한국해양대학교

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총 운송비용 평가를 통한 전대사용료 산정

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dc.contributor.author 김현 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:07:47Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:07:47Z -
dc.date.issued 2004 -
dc.date.submitted 56823-11-10 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175974 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10309 -
dc.description.abstract Lately, China has experienced the big increase of import and export goods owing to its economic development, on the other hand Korea has shown relatively low increase in the volume of import and export cargoes. Therefore, the logistics industry of Korea has to depend on the domestic cargo volume. In this view, ports in Korea have to seek how to attract transshipment cargoes of China and offer competitive port charges to shipping lines and shippers to help them cut down their operation cost. Among all port charges including pilotage, towage, port entrance fee, stevedorage, and so on, shipping lines can get direct benefit from lower stevedorage rate according to their cargo volume changes. However, the reduction of stevedorage should not impact revenue of terminal. This means port authority has to adjust terminal facilities leasing fee which is collected from terminals, eventually from shipping lines and shipper, included in stevedorage. This thesis suggested a couple of vessel operation scenarios according to the current vessel operation patterns in the industry and analyzed vessel operation cost of each scenario. The study is aimed to provide ports in Korea with the competitive position against ports in adjacent countries, specially China, by suggesting how to calculate the appropriate terminal facilities leasing fee. -
dc.description.tableofcontents 제 1 장 서론 1. 연구의 배경 및 목적 1 2. 연구의 추진체계 2 제 2 장 전대사용료 현황 1. 기존 전대사용료 산정 방식 3 1) 고정요율 방식 3 2) 최소&#8228 -
dc.description.tableofcontents 최대 요율방식 4 3) 수입공유요율방식 5 4) 전대사용료 산정 방식 비교 분석 7 2. 국내 및 외국항만의 전대사용료 체계 8 1) 국내 전대사용료 체계 8 2) 외국 항만의 전대사용료 체계 11 제 3 장 해운항만의 경쟁 환경 변화 1. 해운시장의 변화 13 1) 선박의 대형화 13 2) 대형선사의 해운시장 지배 14 3) 인수합병을 통한 선사의 경쟁력 강화 15 4) 선사간 전략적 제휴의 확대 15 2. 항만환경의 변화 18 1) 항만간 경쟁의 심화 18 2) 항만의 재정비 18 3) 항만의 국제물류 거점화 18 4) 컨테이너 선사의 전용 터미널 확보 19 3. 항만간 경쟁 여건 변화 20 4. 주요 항만들의 요금정책 21 1) 고베항 21 2) 요코하마항 21 3) 카오슝항 21 4) 싱가포르항 22 제 4 장 총 비용 분석 23 1. 비용 분석 대상 범위 23 2. 총비용 분석을 위한 시나리오 구성 24 1) 시나리오 1 : 롱비치항 → 부산 → 중국항_A → 카오슝 24 2) 시나리오 2 : 롱비치항 → 부산 → 카오슝 25 3) 시나리오 3 : 롱비치항 → 중국항_A → 카오슝 26 3. 주요 경쟁항만별 요율 및 항만간 운송 비용 26 1) 환적, 수출/입 하역비 26 2) 항만시설 사용료 27 3) 항만간 피더운임 27 4) 운항비 28 4. 시나리오별 비용 분석 29 1) 시나리오 1 : 롱비치항 → 부산 → 중국항_A → 카오슝 29 2) 시나리오 2 : 롱비치항 → 부산 → 카오슝 31 3) 시나라오 3 : 롱비치항 → 중국항_A → 카오슝 32 4) 시나리오별 총 비용 비교 33 5) 부산항 환적 기준 민감도 분석 37 5. 시나리오별 경제성 분석 39 1) 시나리오별 비용 39 2) 물동량 변화에 따른 경제성 분석 40 6. 화주의 기대수익 42 제 5 장 하역비와 전대사용료 산정 1. HBCT 터미널의 전대사용료 43 1) HBCT 터미널의 전대사용료 수준 43 2) HBCT 터미널의 처리량별 전대사용료 수준 분석 43 3) 중국항 환적 화물 분석 44 4) 경쟁력 확보를 위한 하역비 할인 수준 45 5) 하역비 할인 대상 선사 및 하역비 할인 범위 46 2. 전대사용료 결정 방법과 기대효과 47 1) 전대사용료 결정 방법 47 2) 기대효과 50 제 6 장 결 론 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 총 운송비용 평가를 통한 전대사용료 산정 -
dc.title.alternative Aa Analysis of Container Terminal Facilities Leasing Fee by Assessing Total Transportation Costs -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2004-08 -
dc.contributor.alternativeName Kim -
dc.contributor.alternativeName Hyun -
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물류시스템공학과 > Thesis
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