항만간 전략적 제휴의 의사결정요인에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김소정 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T07:18:20Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T07:18:20Z | - |
dc.date.issued | 2009 | - |
dc.date.submitted | 56904-11-18 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176226 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10605 | - |
dc.description.abstract | In recent years, shipping and port industries are faced with enormous changes like globalization, market liberalization and borderless businesses. To cope with this competitive environment, a certain form of competition and cooperation among ports is necessary to provide high quality of services and lower costs to establish their power against the shipping alliance. The purpose of this study is to identify the determinants of the strategic alliance between ports and demonstrate the level of importance of alliance motivations. In order to achieve this objective this paper consists of six chapters. Chapter one is the introduction including background, purpose and scope of the study. Chapter two covers a variety of concepts of the strategic alliance through literature review, and the recent conditions of shipping and port industries. Chapter three is about the Analysis Hierarchy Process(AHP), which approves logically the theory. Chapter four draws a schematic model of the study on the determinants of the strategic alliance between ports and demonstrates the results of the survey. Chapter five summarizes the results of the analysis of decision factors. Finally, chapter six concludes the study and suggests further research to examine. The findings of this study are as follows | - |
dc.description.abstract | Among four motivations of the strategic alliance, which are strategic motivation, economic motivation, operational motivation and marketing motivation, economic motivation is the most important factor for port alliance than any other things. This is because the economic motivation among strategic alliance allows ports in the same market to rationalize supply and demand, thus avoiding unnecessary over-supply and over-competition and also can reduce service costs by using comparative advantages of each partner which make costs cheaper. Therefore, government, ports authorities, operators and port-related companies can benefit from a wide range of advantages from cooperation like alliance. They need to have a proactive attitude towards cooperation to benefit from the new trade and environment. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서론 = 1 제1절 연구의 목적 = 1 제2절 연구의 범위 및 방법 = 3 제2장 전략적 제휴에 관한 이론적 고찰 = 4 제1절 전략적 제휴의 개념 = 4 1. 전략적 제휴의 정의 = 4 2. 전략적 제휴의 동기 및 목적 = 6 3. 전략적 제휴의 유형 = 11 제2절 항만간 전략적 제휴에 관한 고찰 = 14 1. 항만물류환경의 변화 = 14 2. 항만간 전략적 제휴의 배경 = 24 3. 주요 항만간 전략적 제휴 현황 = 28 제3절 선행연구의 고찰 = 32 제3장 AHP 분석방법 및 선행연구 고찰 = 35 제1절 계층분석적의사결정법(AHP)의 고찰 = 35 1. AHP 정의 = 35 2. AHP 특징 = 37 제2절 계층분석적의사결정법의 평가절차 = 37 1. 의사결정문제의 계층화 = 38 2. 평가기준의 쌍대비교(pairwise comparison) = 39 3. 가중치의 추정 = 42 4. 일관성 측정 = 45 5. 가중치의 종합 = 46 제3절 AHP에 관한 선행 연구 = 48 제4장 항만간 전략적 제휴의 의사결정요인에 관한 모형구축 = 50 제1절 세부평가 속성의 도출 = 50 1. 세부 평가 속성 도출 방법 = 50 2. 세부평가속성의 분류 및 평가 항목 도출 = 52 3. 계층분석구조의 구축 = 56 제2절 설문조사 대상자의 선정과 응답 결과 = 57 제5장 AHP 분석 결과 = 59 제1절 계층별 중요도 평가 = 59 1. 평가 항목의 중요도 = 59 2. 세부평가속성의 중요도 = 60 제2절 종합 중요도 평가 = 65 제3절 분석 결과의 시사점 = 69 제6장 결론 = 71 제1절 연구의 요약 = 71 제2절 연구의 한계 및 향후 연구 방향 = 72 참고문헌 = 73 부록 설문지 = 78 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 해사산업대학원 | - |
dc.title | 항만간 전략적 제휴의 의사결정요인에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Determinants of the Strategic Alliacne Between Ports | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2009-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Kim | - |
dc.contributor.alternativeName | So Jung | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.