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中國 上海港의 서비스 品質評價와 發展 方向 : 釜山港과의 比較分析을 中心으로

Title
中國 上海港의 서비스 品質評價와 發展 方向 : 釜山港과의 比較分析을 中心으로
Alternative Title
A Study on Service Quality Evaluation and Improvement Strategy for Shanghai Port
Author(s)
오룡강
Publication Year
2009
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175844
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10161
Abstract
본 연구는 상해항의 서비스 현황을 분석하고 이를 주로 부산항의 서비스품질과 비교하였다. 또한 이를 토대로 상해항의 서비스 개선 방안 및 발전전략을 도출하고자 시도하였다.

본 논문의 분석을 통해 대체로 아직 상해항의 서비스 품질이 부산항에 비해 다소 낮은 것을 살펴볼 수 있었다. 상해항은 비교적 잘 정비된 첨단의 항만 시설을 가지고 있지만, 서비스 품질이 개선되어야 무한 경쟁의 미래 항만 서비스 시장에서 세계 수준의 경쟁력을 지속적으로 유지할 수 있을 것이다.

상해항은 지금 세계5대 항만 중 화물 처리량에서 1, 2순위에 있다. 이러한 급속한 성장의 이면에는, 수심이 낮은 문제와 중요한 시설 부족 등의 문제가 아직 존재하고 있다. 이로 인해 아직 상해항의 고객인 여러 선사들이 인지하는 고객 만족도가 그리 높지 않은 것으로 평가되고 있는 것이다. 앞으로 상해 국제항운센터와 양산심수항공사가 모두 완공 되면 비교적 개선된 품질의 항만 서비스를 제공할 수 있을 것으로 예상되기도 한다.

이 논문의 분석을 토대로 상해항 서비스 품질의 개선 전략을 위한 시사점들을 간략하게 아래와 같이 정리할 수 있다.

(1) 상해항은 세계 수준의 항만 시설을 풍부하게 구비하고 있지만 이를활용하여 항만 서비스의 품질을 결정하는 소프트웨어 수준은 세계 선진 항만에 비해 비교 우위에 있지 않다. 선박관리, 해운대리, 선박보험, 해사 중재, 해운관련 정보관리시스템 등 관련 서비스 산업을 국제적 수준으로 향상시켜야 한다.

(2) 통관 시간이 경쟁 항만보다 오래 걸리는 문제가 해결되어야 한다. 현재 부산항의 1시간, 싱가포르항의 30분 정도를 목표로 전반적인 통관 시간이 단축되어야 한다

(3) 싱가포르, 홍콩, 부산 등 경쟁 항만의 컨테이너 환적비율은 30% 이지만, 상해항은 3% 정도의 저조한 수준에 머물러 있다. 항만 서비스품질 제고를 통해 환적 화물 유치의 증가를 기대할 수 있을 것이다.

(4) 상해항은 급속한 수요의 증대로 인해 단기간 동안 막대한 투자를 했지만 고객만족도가 경쟁 관계에 있는 다른 세계 선진항만 보다 높지 않다. 구체적으로 항만서비스의 신속성, 정확성, 안전성, 편의성 등 차원에 대해 품질 목표를 설정하고 체계적 개선 전략이 준비되어야 한다.

(5) 관련해사 서비스 산업을 개발해야 한다. 현재 중국 정부에서는 상해항을 위한 해사 산업 서비스 집군(集群) 건설을 계획하고 있다.

(6) 부족한 항만서비스 전문 인력을 체계적으로 양성하는 정부차원의 지원과 전략이 필요하다.
The thesis contains a study on the service quality evaluation and improvement strategy for Shanghai port.

Shanghai port started its service in AD 748(Tang Dynasty) and has a longer history than 1200 years. Since the Chinese economic reform of 1978, the Chinese economy has been growing rapidly. The Shanghai port has been developed remarkably since 1990. Especially, the 21st century provides even a greater opportunity of development of Shanghai port as it faces a lot of challenges which demand better port service quality.

Today as the biggest port of China, Chinese government plans to make Shanghai the International Finance and Shipping Centre fo Asia by 2020. But Shanghai port has a lot of problems to solve before it becomes the International Shipping Centre.

While rapidly improving the port service and making great efforts to compete with the other major ports of Northeast Asia, Shanghai port has to overcome some bottle-neck problems.

The main bottle-neck problems include the deficient international container transshipment, the conflict between the limited port capacities to cope with the fast growing demand of cargo handling. If these obstacles restricting the service quality of Shanghai port could be alleviated or eliminated, it will be possible for Shanghai port to win the competitiveness to be the International Shipping Centre of Asia.

The analysis of various data, which compares many dimensions of port services of Shanghai with Busan port of South Korea, leads to the conclusion that Shanghai port has better physical facilities but lower service quality at present. In spite of the better hardware environment Shanghai port enjoys, it has yet to improve its software, i.e., the service quality to provide better port service and greater satisfaction to its customers.

This thesis tries to suggest some strategic implications to help Shanghai port to develop as the International Shipping Centre as the Chinese government intends it to be by the year 2020.
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해운경영학과 > Thesis
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