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韓國外航船社의 規模效果에 관한 實證硏究

Title
韓國外航船社의 規模效果에 관한 實證硏究
Alternative Title
An Empirical Study on the Size Effect in the Korean Shipping Industry
Author(s)
배기현
Publication Year
2005
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176179
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10545
Abstract
기업이 규모를 확대하려는 원인은 다양하다. 대기업일수록 금융시장이나 자본시장에서 자금조달이 용이하고 대 거래처관계나 대고객과의 관계에서 우위를 점할 수가 있기 때문에 대부분의 경영자들은 기업규모를 확대하려는 성향을 지니고 있다. 기업규모를 확대하는 방법으로는 크게 외부적 확대와 내부적 확대가 있는데, 외부적 확대방안은 타기업의 주식을 취득하거나 법률적으로 합병하는 소위 M&A 방식이며, 내부적 확대방안은 축적된 내부유보이익의 자본전입과 신규투자로 자본금을 늘리는 방식이다. 이렇게 하여 규모가 큰 기업일수록 언론이나 사회에 보다 많이 노출되어 각종 준조세 성격의 정치적 비용에 더욱 더 민감하게 되다. 특히, 정부의 지원이나 금융기관으로부터 부채조달이 큰 기업일수록 이러한 정치적 비용에 더욱 더 노출되게 마련이다. 실증적 회계이론분야에서 주로 검정대상이 되고 있는 연구가설로 규모가설이 있는데, 이 가설은 크게 정치적 비용가설과 산업특성효과가설이 있는데 본 연구에서는 외항선사를 대상으로 우리나라 해운산업의 산업특성효과를 검증하고자 하였다.

우리나라 해운산업을 대표하는 외항선사들의 주요 영업용 고정자산이 선박이며, 경기변동에 민감한 기업들이다. 외항선사들은 선박을 보유하기 위해서는 막대한 자금이 투입되어야 하는데 이러한 자금은 주로 정부가 지원하는 계획조선자금이나 국적취득조건부 나용선자금(BBC자금)으로서 제조기업에 비하여 산업의 특성상 부채비율이 대단히 높은 편이며 정부의 각종 지원에 대해서 상당히 민감한 편이다. 또한 선박의 취득원가가 워낙 크기 때문에 자본집약적 산업이면서 모든 외항선사들이 외감법인인 것처럼 기업규모가 비교적 대규모인 대기업이 대부분이다. 이러한 해운산업은 기업규모에 따라서, 자금조달능력이나 수익성, 성장성, 금융비용부담율 등의 면에서 차이를 보이고 있는 것도 일반적이다. 특히 해운기업은 위험은 존재하지만 자금을 신축적으로 운용하고 해운환경변화에 대응하기 위해 용선의사결정을 수행하는 경우가 많다.

본 연구에서는 이러한 우리나라 외항선사의 경영적 특성을 고려하여 실증적 회계분야에서 일반적으로 검증되는 규모와 정치적비용간의 관계 검증이 아니라, 자금조달형태가 특수하고 자본집약적이며 비교적 규모가 큰 기업으로 구성되고 있는 외항선사들의 기업규모에 따른 재무구조와 더불어 각종 경영적 특성이 어떠한 양상을 보이는 지를 분석하여 규모에 따른 해운산업의 특성을 진단하고 규모의 적정성여부와 경영개선방안을 탐색하여 해운산업의 경쟁력 제고를 위한 합리적인 해운경영체제를 유인하는데 본 연구의 목적을 두고 있다. 이러한 연구목적을 달성하고자 본 연구에서는 재무적 변수들이 매출규모에 따른 차이유무를 검정하기 위해 T-검정방법을 사용하였고 재무적 변수들의 매출규모의 판별력 및 예측력 검정은 로지스틱 회귀분석방법(Logistics Regression Analysis)에 의하여 실증하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하고 해석하면 다음과 같다.

첫째로, T-검정결과에 의하면, 관련 규모변수 중에서 매출규모에 따라 가장 유의적인 차이를 보이는 용선원가규모이다. 이러한 분석결과에 의하면, 우리나라 외항선사들은 비교적 규모가 큰 대기업일수록 용선을 많이 행하는 것으로 볼 수가 있다. 즉, 외항선사들의 선대규모는 자사선박뿐만 아니라, 용선도 포함되므로 규모가 큰 기업일수록 용선규모도 비례하여 증대되며 규모가 큰 기업일수록 준조세부담 등의 정치적 비용에 노출되기 쉬운 것으로 해석될 수 있다. 현금흐름율과 이자보상비율은 비교적 약한 유의적인 변수로 나타나고 있으나 매출규모가 큰 선사들에 비하여 매출규모가 작은 선사가 높게 나타나는 현상은 중소선사일수록 경기변동이나 재무적 압박에 대한 탄력성이 미흡하기 때문에 이에 대비하기 위한 것으로 보인다. 규모가 적은 중소 선사들이 부채비율이 높은데 비하여 영업이익율, 경상이익율 및 순이익율 모두가 대형 선사에 비하여 높게 나타는 것은 선박을 비롯한 자산투자가 많고(자산증가율이 대형선사가 중소선사보다 높음) 조직관리비용이 많이 발생하는 연유로 사료된다. 이러한 현상은 유의적인 차이를 보이고 있는 생산성비율(부가가치율과 총자본 투자효율)에서도 중소선사들이 높게 나타난 것과 일맥상통하는 결과라고 보아야 될 것이다.

