우리나라 컨테이너터미널의 효율성 분석에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 박병근 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:47:26Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:47:26Z | - |
dc.date.issued | 2007 | - |
dc.date.submitted | 56850-02-09 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175575 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9816 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to analyse the relative efficiencies of the container terminal operation in the port of Busan and Gwangyang using Data Envelopment Analysis(DEA). Applying mathematical programming techniques, DEA enables relative efficiency ratings to be derived within a set of analysed units. Thus it does not require the development of 'standard' against which efficiency is measured. Such standards can be incorporated in the DEA analysis. The efficiency of units is compared with an 'efficiency envelope' that contains the most efficient units in the group. The DEA efficient ratings can be a useful tool for port managers and for researchers, providing a deeper insight into port performance. This paper investigates the efficiency employing DEA-CCR model and DEA-BCC model on data for 15 container terminals covering 1998~2005 in Korea. It also investigates the change in productivity for 8 years. The results of this study show terminals in Busan were evaluated more efficient compared with terminals in Gwangyang. The Korea Express Terminal located in Gwangyang was identified as more efficient terminal among terminals in Gwangyang. | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1 장 서론 = 1 1.1 연구의 배경 = 1 1.2 연구의 목적 및 구성 = 2 제 2 장 컨테이너 항만의 주요 환경변화 = 4 2.1 컨테이너 항만의 환경변화 = 4 2.2 국내 컨테이너 전용 터미널 현황 및 개발계획 = 11 2.3 향후 전망 = 16 제 3 장 이론적 고찰 = 18 3.1 효율성의 개념 및 측정방법 = 18 3.2 DEA모형 = 19 3.3 관련연구 고찰 = 22 제 4 장 터미널의 효율성 분석 = 25 4.1 분석 대상 = 25 4.2 변수 선정 = 26 4.3 DEA-CCR모형에 의한 효율성 분석 = 30 4.4 DEA-BCC모형에 의한 효율성 분석 = 40 4.4 비효율적인 DMU에 대한 효율성 개선 방안 = 48 제 5 장 효율성 변화 분석 = 53 5.1 컨테이너터미널의 효율성 변화 분석 = 53 5.2 연구의 결과 및 의미 = 61 제 6 장 결론 및 향후 연구방향 = 67 6.1 결론 = 67 6.2 연구의 한계 및 향후 연구방향 = 69 참고문헌 = 70 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 우리나라 컨테이너터미널의 효율성 분석에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Efficiency Analysis of Container Terminals in Korea | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2007-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Park | - |
dc.contributor.alternativeName | Byung-Keun | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.