우리나라 국제복합운송주선업체의 경영 효율성 평가에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 유병룡 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:46:06Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:46:06Z | - |
dc.date.issued | 2007 | - |
dc.date.submitted | 56877-06-13 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175544 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9784 | - |
dc.description.abstract | Abstract A Study on the Evaluation of the Management Efficiency of the International Freight Forwarding Companies in Korea Yoo, Byung Ryong Department of Shipping Management The Graduate School of Korea Maritime University The purpose of this paper is to evaluate the management efficiency of the international freight forwarding companies in Korea using DEA(Data Envelopment Analysis). Even though there have been a few studies relating to the freight forwarding industry in Korea, the management efficiency analysis has not been conducted. Applying mathematical programming techniques, DEA enables relative efficiency ratings to be derived within a set of analysed units. Thus it does not require the development of standard against which efficiency is measured. Such standards can be incorporated in the DEA analysis. The efficiency of units are compared with an 'efficiency envelop' that contains the most efficient units in the group. DEA does not require any assumption for functional form and calculates a maximal efficiency measure for all Decision Making Units(DMUs). DEA has been used to measure the performance of organizations such as banks, insurance companies, universities, and hospitals. This study is the first attempt to apply DEA to measure comparative efficiency of the international freight forwarding companies in Korea. This paper investigates the efficiency employing DEA-CCR Model and DEA-BCC Model on data for 41 ocean freight forwarding companies and 37 air freight forwarding companies in Korea for the period of 2002-2005. It also investigates the change in productivity employing EMS program over a 4-year period from 2002 to 2005. Th input data used for analysis include the number of employees, selling and administrative expenses and sales, operating profit, net income and house bill of lading weight(kgs) are chosen to be used as the output variables. To compare the relative efficiencies among various DMUs, Supper Efficiency Ranking Method was used. According to the data analysis it was found that the business performance of freight forwarding companies was affected by characteristics such as number of employees, sales, economic conditions of a country and so on. To increase the management efficiency, it is important to increase the sales and operating income and decrease the number of employees and selling and administrative expenses. The outcomes of this study will enable the international freight forwarding companies to identify current slacks and to set up a proper management strategy to improve their productivity. | - |
