위험물운반선의 안전규정 개선방안에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 류원 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:49:12Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:49:12Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.date.submitted | 56989-07-02 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175612 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9862 | - |
dc.description.abstract | Korea is more focused on trade balance through import and export than internal stability of domestic economy. After countless effort it becomes powerful nation ranked at 15th in the world based on GDP by the end of 2011. Particularly size of export and trade grew by more than three times and ranked at top 7 in the last 10 years. Most of import and export are achieved through ship as maritime transportation. An increase of import and export volume means not only complete product like computer, car, grain but also dangerous cargo. Most of dangerous cargo consists of gas, liquid or solid type of explosive, flammable and toxic or mixed form of these characteristics. The half of whole cargo of the nation is dangerous cargo. Number of liquefied petroleum gas carriers, liquefied natural gas carries among the dangerous liquid cargo carrier are increasing despite of global economic downturn. And Number of Floating Production Storage and Offloading, Liquified Natural Gas-Floating Production Storage Offloading is also increasing. In the past dangerous cargo was transported in bulk, but nowaday number of packaged dangerous cargo gradually increased and at the same time transportation of dangerous cargo in container is also increasing. These dangerous cargo are interrelated with human life in many ways. So transportation of these cargo must be carried out with special attention. Even minor mistake can cause tremendous loss of life and property and destroy the environment, ecosystem. For preventing like this tragedy, it is important not only safety awareness of crew but also strict mandatory regulation of ship’s safety equipment. This study presents improvements of Korean regulation on Dangerous cargo by reviewing the international and domestic regulation on Dangerous cargo. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서론 1 제1절 연구의 목적 1 제2절 연구의 범위 및 방법 2 제2장 위험물 및 위험물운반선의 개요 4 제1절 위험물의 개념 4 1. 국제법상의 개념 5 2. 국내법상의 개념 10 제2절 위험물운반선의 개요 16 1. 위험물운반선의 분류 16 2. 액체위험물운반선의 운항현황 20 3. 포장위험물 운송의 증가 21 4. 위험물운반선의 해양사고 22 제3장 국제법상 위험물운반선에 대한 안전규정 24 제1절 국제해사기구의 안전규정 24 1. 해상인명안전협약 24 2. 해양오염방지협약 38 3. 국제해사기구 협약의 특징 41 제2절 기타 위험물운반선 안전규정 43 1. 유탱커와 터미널의 국제적 안전지침 43 2. 선박과 터미널에서 액화가스 취급원칙 46 3. 메이저 석유회사 선박검사질의서 49 제3절 각국의 위험물운반선 안전규정의 특징 58 1. 미국 58 2. 영국 59 3. 캐나다 60 4. 일본 61 5. 싱가포르 62 제4장 국내법상 위험물운반선에 대한 안전규정 64 제1절 선박안전법 64 1. 선박안전법 64 2. 위험물선박운송 및 저장규칙 68 3. 특수화물 선박운송규칙 72 4. 산적액체위험물 운송선박의 시설 등에 대한 기준 75 5. 위험물컨테이너등의 점검에 관한 요령 79 제2절 기타 국내법 80 1. 개항질서법 80 3. 해사안전법 82 4. 해양환경관리법 83 제5장 국내 위험물운반선 안전규정에 관한 개선방안 86 1. 국제 안전규정과 국내 안전규정의 대한 비교 86 2. 주요국가와 국내 안전규정에 대한 비교 88 3. 국내법상 위험물운반선 안전규정의 개선방안 90 제6장 결론 95 참고문헌 98 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 위험물운반선의 안전규정 개선방안에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Improvement of Safety Rules of Dangerous Cargo Ship | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2012-08 | - |
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