한국 선용품산업의 활성화 방안
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김영득 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T07:15:47Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T07:15:47Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.date.submitted | 57097-01-20 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002235422 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10536 | - |
dc.description.abstract | Activation Strategies of the Ship Supply Industry in Korea Kim, Young-Duk Department of Economy and Industry Graduate School of Maritime Industry of Korea Maritime and Ocean University Abstract Recently, international trade environment is changing rapidly because of the intensifying competition among global companies. Many shipping port operators make efforts in order to strengthen their competitiveness. Port is not only a loading and unloading place that is passed by ships but also the base of international multimodal transports and international logistics. In other words, the port must perform the functions of providing total logistics service which includes inventory, transshipment, re-processing, exhibition, convention, and financial service in other to build a cluster bounding port services industry. Many researchers have pointed out that the port logistics industry needed to be developed further in order to create new values. Under this environment, the purpose of this study is to provide the activation strategies of the ship supply industry in Korea. In order to achieve this purpose, firstly, this study analyzed the current situation of ship supply industry in Korea and other advanced countries such as Netherlands, Singapore, and Japan. Secondly, based on a case study, this study derived the problems and proposed the activation strategies of the ship supply industry in Korea. As the results, the problems of ship supply industry in Korea were as follows : (1) Increased competition due to excess providers and high operating costs of ship supply company (2) Complex distribution structures system of ship supply market and traditional order system (3) Absence of global network, lack of brand power and variety of ship supply (4) Complex duty drawback procedure and low interest of government and local government Consequently, the activation strategies of the ship supply industry in Korea were as follows : (1) Activating operations of the International Shipping Supply Center and Shipsuppliers and Services Association. (2) Activating e-commerce in the ship supply market (3) Pursuit of shared growth through taking part in the integrated maritime industry clusters involved (4) The government's policy support on ship supply industry KEY WORDS : ship supply industry 선용품산업 | - |
dc.description.abstract | e-commerce 전자상거래 | - |
dc.description.abstract | shared growth 동반성장 | - |
dc.description.abstract | port logistics industry 항만물류산업 case study 사례연구 | - |
dc.description.tableofcontents | 목 차 표 목차 ⅳ 그림 목차 ⅴ Abstract ⅵ 제1장 서 론 1 제1절 연구의 배경 및 목적 1 제2절 연구의 방법 및 구성 4 제2장 선용품산업 관련 이론적 고찰 6 제1절 선용품산업 관련 선행연구 6 제2절 선용품산업의 의의 및 특성 9 1. 항만물류산업의 의의와 분류 9 2. 선용품산업의 의의 및 특성 15 제3장 국내 선용품산업과 해외 선용품산업의 비교분석 23 제1절 국내 선용품산업의 현황 23 1. 항만관련 산업현황 23 2. 국내·외 선용품시장 현황 26 3. 국내 주요 선용품시장 현황 29 제2절 선용품산업 해외사례 32 1. 싱가포르(싱가포르항) 32 2. 네덜란드(로테르담항) 33 3. 일본(고베항) 34 4. 주요 선용품 선진국의 성공요인 분석 35 5. 선용품 선진사례(싱가포르항)와 국내(부산항)비교 36 제4장 국내 선용품산업의 문제점 38 제1절 업체간 상호협력 측면에서의 문제점 38 1. 공급자 과잉으로 인한 경쟁심화 38 2. 선용품업체의 높은 운영비용 39 제2절 물류 측면에서의 문제점 39 1. 선용품시장의 복잡한 유통구조 39 2. 전통적 주문방식 40 3. 글로벌 네트워크의 부재 40 제3절 마케팅 측면에서의 문제점 41 1. 물품의 다양성 부족 41 2. 제품의 브랜드 파워 부족 41 제4절 정책 측면에서의 문제점 42 1. 복잡한 관세환급 절차 42 2. 정부 및 지자체의 관심 저조 42 제5장 국내 선용품산업의 활성화 방안 43 제1절 국제선용품유통센터 및 선용품협회 운영 활성화 45 제2절 선용품 시장의 전자상거래화 48 제3절 해양산업 통합 클러스트 참여를 통한 동반성장 추구 53 제4절 정부의 정책적 지원 56 제6장 결론 59 제1절 연구의 요약 및 시사점 59 제2절 연구의 한계 및 향후 연구과제 64 참 고 문 헌 66 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 해사산업대학원 | - |
dc.title | 한국 선용품산업의 활성화 방안 | - |
dc.title.alternative | Activation Strategies of the Ship Supply Industry in Korea | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2016-02 | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.