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우리나라 예부선업의 경쟁력 강화방안에 관한연구

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dc.contributor.author 이상평 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:47:03Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:47:03Z -
dc.date.issued 2007 -
dc.date.submitted 56850-02-09 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175564 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9806 -
dc.description.abstract Tugboat & barge business, accompanied necessarily with the development of shipping industry, is regarded as a pivotal infrastructure that supports shipping industry and governmental policy toward logistics hub in the northeastern Asia. The expansion of shipping market and development of shipbuilding technology lead to the appearance of a various kinds of large vessels, and require the construction of harbors with the depth of water at which these vessels can call, and harbor tug to facilitate their incoming and outgoing as well. To shorten a shipbuilding period of large vessels effectively, parts of ship block are made in several collaborative shipyards at home and in China, and then they are transported to shipbuilding yard for fabrication. Tugboat and barge, major means of transportation to support the repairs and building of ships, has held an indispensable position along with the growth of shipbuilding industry, and performed very important role in various harbor-related job sites, such as the transportation of sand, dredging soil and cranes, etc. In spite of the importance of tugboat and barge, on account of not having a national financial support, tugboat & barge business falls into financial difficulty with overage vessels and small scale of business. Based on the importance of tugboat & barge's role, this paper intends to show problems of tugboat & barge business using the questionnaire methode, and suggests how to improve and strengthen competitive power in order to cope with these difficulties with which tugboat & barge business is confronted. 1. Reinforcing advantages of tugboat & barge business - flexibility, variety, timeliness, and moderate in freight. 2. Overcoming a small-scale of business by integration of companies, and acquiring various-sized fleets. 3. Opening homepage for communication and exchange of information between tugboat/barge companies and shippers. 4. Crew training program for safety navigation of vessels combined to tugboat and barge. 5. Removal of overage ships & expansion of funds to improve the organization of fleet. 6. Taking an opportunity effectively resulting from prosperity of shipbuilding industry and the increase of volumes. 7. Retaining and training professional staff with tugboat/barge business knowledge 8. Acquisition of berth & moorage for tugboat and barge. 9. Supply of duty-free oil for improving the management of tugboat/barge business. 10. Furthering positive activities of tugboat & barge association and inducing the attention of government toward tugboat/barge policy. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서론 = 1 제1절 연구의 배경과 목적 = 1 제2절 연구방법 및 구성 = 2 제2장 예부선 산업의 경쟁력 강화전략의 이론적 고찰 = 4 제1절 경쟁력과 경쟁우위 = 4 1. 경쟁력 개념 = 4 2. 경쟁우위 = 5 제2절 산업구조의 분석이론 = 9 1. 기존 기업들간의 경쟁 = 10 2. 새로운 진출기업의 위협 = 12 3. 구매자의 교섭력 = 14 4. 공급자의 교섭력 = 14 5. 대체재의 위협 = 15 6. 산업경쟁의 한 요인으로서 정부의 역할 = 15 제3절 본원적 경쟁 전략이론 = 16 1. 비용우위전략(costleadershipstrategy) = 16 2. 차별화전략(differentiationstrategy) = 17 3. 집중화전략(focusstrategy) = 18 제4절 예부선업의 경쟁력 = 19 1. 예부선업의 경쟁력 개념 = 19 2. 예부선업의 경쟁력 결정요인 = 20 3. 예부선 산업의 구조분석 = 24 제3장 우리나라 예부선업의 현황분석 = 26 제1절 예부선업의 정의 = 26 제2절 예부선의 분류 = 26 1. 예인선의 분류 = 26 2. 부선(barge)의 분류 = 29 제3절 예부선업체의 현황 = 31 1. 예부선 등록현황 = 31 2. 예부선 등록업체 운영실태 = 31 제4절 예부선의 해양사고 현황 = 35 1. 예인선의 해양사고 현황 = 35 2. 예부선 사고통계 현황 = 38 3. 해양안전심판원 재결서에 의한 예부선 사고분석 = 39 제5절 예부선 결합선박의 안전 운항 = 51 1. 조종성능의 제한을 받는 예인선열 = 51 2. 예부선 결합선박의 운항시 주의점 = 60 3. IMO MSC의 예부선 결합선박에 대한 안전기준 = 67 제4장 우리나라 예부선업의 설문조사에 의한 실증분석 = 70 제1절 설문내용의 개요 = 70 1. 설문분석의 목적 = 70 제2절 예부선업체의 일반적 현황분석 = 71 1. 사업 영역 = 71 2. 예부선 현황 = 72 3. 선원 현황 = 75 4. 설문응답자 현황 = 77 5. 매출액 현황 = 79 제3절 기업 경영상의 분석 = 80 1. 기업규모의 영세성 = 80 2. 선박의 노후화 = 81 3. 승무원의 고령화와 해기지식정도의 미흡 = 82 4. 공사용 예부선의 선복량 과다 = 83 제4절 영업 현황상의 분석 = 84 1. 예부선의 유연성, 다양성, 적시성, 저렴성 = 84 2. 조선업계의 호황으로 인한 수송물량의 증대 = 86 제5절 외부 환경적 분석 = 88 1. 예인선과 부선의 책임관계 = 88 2. 연안해역의 과도한 어장 및 양식장 = 95 3. 기상에 따른 운항일수 제한 = 96 4. 근해 수송면에서 지리적 우위 = 99 제5장 우리나라 예부선업의 경쟁력 강화방안 = 100 제1절 기업 경영상의 구조고도화 방안 = 100 1. 업체간 통합을 통한 영세성 극복 = 100 2. 노후선박의 퇴출 = 103 제2절 영업 활성화를 통한 경쟁력 제고 = 105 1. 다양한 규모의 선대보유 = 105 2. 예부선협회 홈페이지를 통한 정보화의 활용 = 105 3. 전문인력의 확보 = 106 4.예부선협회의 활성화와 대 정부정책의 적극유도 = 107 제3절 정부정책 지원방안 = 108 1. 정박지 및 계류지 확보 = 108 2. 예부선 결합선박의 안전운항 전문교육 = 109 3. 선대개선 구조자금의 확대 = 110 4. 면세유의 공급 = 111 제6장 결론 = 113 제1절 연구결과의 요약 및 시사점 = 113 제2절 연구의 한계점과 과제 = 115 참고문헌 = 116 설문지 = 119 부록-Ⅰ TOWCON = 123 부록-Ⅱ 예부선 조합에 따른 IMO의 안전 적용기준 = 144 부록-Ⅲ IMO. MSC규정 = 147 부록-Ⅳ 예인삭(曳引索) = 165 부록-Ⅴ 설문지 문항의 분석결과 = 170 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 해사산업대학원 -
dc.title 우리나라 예부선업의 경쟁력 강화방안에 관한연구 -
dc.title.alternative A Study on the Intensification Scheme of Competitiveness for Tugboat & Barge Business in Korea -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2007-02 -
dc.contributor.alternativeName Lee -
dc.contributor.alternativeName Sang-Pyeong -
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해사경영학과 > Thesis
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