연근해 선사의 마케팅 활용방안에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 정순광 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:42:36Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:42:36Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.date.submitted | 56961-10-28 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175473 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9699 | - |
dc.description.abstract | This study aims to analyze recognition and usage of marketing tools in domestic short-sea shipping industry and to propose how to mix it strategically. Currently, most domestic short-sea shipping companies are using limited kinds of marketing mix: sales hooks, shipping magazine advertisements and face-to-face approach to shippers. Other mass-communication tools, however, like advertising on outdoor posters, TV and general magazines, are rarely used. This unbalanced usage of mix leads to inefficient marketing effects and sales of the companies is decided by the service routes and the ability of individual sales person. Since the short-sea shipping industry is the backbone of the national transportation system, the industry needs to gain competitive edge. Thus, it is argued that one of the most critical strategies is to recognize the importance and effectiveness of marketing activities. In this paper, the concept of marketing and its application to short-sea shipping industry are reviewed by literature. Then, it describes the currently popular marketing mix of the industry and analyzes the relationship between the position of individual company and its recognition and implementation of marketing strategy. The empirical analysis demonstrates that the recognition and implementation of marketing strategy is different from company to company according to its position. In addition, it suggests that more in-depth studies on marketing strategy of the industry are required at national level. Finally, the study calls for hard efforts of the whole company for innovative marketing activities. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경 및 목적 1 1. 연구의 배경 1 2. 연구의 목적 3 제2절 연구의 방법 및 구성 4 1. 연구의 방법 4 2. 연구의 구성 4 제2장 이론적 고찰 6 제1절 마케팅의 정의 및 발전과정 6 1. 마케팅의 정의 6 2. 마케팅 개념의 발전단계 7 3. 마케팅 개념의 중요성과 유용성 9 제2절 연근해 해운시장 현황 17 1. 해상화물 운송시장의 트랜드 17 2. 주요 글로벌 선사의 근해 서비스항로 현황 분석 23 3. 우리나라 연근해 선사의 서비스 항로 현황 25 제3절 연근해 해운시장의 마케팅 활용 33 1. 마케팅 활용의 필요성 33 2. 주요 글로벌 선사의 마케팅 40 3. 우리나라 연근해 선사의 마케팅 44 제3장 연구 설계 48 제1절 연구모형 48 1. 연구모형 48 2. 변수의 조작적 정의와 측정 49 3. 표본설계 및 설문지의 구성 50 제2절 연구가설의 설정 52 1. 기업특성과 마케팅 인지도에 대한 가설 52 2. 기업특성과 마케팅 활용도에 대한 가설 53 3. 마케팅 인지도와 마케팅 활용도에 대한 가설 53 제4장 실증분석 54 제1절 연구의 설계 54 1. 연구대상 및 표본추출 방법 54 2. 측정변수의 신뢰성 및 타당성 검정 57 제2절 연구가설의 검정 60 1. 연구가설의 검정 60 2. 가설검정 결과의 해석 66 제5장 결 론 69 제1절 연구결과의 요약 69 제2절 연구의 시사점 71 제3절 연구의 한계점 및 향후 연구과제 72 참고문헌 74 <국내문헌> 74 <외국문헌> 75 [부 록] 설문지 78 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 | - |
dc.title | 연근해 선사의 마케팅 활용방안에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | An Empirical Study on the Influence of Marketing Orientation of Short Sea Shipping Companies | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2011-08 | - |
dc.contributor.alternativeName | Jung | - |
dc.contributor.alternativeName | Soon-Kwang | - |
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