둘째로, 로지스틱 회귀분석방법에 의거하여 매출규모의 판별력을 검증한결과에 의하면, 우리나라 외항선사들의 매출규모의 판별력이 있는 변수로는 영업이익율, 선박규모 그리고 용선원가규모로 나타나고 있다. 즉, 외항선사의 주요 영업용 고정자산인 선박운항에서 대부분의 매출이 실현되고 있으며, 이는 영업이익율에도 직접적인 영향을 미치는 것으로 볼 수가 있다. 또한 용선원가규모도 판별력이 매우 높은 변수로 나타나고 있는데, 이는 외항선사의 용선규모와 외형이 밀접할 뿐만 아니라, 용선자체가 해운경기에 민감한 매우 위험이 높은 의사결정이므로 매출규모가 큰 선사일수록 위험에 많이 노출될 수 있음으로 이를 회피하기 위해 글로벌 선사간의 전략적 제휴나 인수 및 합병(M&A)을 통하여 해운시장에서의 안정적인 경영을 추구하는 경향이 많을 것으로 사료된다. 기존 연구에서 주로 제조기업을 대상으로 규모를 확장하려는 경향과 유인을 여러 각도에서 분석되었지만 경영의사결정과 경영행태가 특수한 해운산업에 대해서는 거의 실증연구가 수행되지 못하였다. 이러한 점에서 우리나라 외항선사들의 규모효과를 나름대로 검증하였다는 데에 연구의 의의가 있다고 사료된다. 해운산업은 그 어느 산업보다도 부채수준이 높고 용선행위가 자주 이루어 지기 때문에 해운경기변동에 대한 대응능력과 시장지배력 확보가 기업의 성장과 유지에 필수적인 것을 연구결과는 암시하고 있다. 즉, 해운산업에서의 시장지배력은 보유선박의 척수와 용선규모에 당연히 비례하기 때문에 매출규모에 따라 선박규모와 용선원가변수가 매우 유의적인 변수로 도출된 것은 해운산업의 속성상 당연하다고 볼 수가 있다. 해운운임시장에서 글로벌 해운기업간의 경쟁이 치열해지는 요즈음 상황하에서 우리 해운산업의 경쟁력을 제고시키기 위해서는 금융비용 부담율을 줄여 정치적인 노출에서 탈피하는 것이 필요하며, 선대확보를 위한 증대되는 부채규모를 합리적으로 감소시킬 수 있는 경영합리화와 제도적 개선방안이 강구되어야할 것으로 사료된다.

그러나 본 연구는 다음과 같은 한계점을 지니고 있다. 첫째로, 우리나라 외항선사의 수는 통계적으로 유의한 결론을 도출하기에는 산업표본이 너무 적고 자료수집도 용이하지 않아 표본추출편이(Selection Bias)가 본 연구의 결과에 영향을 미치는 것을 극복하지 못한 것이 연구의 주요 한계점이다. 이에 더해서, 한국의 외항선사 중에서 정기선과 부정기선간에 재무적특성을 명황하게 구분하는데 한계가 존재하고 있으며, 특히, 각 사업단위(예로, 컨테이너선 과 벌크선, 특수운송)별로 재무적특성 상세하게 구분하는데 제약이 있다.

둘째로, 타 산업 또는 외국(미국, 일본, 영국, 중국 등)의 외항선사와 비교연구 하여야 하지만 시간상의 제약으로 시행하지 못한 것이 본 논문의 한계점이며 이는 향후 상기의 한계점에 대해 계속적인 연구 과제라고 볼 수가 있다.
There exists multiple purposes why the enterprise is try to extend the size of its scale. most of owners of the company are tend to extend its scale bigger because it is better position for the big company to take advantage over the competitors, as well as to be easier for financing from the money and capital markets. the methodologies of extending its scale are ways of internal and external extensions. external growth is the ways of acquisition legally or acquiring the stocks of other companies. the way of internal extension is that the capital is increasing by new investment or the transferring of the accumulated retaining earnings to the capital. the big companies are more exposed to the media and the society so that it is more sensitive to the political cost which is equal to quasi-tax payment. in particular, the more the big companies are reling on borrowing money from the government or the bank, the more the political cost is exposed.

There exists a size hypothesis used for mainly probating the proof in the sector of empirical theory of accounting and it consists of the hypotheses of political cost, and of industrial effect. I emphasized especially on the report to study the hypothesis of industrial effect related closely to Korea's overseas shipping industry.

Since the primarily operating fixed asset among the Korea overseas shipping carriers are vessels so far, the shipping companies are weightedly affected from the business fluctuation. Overseas carriers should be invested huge fund to vessels and its ratio of liabilities is higher than other manufacturing industries and are critically influenced from the subsidies and its related benefits of government, depending on the fund of projected shipbuilding supported by government, the BBC fund under the condition of asset acquisition named the domestic nationality after the expire of term of the chartered. also, the oversea carriers are not only mostly big companies in the scale of business, and but also they are the capital intensive industry in consistency with investing a huge cost of vessels acquisition.

