자기누설 방식을 이용한 비파괴검사 시스템에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 박상호 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:54:21Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:54:21Z | - |
dc.date.issued | 2004 | - |
dc.date.submitted | 56877-06-13 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175714 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9996 | - |
dc.description.abstract | The magnetic flux leakage(MFL) type non-destructive testing(NDT) system is widely used to detect metal loss of the underground gas pipelines. In the system, sensor module is consisted of permanent magnet, magnetic yoke and hall sensors to detect corrosion defect or any other damages of the gas pipeline. To increase the magnitude of the sensing signals, it is necessary to increase the change of the magnetic leakage flux in the region of defect. The optimal design method of the magnetic system with permanent magnet and yokes is described. In case the operating point on the magnetic saturation curves of the object is too low, the object will not be magnetically saturated in the defect region, so the defect signals become weak. In case it is too high, the change of the magnetic flux in the defect region will be small, so the amplitude of the sensor signal becomes weak. The operating point of the magnetic system is optimized so as to maximize the change of the magnetic flux in the region of the defect. During the measurement, average speed of the PIG module is 4~5 m/sec. But, in most cases, the speed of the PIG module is not constant and varying inevitably from 0 to over 10 m/s because of the irregular geometry of the underground pipeline such as curvature, joint, and wrinkle structures. So, it is necessary to compensate the velocity induced distortion signals as to obtain the pure defect signals from measured signals. The method to deduce the speed of the PIG module from the sensing signals are described and the compensation scheme to eliminate the velocity induced signal distortions are developed. In each leg, a magnetizing yoke and magnet were equipped with 3 sets hall sensors to detect the MFL signals. For the measurement, we made a gas pipe of 30 inches diameter with several types of artificial defect. Artificial rhombic defect could be successfully identified from the defect signals. The computed MFL signal obtained by a nonlinear finite element method is verified by actual measurements. | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1 장 서 론 1 1.1 연구배경 및 목적 1 1.2 논문의 구성 3 제 2 장 3차원 유한요소법에 의한 MFL PIG의 검출신호 계산 5 2.1 MFL PIG 시스템 5 2.2 지배방정식 7 2.3 정식화 9 2.4 이산화 11 제 3 장 MFL PIG 시스템의 최적 설계 17 3.1 2차원 해석과 3차원 해석의 비교 검토 17 3.2 MFL PIG의 비선형 해석에 대한 검토 20 3.3 브러쉬의 투자율 처리 24 3.4 센서 이동 해석과 요크 이동 해석 검토 25 3.5 자기 포화 시스템의 비선형 설계 31 제 4 장 가스관 결함에 의한 검출신호 분석 38 4.1 결함에 의한 검출신호 분석을 위한 기초연구 38 4.2 MFL PIG 도면 47 4.3 결함에 의한 3차원 신호 47 4.4 센서의 성분별 신호 47 4.5 결함 깊이에 의한 신호 57 4.6 결함 크기에 의한 신호 59 4.7 결함의 가시화 59 4.8 MFL PIG의 분석 66 제 5 장 PIG 주행속도 및 가스관 착자에 의한 왜곡신호 보정법 67 5.1 PIG의 주행 속도에 의한 유한요소 해석 67 5.2 속도기전력 및 자화량이 고려된 유한요소 정식화 70 5.3 가스관 착자에 의한 신호 보정 71 5.4 PIG 주행속도에 의한 신호 보정 76 5.5 MFL PIG의 이동에 따른 검출신호 영향과 분석 87 제 6 장 실험 및 결과 88 6.1 8인치 배관의 실험 및 결과 검토 88 6.2 30인치 배관의 실험 및 결과 검토 96 6.3 결함의 길이, 폭, 깊이 판정 121 제 7 장 결론 123 참 고 문 헌 125 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 자기누설 방식을 이용한 비파괴검사 시스템에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Magnetic Flux Leakage Type Non-Destructive Testing System | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2004-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Sang Ho PARK | - |
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