우리나라 컨테이너터미널 운영사의 경영효율성 평가에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 강현구 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:47:21Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:47:21Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.date.submitted | 56959-08-26 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175573 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9814 | - |
dc.description.abstract | Recently, observing outcome of business is becoming an important issue in order for a company to be survived and flourished in rapidly changing environment. It is necessary to evaluate productivity and efficiency which is defined as ratio of the input and output so as to improve business performance. This study identifies an inefficient container terminal operating company, and evaluates the level of business performance of terminal operating companies by using DEA(Data Envelopment Analysis). DEA has been used to measure the performance of organizations such as banks, insurance companies, universities and hospitals. Recently DEA has been widely used to evaluate efficiency in the port industry. This paper implements DEA by using labor cost, lent cost, and management expense as inputs and container throughput, sales, and profit as outputs for 18 container terminal operating companies in Korea. According to the results of CCR input-orientation and output-orientation model based on input and output data in 2009, it was found that the efficiency value of 11 container terminal operating companies out of 18 companies were over 1.00. However the results of BCC input-orientation and output-orientation model showed that 14 container terminal operating companies's efficiency value were over 1.00. The ratio of operating profits against sales is gradually decreasing from 2007 to 2009, which means that output variables have no change but input variables are increasing. Even though the number of container operators increased from 2007 to 2009, container throughput was almost same so that competition among container operators was getting fierce. This caused a drop in price of container cargo handling charges, and forced terminal operators to accelerate management deterioration. According to the results of this study, an institutional plan needs to be implemented to optimize input variable depending on the changes of container throughput. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서론 1 제1절 연구의 배경 및 목적 1 제2절 연구의 내용 2 제3절 연구의 방법 4 제2장 컨테이너터미널의 환경변화 및 현황 5 제1절 컨테이너터미널의 환경변화 5 1. 해운․ | - |
dc.description.tableofcontents | 항만산업의 환경 변화 5 2. 항만산업의 패러다임 변화 6 제2절 세계 컨테이너 해상물동량 수급 현황과 전망 8 1. 컨테이너화물 수요 현황 및 전망 8 2. 컨테이너선박 공급 현황 및 전망 9 3. 컨테이너선박 시장 수급 전망 11 제3절 국내 컨테이너터미널의 운영 현황 12 1. 컨테이너터미널의 운영 현황 12 2. 컨테이너물동량 처리 현황 14 제4절 국내 컨테이너터미널 운영의 문제점 16 제3장 경영효율성 분석에 대한 이론적 고찰 18 제1절 효율성의 측정방법 18 1. 비율분석법 18 2. 회귀분석법(Regression Analysis Approach) 19 3. 모수적 접근법 20 4. 자료포락분석(Data Envelopment Analysis) 방법 21 제2절 DEA 모형의 이론적 고찰 22 1. 효율성의 개요 22 2. DEA 모형의 개념 23 3. DEA의 유용성 24 4. DEA의 모형 27 5. DEA 모형 활용 절차 34 제3절 DEA 모형을 이용한 항만효율성 분석의 선행연구 고찰 36 1. 국내 연구 36 2. 국외 연구 38 3. 선행연구의 시사점 42 제4장 DEA 분석결과 44 제1절 분석대상 및 자료 44 1. 평가대상의 선정 44 2. 투입변수와 산출변수의 선정 44 3. 분석 자료의 요약 50 제2절 분석결과 54 1. DEA 투입지향형 모델의 효율성 분석 결과 54 2. DEA 산출지향형 모델의 효율성 분석 결과 74 3. 투입-산출지향형 모델의 효율성 값 비교 90 제3절 분석결과에 대한 시사점 92 제5장 결론 93 제1절 요약 및 결론 93 제2절 연구의 한계 및 향후 연구방향 96 참고문헌 98 국내문헌 98 외국문헌 102 부록(APPENDIX) 106 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 | - |
dc.title | 우리나라 컨테이너터미널 운영사의 경영효율성 평가에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Management Efficiency Analysis of Container Terminal Operators in Korea | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2011-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Hyun-Goo Kang | - |
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