In consideration of the above factors, the shipping industries are in general showing the discrepancy depending on the size of business of the company to the factors such as the capabilities of profit ratio, the growth ratio, the ratio of financing cost. in particular, shipping carriers are oriented to prefer chartering vessels rather than doing the direct shipbuilding or acquisition, in order to correspond swiftly the shipping market cycle and to optimize flexibly the working capital under the condition that shipping business is highly exposed in the potential risk.

Apart from probing the relations between the size and the political cost only in the field of the generally accepted empirical accounting based on the consideration of business environment of overseas shipping carriers, the root purpose of the report is to understand the financial structure of shipping industry where it includes of unique processes of financing and of capital intensive industry as well as of the big size of the companies, and also, to analyse the specific business trend and indicators representing the performance of the business of the company, and to capture the diagnosis of shipping business by the size, and finally to establish the reasonable system of shipping business to achieve the advantage of competition.

This report is used the method of t-Test to probe the discrepancy of the variables of financial numbers based on the different size of sale and also used the method of Logistics Regression Analysis in probing the powers of discrimination and forecast of financial variables of the scale of sales. Stated below the brief summary of result of the report analysis as:

Firstly, the key factor of showing the most same level of significance among the related variables factors based on the size of sales is the size of chartering cost according to T-Testing. as a result of the analysis, showed in overseas carriers that the bigger the size of the company, the higher the charter cost. on the other words, since the size of vessels of overseas carriers are covered its all owned vessels in addition of charter-hired vessels, the size of chartering vessels is increased in parallel with the big company and can be interpreted as exposed highly to the political cost as an associated tax to the big company.

The ratios of cash flow and of interest compensation are recorded variables of a little weak significance but the ratio to the small one is higher recorded than the big one so that it means that small company is less impacted from the bouncing of financial pressure and business fluctuation. the small company showed higher ratio of liabilities while the ratios of operation profit, of normal profit, and of net profit figured as higher level, which means that small companies are higher invested into other fixed asset including vessels and also, are caused by increase of management cost. that outcome is closely something to do with the ratio of productivity which is showing slightly similar significance (the ratio of Value Added, the efficient ratio to total capital investment) in the small group of company.

Secondly, based on Logistics Regression Analysis which tested the discrimination of size of the sales, there are showed variables related to the power of discrimination of the size of the sales, including the ratios of the operation profit, the size of vessels, and the size of chartering cost in overseas shipping carriers. on the other hands, most of sales in overseas shipping carriers are resulted from the operating vessels as a primary operation fixed asset, which result affects directly to the ratio of the operation profit. in addition, showing variables with high power of discrimination, too for the size of chartering cost, it represents not only that the correlation is close together between the size of sales and of chartering cost in the overseas shipping carriers but also it might be noted that overseas carriers would likely to intend to seek for a strategic alliance or M&A for the purpose of pursuing a stable and profitable business in the competitive market, and for the purpose of preventing from the exposure of the risk which is higher exposed to big size of the company in conjunction with the decision-making of chartering cost which is sensitive to the market circumstance.

It is noted that empirical study regarding the reason and intention of expanding the scale of the company has seldom conducted in the field of shipping industry which is unique patterns of decision-making and management in spite that the empirical study to manufacturing industries has been continuously conducted by various measurements.

The result of study implies the company to grow and maintain for necessities of acquiring market share and the capability of hurdle the barriers over the fluctuation of shipping market because the shipping industry has higher ratio of liabilities and higher frequencies of charter-hires than other industries. Henceforth, since the power of market share in the shipping industry is determined in appropriation with the counts of own vessels and the size of charter-hires, it is appropriate for the shipping industry to show very close significant variable for the variables of size of vessels and chartering cost in synchronization of the size of sales.

Under the severe competitive market situation among global overseas shipping carriers in the market of ocean freight, it is absolutely necessary for Korea shipping carriers to be escape from the political exposure by reducing the financial cost to take fully advantage over the global shipping carriers and also, Korea carriers could be sought for a solution of systematic improvement and rationalization of management to be reduced the size of liabilities incurred in for the incremental acquisition of vessels.

This report, however, has the followings of limitations as:

Firstly, since the sample test of Korea overseas carriers are not meet up to the necessity to conduct the analysis, it is not useful to come out the beneficial determination by statistical data due to small size of selection of sample, and also it is least contributed to this study due to not easy to gather the full sample data so far, the report has not get over the limitation affected inevitably by the Selection Bias. in addition, the report can not help separating the financial characteristics by Liner and Tramper shipping companies, as well as it contains of the limitations of discerning financial trends by the business units such as containerized shipping companies from break-bulk carriers and special carriers.

Secondly, it is continuously required to study more in-depth with enough time in comparison with other industries or other foreign shipping carriers including United states of America, Japan, U.K., and China. Therefore, the above issues uncleared should be remained under the further study.
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