한국해양대학교

Detailed Information

Metadata Downloads

우리나라 Freight Forwarder의 서비스 마케팅 전략에 관한 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.author 이호주 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:45:39Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:45:39Z -
dc.date.issued 2011 -
dc.date.submitted 56961-10-28 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175537 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9778 -
dc.description.abstract Nowdays, Trading volume in global shipping industry has grown up rapidly, additionally the volume in north eastern asian ports has been considerably increased. Recently, the fierce competition around Freight Forwarders makes the role and function of them more important and vital in the international shipping business. Therefore we need not only to develop the proper service marketing strategy but to facilitate modern marketing concept in Freight Forwarding service industry especially in Korea. The research is providing the basic grounds of active marketing strategy in the fierce competitive market environment along with managerial implications for Freight Forwarders in Korea. The summary of this research is as follows: First, SWOT analysis of Freight Forwarders in Korea carried out. The study shows the difference in recognitions on the importance and implementation of marketing concept between Freight Forwarders and shipping companies. Second, empirical analysis of service marketing strategy for Freight Forwarder in Korea carried out. There are difference of recognition in marketing mix variables in service marketing strategy for Freight Forwarders among groups. Considering th above findings, service marketing strategy for Freight Forwarders in Korea has not been quite formulated yet. Freight Forwarders should aggressively utilize effective marketing strategy for the better business performances. -
dc.description.tableofcontents Abstract i 제1장 서 론 1 제1절 연구배경과 목적 1 제2절 연구방법 및 구성 3 제2장 Freight Forwarder의 서비스 마케팅에 관한 이론적 배경 5 제1절 Freight Forwarder의 개념 5 1. Freight Forwarder의 개념 5 2. Freight Forwarder의 특성 및 역할 7 제2절 Freight Forwarder의 서비스마케팅 13 1. 서비스 마케팅의 일반적 고찰 13 2. Freight Forwarder의 서비스 마케팅 23 제3절 주요 Freight Forwarder의 현황 분석 32 1. 세계 주요 Freight Forwarder 현황 32 2. 우리나라 주요 Freight Forwarder 현황 40 3. 국제비교 분석 47 제3장 우리나라 복합운송인의 SWOT 분석 49 제1절 우리나라 복합운송인의 SWOT분석 49 1. 강점 50 2. 약점 52 3. 기회 54 4. 위협 55 제2절 우리나라 복합운송인의 보완사항에 대한 중요도 우선순위 분석 57 제4장 우리나라 복합운송인의 서비스마케팅전략 58 제1절 복합운송인의 서비스마케팅 전략수립 58 제2절 제품전략 61 1. 우리나라 복합운송인의 제품전략에 대한 분석 61 2. 우리나라 복합운송인의 제품전략 63 제3절 가격전략 67 1. 우리나라 복합운송인의 가격전략에 대한 분석 67 2. 우리나라 복합운송인의 가격전략 68 제4절 유통전략 71 1. 우리나라 복합운송인의 유통전략에 대한 분석 71 2. 우리나라 복합운송인의 유통전략 72 제5절 촉진전략 74 1. 우리나라 복합운송인의 촉진전략에 대한 분석 75 2. 우리나라 복합운송인의 촉진전략 76 제5장 결론 80 제1절 연구결과의 요약 80 제2절 연구의 시사점 83 제3절 연구의 한계점과 향후 연구과제 84 참고 문헌 85 <국내 문헌> 85 <외국 문헌> 86 [부 록] 설문지 87 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 -
dc.title 우리나라 Freight Forwarder의 서비스 마케팅 전략에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on Service Marketing Strategy for Freight Forwarders in Korea -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2011-08 -
dc.contributor.alternativeName Lee -
dc.contributor.alternativeName Ho-Ju -
Appears in Collections:
해운경영학과 > Thesis
Files in This Item:
000002175537.pdf Download

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse