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우리나라 내륙수로 설계기준 설정에 관한 연구 - 경인 아라뱃길 선박조종시뮬레이션을 중심으로

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dc.contributor.author 박준모 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:46:25Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:46:25Z -
dc.date.issued 2011 -
dc.date.submitted 56959-08-17 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175548 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9790 -
dc.description.abstract The Inland waterways are waterway that need to consider the effect of environment such as wind and hydrodynamic impact. That has been well-developed in Europe. Recently, The Korea is paying attention to use of Inland waterway such as Gyungin waterway and Four major river development project too. But the Korea which has no experience with designing Inland waterway has problem about construction of Inland waterway such as Gyungin waterway due to not having design criteria. So, the object of this study is to suggest method of establishing method of design criteria of Inland waterways considering ship's safety of navigators. This study was drawn through the comparison and analysis of the existing guidelines of the USACE, Japan, PIANC, Canada, NAVFAC and Gyungin waterway simulation data. The simulation experiment was carried out using the "Full Mission Bridge Simulator" to find out optimal design criteria of Inland waterways and navigator's opinion. New guidelines considering the Korean condition, the result of the study, is expected to help safety navigation and cost-reduction. -
dc.description.tableofcontents 1장 서 론 1 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구의 범위 3 1.3 관련 연구 동향 3 2장 국내외 수로설계기준 분석 5 2.1 우리나라의 수로설계지침 5 2.1.1 수로의 폭 5 2.1.2 수로의 수심 6 2.1.3 만곡부 수로의 곡률반경 및 수로 폭 7 2.1.4 우리나라 항로설계지침의 분석 8 2.2 외국의 수로설계기준 분석 9 2.2.1 PIANC 지침 9 2.2.2 USACE 설계지침 18 2.2.3 네덜란드 수로설계지침 24 2.2.4 NAVFAC DM-26.1 지침 29 2.2.5 캐나다 수로설계지침 36 2.2.6 일본의 수로설계기준 47 2.3 외국의 내륙수로설계지침 비교 분석 50 2.3.1 내륙수로 설계지침 분석 51 3장 내륙수로 설계기준 제시를 위한 시뮬레이션 검토 58 3.1 시뮬레이션 방법 58 3.1.1 개요 58 3.1.2 선박조종시뮬레이션의 대상 수로 60 3.1.3 시뮬레이션 대상 선박 61 3.1.4 대상해역 자연환경 64 3.2 선박조종시뮬레이션 결과 분석 항목 65 3.2.1 주관적 운항 난이도 분석 65 3.2.2 안벽충돌 확률 및 교행선박 간 근접거리 분석 66 3.2.3 선박 운항자 의견수렴 분석 67 3.3 선박조종시뮬레이션 수행 및 분석 67 3.3.1 선박조종시뮬레이션 조건 설정 67 3.3.2 선박조종시뮬레이션 수행 및 결과 분석 68 3.3.3 선박조종시뮬레이션 결과 종합 분석 79 3.3.4 선박 운항자 의견수렴 분석 81 4장 우리나라 내륙수로 설계지침 제안 84 4.1 우리나라의 내륙수로 설계기준 제안 방법 84 4.1.1 수로의 폭 84 4.1.2 수로의 수심, 만곡부 수로의 곡률반경 및 폭 90 4.2 우리나라 내륙수로 설계기준 제시 90 4.2.1 수로의 폭 91 4.2.2 수로의 수심 93 4.2.3 만곡부 수로의 곡률반경 94 4.2.4 만곡부 수로의 폭 95 5장 결 론 96 5.1 연구의 결과 96 5.2 향후 연구과제 97 참 고 문 헌 99 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 우리나라 내륙수로 설계기준 설정에 관한 연구 - 경인 아라뱃길 선박조종시뮬레이션을 중심으로 -
dc.title.alternative A Study on the Establishing Methods of Design Criteria of Inland Waterways in Korea - Focused on the Gyungin Waterway Simulation -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2011-02 -
dc.contributor.alternativeName Park Jun Mo -
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운항시스템공학과 > Thesis
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