해운시황과 정기선 해운기업의 M&A 관련성 및 사례분석
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 강다영 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T07:24:44Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T07:24:44Z | - |
dc.date.issued | 2006 | - |
dc.date.submitted | 56822-12-26 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176370 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10772 | - |
dc.description.abstract | In the container liner shipping market, 25 Major Shipping Companies have over 80 percent of market share. The M&A of major shipping companies create an oligopoly in container line service. The purpose of this study is to analyze the world liner shipping trend, container traffic volume, container fleet, freight rate, charterage. The paper also investigates M&A activities of world container liner shipping companies from 1996 to 2005. The case studies are used to analyze major M&A in the shipping market, their causes, background, characteristics, service improvements, operational efficiency and response to competition along with the outcomes, the extent to which performance meets expectation. As a result of this paper, the M&A's in liner shipping market, from middle of 1990's until 1999, occurred in order to overcome a market depression, increase market share and improve operational efficiency. The M&A's which occurred in liner shipping market after 2000 are vertical M&A or diversification where companies merge and acquire container terminals, freight forwarder, IT company and other logistics companies. This paper investigates four cases which are P&O/Nedlloyd, NOL/APL, Maersk/Sea-Land and P&O-Nedlloyd/Maersk-SeaLand. | - |
dc.description.tableofcontents | Abstract = Ⅰ 제1장 서론 = 1 제1절 연구의 배경 및 목적 = 1 제2절 연구방법 및 연구구성 = 2 제2장 M&A의 의의 및 시장현황 = 4 제1절 M&A의 의의 = 4 1. M&A의 개념 = 4 2. M&A의 유형 = 5 3. M&A 동기 = 8 4. M&A에 대한 선행연구의 검토 = 17 제2절 M&A 시장 현황 및 특성 = 21 1. 세계 M&A 시장의 현황 = 21 2. 세계 M&A 시장의 활성화 요인 = 22 3. 최근 세계 M&A의 특징 = 24 4. 지역별 M&A 동향 = 25 제3장 해운시장 동향과 정기선 해운기업의 M&A = 27 제1절 정기선 해운시장 동향 = 27 1. 물동량 분석 = 27 2. 선복량 분석 = 29 3. 운임 분석 = 31 4. 용선료 분석 = 32 제2절 정기선 해운기업의 M&A 현황 및 특성 = 35 1. 정기선 해운기업의 M&A 현황 = 35 2. 해운기업 M&A의 특성 = 39 제3절 해운기업 M&A의 선행연구 = 41 제4절 해운시황과 M&A 관계분석 = 43 1.물동량 · 선복량과 M&A 관계 = 43 2. 운임과 M&A 관계 = 45 3.용선지수와 M&A 관계 = 46 4. 해운시황과 M&A 관계분석 = 47 제4장 정기선 해운기업의 M&A 사례분석 = 50 제1절 정기선 해운기업의 M&A 사례연구 = 50 1. P&O Container Line사와 Nedlloyd사의 합병 = 50 2. NOL사의 APL사 인수 = 55 3. Maersk 사의 Sea-Land사 인수 = 57 4. Maersk Sea-land사의 P&O Nedlloyd사 인수 = 59 제2절 해운기업 M&A 사례분석 결과 = 66 참고문헌 = 74 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 해운시황과 정기선 해운기업의 M&A 관련성 및 사례분석 | - |
dc.title.alternative | A Case Study on the M & A of the Liner Shipping Companies. | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2006-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Kang | - |
dc.contributor.alternativeName | Da-Young | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.