dc.description.tableofcontents | <목 차> 제1장 서론 1 제1절 연구의 배경 1 제2절 연구의 목적 2 제3절 연구의 구성 4 제2장 복합운송주선업의 이론적 고찰 5 제1절 복합운송주선업에 대한 정의와 기능 5 1. 복합운송주선업의 개념 5 2. 복합운송주선업의 종류 9 제2절 복합운송주선업의 현황 12 1. 복합운송주선업의 등록업체 수 12 2. 자본금 및 종업원 현황 13 3. 복합운송주선업의 영업실적 15 제3절 복합운송주선업에 대한 선행연구 고찰 17 제3장 DEA 모형에 대한 이론적 배경 20 제1절 효율성의 개념 20 제2절 DEA 모형의 이론적 고찰 22 1. DEA의 개념 22 2. DEA의 유용성 23 3. DEA의 모형 26 제3절 DEA 모형에 대한 선행연구 고찰 32 1. 국내연구 32 2. 국외연구 34 제4장 국제복합운송주선업체의 효율성 분석 36 제1절 분석대상 및 자료 36 1. 평가대상의 선정 36 2. 투입변수와 산출변수의 선정 37 제2절 2005년 기준 효율성 분석 결과 40 1. 해상수출입 전문 국제복합운송주선업체 40 2. 항공수출입 전문 국제복합운송주선업 업체 60 제3절 연도별 DEA 효율성 분석 78 1. 해상수출입 전문 국제복합운송주선업체 분석 결과 78 2. 항공수출입 전문 국제복합운송주선업체 분석결과 82 제5장 결론 및 향후 연구방향 87 제1절 요약 및 결론 87 제2절 연구의 한계 및 향후 연구방향 90 참고문헌 92 1. 국내문헌 92 2. 외국문헌 95 부 록 97 <표 목 차> <표 2-1> 복합운송인에 대한 정의와 기능 6 <표 2-2> 복합운송주선인의 발전단계 9 <표 2-3> 복합운송주선업체의 연도별 등록 현황 12 <표 2-4> 복합운송주선업의 시․ | - |
dc.description.tableofcontents | 도별 등록업체 수(2006년 6월 기준) 13 <표 2-5> 복합운송주선업 자본금 분포 현황 14 <표 2-6> 복합운송주선업체의 종업원 규모 현황 14 <표 2-7> 세계 및 우리나라 해상물동량 추이 15 <표 2-8> 해상화물의 취급물량 및 수수료 수입 총괄표(복합운송 취급실적) 17 <표 4-1> DEA 모형에 관한 선행연구의 변수자료 38 <표 4-2> 투입, 산출 변수 39 <표 4-3> 2005년도 해상수출입 전문 복합운송주선업체 41 <표 4-4> 분석자료 기술통계량 42 <표 4-5> 투입 및 산출요소의 상관관계 분석 결과 43 <표 4-6> CCR 산출지향형 모형의 효율성 순위와 참조집합 46 <표 4-7> CCR 산출지향형 모형의 참조집합 빈도 47 <표 4-8> CCR 산출지향형 모형의 순위(Rank) 분석 48 <표 4-9> CCR 산출지향형 모형 효율성 개선을 위한 투사 50 <표 4-10> BCC 산출지형형 모형의 효율성 순위와 참조집합 53 <표 4-11> BCC 산출지향형 모형의 참조집합 빈도 54 <표 4-12> BCC 산출지향형 모형의 순위(Rank) 분석 55 <표 4-13> BCC 산출지향형 모형 효율성 개선을 위한 투사 56 <표 4-14> 규모효율성 분석 58 <표 4-15> CCR 모형 vs BCC 모형 효율성 분석 59 <표 4-16> 2005년도 항공수출입 전문 복합운송주선업체 61 <표 4-17> 분석자료 기술통계량 62 <표 4-18> 투입 및 산출요소의 상관관계 분석 결과 63 <표 4-19> CCR 산출지향형 모형의 효율성 순위와 참조집합 65 <표 4-20> CCR 산출지향형 모형의 참조집합 빈도 66 <표 4-21> CCR 산출지향형 모형의 순위(Rank) 분석 67 <표 4-22> CCR 산출지향형 모형 효율성 개선을 위한 투사 68 <표 4-23> BCC 산출지향형 모형의 효율성 순위와 참조집합 71 <표 4-24> BCC 산출지향형 모형의 참조집합 빈도 72 <표 4-25> BCC 산출지향형 모형의 RANK 분석 73 <표 4-26> BCC 산출지향형 모형 효율성 개선을 위한 투사 74 <표 4-27> 규모효율성 분석 76 <표 4-28> CCR 모형 vs BCC 모형 효율성 분석 77 <표 4-29> 2002년 해상수출입 전문 국제복합운송주선업체 79 <표 4-30> 연도별 투입변수 평균 80 <표 4-31> 연도별 산출변수 평균 80 <표 4-32> 해상수출입 전문 국제복합운송주선업체 연도별 효율성 분석 81 <표 4-33> 2002년 항공수출입 전문 국제복합운송주선업체 83 <표 4-34> 연도별 투입변수 평균 84 <표 4-35> 연도별 산출변수 평균 84 <표 4-36> 항공수출입 전문 복합운송주선업체 연도별 효율성 분석 85 <그 림 목 차> <그림 4-1> CCR 산출지향형 모형의 효율성 분석 결과 44 <그림 4-2> BCC 산출지향형 모형의 효율성 분석 결과 51 <그림 4-3> CCR 산출지향형 모형의 효율성 분석 결과 64 <그림 4-4> BCC 산출지향형 모형의 효율성 분석 결과 70 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 우리나라 국제복합운송주선업체의 경영 효율성 평가에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Evaluation of the Management Efficiency of the International Freight Forwarding Companies in Korea | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2007-08 | - |
dc.contributor.alternativeName | YOO BYUNG RYONG | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.