한국해양대학교

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흡기중의 수소첨가가 산업용 디젤기관의 성능에 미치는 영향

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dc.contributor.author 이진아 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T07:27:31Z -
dc.date.available 2017-02-22T07:27:31Z -
dc.date.issued 2010 -
dc.date.submitted 56932-07-09 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176434 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10841 -
dc.description.abstract Diesel engines introduce only air into the cylinder, and the air is highly compressed. Fuel is directly injected into the combustion chamber in high temperature and pressure. Therefore diesel engines have high thermal efficiency because of the high compression ratio, while having high level of particulate matter and nitrogen oxide emissions because of the direct fuel injection. Many technologies have been developed to reduce particulate matter and nitrogen oxide emissions from diesel engines. One of the technologies is hydrogen fuel introduced into the combustion chamber with diesel fuel. In this thesis tiny amount of hydrogen is supplied into the combustion chamber in order to enhance the combustion performance. The engine, in which hydrogen is introduced, is tested. There are 20 test conditions given as 5 torque values of 100%, 75%, 50%, 25%, 0%, and 4 engine speeds of 700rpm, 1000rpm, 1500rpm and 2000rpm for the two cases with or without hydrogen. The amount of hydrogen is controlled into two ranges of 2000㎖ and 900㎖. Maximum torques and Idle torques at each engine speed are measured, then the torque values are divided into 4 levels with 25% increasing step. The result shows that the fuel consumption, smoke, CO are reduced while the NOx emission is slightly increased. -
dc.description.tableofcontents List of tables = ⅳ List of figures =ⅴ Abstract = ⅶ 제 1 장 서 론 = 1 1.1 연구 배경 = 1 1.2 연구 목적 및 내용 = 3 제 2 장 연소메커니즘과 저배기 연소기술 = 5 2.1 수소연소 = 5 2.1.1 H2-O2 반응 시스템 = 5 2.1.2 포화 탄화수소 화합물의 산화 = 9 2.2 저배기 연소기술 = 14 2.2.1 디젤엔진 연소 시스템 = 14 2.2.2 저배기 엔진 기술 = 15 2.2.3 디젤 자동차 공해 저감 후처리 기술 = 19 제 3 장 실험장치 및 방법 = 21 3.1 실험장치 및 방법 = 21 제 4 장 실험결과 및 고찰 = 27 4.1 수소공급량 2000㎖/min의 경우 = 27 4.1.1 최대토크 = 28 4.1.2 연료소모율 = 29 4.1.3 배기성분 = 31 4.1.3.1 스모크 = 31 4.1.3.2 일산화탄소 = 32 4.1.3.3 질소산화물 = 33 4.1.4 엔진 부하 변동에 따른 성능 = 34 4.1.4.1 연료소모율 = 34 4.1.4.2 스모크 = 35 4.1.4.3 일산화탄소 = 36 4.1.4.4 질소산화물 = 36 4.2 수소공급량 900㎖/min의 경우 = 38 4.2.1 최대토크 = 38 4.2.2 연료소모율 = 39 4.2.3 배기성분 = 42 4.2.3.1 스모크 = 42 4.2.3.2 일산화탄소 = 43 4.2.3.3 질소산화물 = 44 4.2.4 엔진 부하 변동에 따른 성능 = 45 4.2.4.1 연료소모율 = 45 4.2.4.2 스모크 = 46 4.2.4.3 일산화탄소 = 47 4.2.4.4 질소산화물 = 48 4.3 수소공급량에 따른 비교 = 49 제 5 장 결 론 = 53 참고 문헌 = 55 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 흡기중의 수소첨가가 산업용 디젤기관의 성능에 미치는 영향 -
dc.title.alternative The Effect of Hydrogen Added in In-let Air on Industrial Diesel Engine Performance -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2010-02 -
dc.contributor.alternativeName Lee -
dc.contributor.alternativeName Jin-A -
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기계공학과 > Thesis
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