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하이브리드 수중 글라이더의 설계 연구

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dc.contributor.author 하지훈 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:14:46Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:14:46Z -
dc.date.issued 2015 -
dc.date.submitted 57069-08-26 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176151 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10508 -
dc.description.abstract In this paper, the design of hybrid underwater glider(HUG) having the benefits of the Autonomous Underwater Vehicle and Underwater Glider was studied. The HUG was designed to be able to perform exploration in 200m water. In order to minimize the drag force to hull, the fore head shape of the HUG was designed using Myring profile equation. Buoyancy controller and posture controller was located inside the hull. In overall structure of the hull, DVL sensor and check valve were designed to be placed in the front section, and the thruster and rudder was design to be placed in the rear section. It was designed for the pitching motion to be controlled by varying the weight center of the HUG. And a symmetric buoyancy control mechanism was designed for the posture of HUG body. Also pressure-resistant analysis and a buckling analysis for enduring the pressure of the 200m sea depth, and the pressure endurance performance was verified through the test in a pressure test chamber. In addition to this, dynamics of the HUG were studied. -
dc.description.tableofcontents 1. 서 론 1.1 연구배경 1.2 AUV 및 UG(Underwater Glider)의 조사 1.2.1 AUV 1.2.2 UG 1.2,3 AUV 및 UG의 장단점 및 연구 필요성 1.3 연구범위 및 목적 2. 하이브리드 무인 수중 글라이더 K-HUG의 설계 2.1 설계 절차 2.2 하이브리드 무인 수중 글라이더 K-HUG의 개념 설계 2.2.1 K-HUG의 주행 정의 2.2.2 K-HUG의 설계 조건 정의 2.2.3 K-HUG의 개념 설계 2.3 부력제어기 설계 2.3.1 부력제어기 부피 제어 용량 선정 2.3.2 부력제어기 메커니즘 2.3.3 부력제어기 구동기 선정 2.3.4 부력제어기 상세설계 2.4 자세제어기 설계 2.4.1 자세제어 메커니즘 2.4.2 자세제어기 구동기 선정 2.4.3 자세제어기 상세설계 2.5 선미 및 선수 설계 2.5.1 선수 및 선미 외형 선형 설계 2.5.2 선미내부의 방향타 설계 및 추진기 선정 2.5.3 선수 내부 설계 2.6 선체 설계 및 체계 종합 2.6.1 선체 내부 설계 2.6.2 선체 결합 2.6.3 최종 설계 3. K-HUG의 선체 내압 해석 및 내압 성능 시험 3.1 선체 두께 선정 3.2 선체 내압 해석 3.2.1 선체 모델링 및 물성치 3.2.2 해석 조건 몇 경계조건 3.2.3 선체의 내압해석 3.2.4 선체의 좌굴해석 3.3 선체 내압 성능 검증 시험 3.3.1 내압 성능 검증시험 조건 3.3.2 내압 성능 검증시험 결과 4. K-HUG의 동역학 4.1 K-HUG의 기구학 4.2 K-HUG의 동역학 모델링 5. 결론 참고문헌 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 하이브리드 수중 글라이더의 설계 연구 -
dc.title.alternative A Study on Design for Hybrid Underwater Glider -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2015-02 -
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기계공학과 > Thesis
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