한국해양대학교

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해양분쟁사례에 관한 법적연구

Title
해양분쟁사례에 관한 법적연구
Alternative Title
A Legal Study on the Cases of Marine Dispute
Author(s)
김영호
Issued Date
2004
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176326
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10721
Abstract
예전부터 해양은 교통 및 통상의 요로이며, 수산 및 광물자원의 보고로서 이용되어 왔고, 다른 한편으로는 각국의 정치, 경제 및 군사상의 권익과 결부되어 국가간의 경쟁과 대립 장소가 되어 많은 국제분쟁을 야기하기도 하였다. 특히 20세기 후반부터 산업발달에 따른 유류 및 유해폐기물 등의 운송으로 인한 해난사고가 발생하면서 해양환경오염을 방지하기 위한 국제적인 규제가 필요하게 되었다. 또한 인공섬, 해양구조물의 건설, 천연가스, 망간 등과 같은 해저광물자원의 개발 및 수산생물자원의 이용으로 인한 생물자원을 보호하기 위한 국제적인 새로운 규범이 필요하게 되었다.

 WTO의 자유교역질서라는 대원칙이 도입됨에 따라, 각국은 해양수산통상 분야에 있어 자국의 시장을 개방하지 않을 수 없게 되어, 수산물 관세 및 비관세장벽 철폐와 해운서비스 시장개방 및 해운물류를 더욱 촉진하기 위한 국제적인 규범의 생성과 정비가 필요하게 되었다.

 이에 따라 선진해양국은 새로운 해양의 이용과 지배를 둘러싼 국제질서를 형성함에 있어 치밀한 법 정책을 강구하였으며, 해양관련 국제협약의 내용을 확정함에 있어 자국의 국익을 최대한으로 반영시키기 위해 자국의 해양 정책과 해양산업, 경제구조에 지대한 영향을 미칠 수 있는 분야를 사전에 철저히 분석한뒤 관련 국내법을 먼저 제정하고 이를 적용하는 국내조치를 단행하였다.

 이와 같이 국제해양환경 자체가 과거에 생각할 수 없을 정도로 복잡다기해지고, 해양국익을 둘러싸고 각국의 이해관계가 점차 첨예화됨으로써 그에 따른 마찰 내지 분쟁 역시 증가하게 되었다.

 하지만, 각국의 해양관련 산업발달 정도에 많은 차이가 있기 때문에 국제규범을 통일적으로 실현시키는 데에는 아직 많은 장애가 있다.

 또한, 국제사회는 절대적이고 독립적인 주권국가로 형성되어 있기 때문에, 국제규범을 국내적으로 실시함에 있어 각국 마다 차이가 있을 뿐아니라 해양관련 국제협약에 가입하고 있는 국가와 가입하지 않은 국가간에 문제가 발생할 경우 국제협약을 원칙적으로 적용할 수 없다는 한계가 있다.

 본 연구는 해양관련 규범을 전체적인 구도로서 잘 이해하고 파악할 필요가 있으며, 해양과 관련된 분쟁사례를 철저하게 분석하여 판례에서 나타나거나 이해관계국이 관련사건에서 주장하는 내용을 사전에 철저히 분석하고, 주요이슈가 되고있는 해양관련 분쟁사례를 고찰하고 이론적 근거를 실펴봄으로써 철저한 대응논리를 개발하고자 하는 것이다.

 끝으로 연구자가 그동안 해양수산부 출입기자로서 언론에 종사한 경험을 살려, 언론시각에서 보는 해양수산관련 분쟁사례에 대한 보도기사를 서술하고 국가이익과 해양수산의 발전을 위한 언론의 역할 및 대응방안을 결론으로 맺고자 한다.
The sea has been used as a thesaurus of marine products and mineral resources as well as served as a main artery of traffic and trade from old times. Further, it is closely linked together with rights and interests of politics, economy and military of each nation, which has been a center of fierce competition and confrontation among nations and brought about international conflicts. In particular, transportation of all kinds of oil and hazardous waste materials, followed by an industrial development from the latter half of 20 century, has increased and led to inevitable marine accidents, so international marine regulations are necessarily required to prevent the sea from being severely polluted by them and protect living resources in the sea from construction of marine structures and development of submarine mineral resources such as natural gas and manganese etcetera.



As a dominant principle of Free Trade Order of WTO is introduced, it is unavoidable for nations to have to develop their own market in the field of marine trade and need to establish international standards in order to further the abolition of marine products customs and duty-free barrier, and opening of marine service market and marine logistics.



As the result, advanced marine countries have devised elaborate legal policy in forming an international order for a new utilization and dominance of the sea. And they have thoroughly studied and analyzed various fields that can highly affect a marine policy, marine industry and economic structure and made a domestic law so as to reflect their own national interests when concluding the contents of international entente.



As stated above, international marine environment itself grows far more complicated than the past and interest relation of each nation in the sea become more acute, which increasingly bring about conflicts and dissensions.



However, realization of identical international standards has still a lot of difficulties because there is all the difference shown in the marine industrial development of each nation.

Also, international society consists of absolute and sovereign nations, so each national enforcement of international standards has shown a difference, and in case that any disputes or conflicts occur between a member nation and nonmember one to marine international entente, there is the limit of application of the international entente in principle.



The purpose of this research is to comprehend marine regulations as an overall scale, sort out cases of marine disputes, take a thorough analysis on precedents and contentions of the nations concerned, consider cases of conflicts and theoretical basis, and conceive an impenetrable substitute logic.



Finally, researcher has ever had an occupational background of working in journalism as a regular reporter in Ministry of Marine Affairs & Fisheries, so this research covers news of marine conflict cases from the viewpoint of journalism and functions of journalism for the interest of marine industrial development and conclusion of countermeasures.
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해사법학과 > Thesis
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