우리나라 해운기업의 인터넷 마케팅 전략에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 김진영 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:47:50Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:47:50Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.date.submitted | 56959-08-17 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175583 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9826 | - |
dc.description.abstract | With the advent of the Internet era, most industries are actively taking part in the web-based electronic commerce markets. To come up with the trend, Korean shipping companies have built their own websites and tried to take advantage of the state-of-the-art technology. However, e-commerce in the shipping market has proven to be not so vigorous because conservative market participants prefer the traditional face-to-face relationship to the virtual one. And this is the main reason there have been few academic works on the e-commerce in shipping industry. This paper aims to analyze recent developments in e-commerce of shipping industry and, Also the study suggests several solutions to invigorate the virtual transactions. To analyze recent developments, this paper carries out a cases study on the websites of 5 major shipping companies in Korea. Each sites are evaluated with respect to 4C’s(Contents, Commerce, Community, Connection) analysis. The case analysis draws 6 conclusions as following: 1. The structure of the websites are differentiated. 2. For the sake of customer satisfaction, the website need continuous upgrading and single-window system. 3. To maximize the use of the website as a marketing tool, shipping companies need to expand the role of the website from simple posting into more active promotion tool. 4. It needs to establish intra-industry information system which allows carriers to exchange market information. 5. It needs to maintain the web security reliable to ensure customers the confidentiality. 6. The website should be a tool to provide total logistics solutions which allows shipping companies to be integrators of value-added chains. In the questionnaire survey on establishing the internet marketing stratety, this paper analyzes (1) priorities between tasks carried out through website, (2) usefulness and effects of the information on the website and (3) user satisfaction with respect to 4 C’s. The survey draws conclusions as following: 1. Contents: shipping companies try to improve the quality of and access to information 2. Commerce : websites need to be more user-friendly and comprehensive. They also clrealy evaluate the quality of tasks done. 3. Community : shipping companies need to more agressively exploit the website as a marketing tool. Also highly reliable websites contribute to improve the creditability of the owner 4. Connection : websites need to ensure anonymity to improve the exchange of information | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경 및 목적 1 1. 연구의 배경 1 2. 연구의 목적 3 제2절 연구의 방법 및 범위 4 제2장 이론적 고찰 5 제1절 인터넷 마케팅의 개념 5 1. 인터넷 마케팅의 정의 5 2. 인터넷 마케팅의 특징 6 3. 인터넷 마케팅의 유형 8 제2절 인터넷 마케팅의 전략 10 1. 브랜드 전략 10 2. 도메인(Domain) 전략 13 3. 인터넷 마케팅 STP 전략 14 4. 인터넷 마케팅의 믹스 전략 16 제3절 선행연구 20 1. 인터넷을 이용한 마케팅 활동에 관한 문헌연구 20 2. 웹사이트 평가와 관련된 연구 22 3. 해운산업 e-Business관련 연구 23 제3장 해운기업의 e-Business 현황 분석 27 제1절 해운기업의 e-Business 현황 27 1. 해운산업의 e-Business 현황 27 2. 국적선사의 e-Business 현황 및 사례 28 제2절 해운기업 웹사이트 운영 실태분석 34 1. 웹사이트의 일반적 특성 34 2. 운영현황 및 분석 35 3. 분석결과 및 시사점 39 제4장 해운기업의 인터넷 마케팅 전략 42 제1절 해운기업의 웹사이트 이용에 대한 중요도 우선순위 분석 42 1. 전체집단 우선순위 검정 44 2. 집단별 우선순위 검정 45 제2절 해운기업 웹사이트 사용자 만족도 조사 49 1. 해운기업 웹사이트 전체 사용자 만족도 49 2. 거래기간별 해운기업 웹사이트 만족도 55 제3절 해운기업의 인터넷 마케팅 전략 60 1. 컨텐츠(Contents) 측면 60 2. 커머스(Commerce) 측면 62 3. 커뮤니티(Community) 측면 64 4. 커넥션(Connection) 측면 66 제5장 결 론 68 제1절 연구의 요약 68 제2절 연구결과의 시사점 70 제3절 연구의 한계점 및 향후 연구과제 72 1. 연구의 한계점 72 2. 향후 연구과제 73 <참고 문헌> 74 1. 국내 문헌 74 2. 외국 문헌 79 [부 록] 설문지 81 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 | - |
dc.title | 우리나라 해운기업의 인터넷 마케팅 전략에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Internet Marketing Strategy in the Korea Shipping Company | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2011-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Kim | - |
dc.contributor.alternativeName | Jin Young | - |
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