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선박소유자 등의 책임제한의 주관적 배제사유에 관한 연구

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dc.contributor.advisor 정영석 -
dc.contributor.author 김소연 -
dc.date.accessioned 2019-12-16T02:41:36Z -
dc.date.available 2019-12-16T02:41:36Z -
dc.date.issued 2017 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11344 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002329948 -
dc.description.abstract Considering that shipping industries activate international trade among nations and contribute to the economies of those nations, with regard to public interest, it is necessary to establish institutional strategies for shipping industries. A shipowner’s limitation of liability entails that the shipowner can limit his liability in certain circumstances when loss or damage has been caused to the property of others carried on his vessel during its voyage. However, in cases where the right to limitation is denied, if the standard of determination is obscure and unclear, a legal dispute often occurs and the shipowner’s or the claimant’s rights to a fair result can be compromised, which goes against the legislative purpose of the act on the limitation of liability. Therefore, due to the nature of maritime incidents in which foreign legal relationships are frequently involved, it is necessary to establish a uniform standard regarding conduct that bars the limitation of a shipowner’s liability. The Korean Commercial Code also confirms the right on the shipowner to limit his liability. However, the application of this Code should be discussed in conjunction with the provisory clause, which sets forth conduct barring limitation under certain circumstances. Thus, despite an effective claim under the limitation regime, when the shipowner indulges in illegal behavior leading to such liabilities, the right to any limitation may be denied. This thesis would analyze the shipowner’s limitation of liability and its conduct barring limitation from the perspective of the shipowner’s willful misconduct or other reckless acts or omissions while duly recognizing the concern about the incurrence of such damage, by referencing cases based on the regime in each country. In addition, the question of who has the onus of providing proof, which is not specified in the Code, will be discussed. This thesis would analyze international conventions such as the 「International Convention relating to the Limitation of the Liability of Owners of Sea-going ships, 1957」and the 「Convention on Limitation of Liability for Maritime Claims, 1976」 and then, the regime of the shipowner’s limitation of liability in each country such as the UK, the US, and Japan. In addition, a legal stance and direction for improvement with regard to the provision for shipowner’s limitation of liability are suggested. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서론 1 제1절 연구의 목적 1 제2절 연구의 범위 및 방법 2 제2장 선박소유자 등의 책임제한제도의 일반론 4 제1절 서설 4 제2절 의의와 연혁 4 Ⅰ. 선박소유자 등의 책임제한제도의 의의 4 Ⅱ. 선박소유자 등의 책임제한제도의 연혁 5 제3절 선박소유자 등의 책임제한제도에 관한 국제협약의 개관 11 Ⅰ.「1957년 항해선소유자의 책임제한에 관한 국제협약」의 개관 11 Ⅱ.「1976년 해사채권에 대한 책임제한에 관한 협약」의 개관 13 제4절 상법상 선박소유자 등의 책임제한제도의 개관 17 Ⅰ. 의의 17 Ⅱ. 책임제한의 주체 19 Ⅲ. 책임제한의 대상채권 19 Ⅳ. 책임제한의 한도액 21 제3장 책임제한의 주관적 배제사유에 관한 국제협약의 내용 23 제1절 서설 23 제2절 「1957년 항해선소유자의 책임제한에 관한 국제협약」 23 Ⅰ. 선박소유자 등의 범위 24 Ⅱ. 책임제한 배제의 요건 25 Ⅲ. 입증책임 27 제3절 「1976년 해사채권에 대한 책임제한에 관한 협약」 28 Ⅰ. ‘책임있는 자’의 범위 29 Ⅱ. 책임제한 배제의 요건 31 Ⅲ. 입증책임 38 제4절 소결 39 제4장 책임제한의 주관적 배제사유에 관한 비교법적 고찰 41 제1절 서설 41 제2절 선주국가의 입장 42 Ⅰ. 영국 42 Ⅱ. 일본 46 제3절 화주국가의 입장 53 Ⅰ. 미국 53 제4절 소결 58 제5장 상법상 선박소유자 등의 책임제한의 주관적 배제사유에 관한 해석론 61 제1절 서설 61 제2절 상법의 해석론 63 Ⅰ. 선박소유자 등의 범위 63 Ⅱ. 책임제한 배제의 요건 69 Ⅲ. 입증책임 71 제3절 판례의 태도 72 Ⅰ. 선박소유자 등의 범위 72 Ⅱ. 책임제한 배제의 요건 74 Ⅲ. 입증책임 75 제4절 소결 76 제6장 결론 80 참고문헌 82 -
dc.format.extent 92 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. -
dc.title 선박소유자 등의 책임제한의 주관적 배제사유에 관한 연구 -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2017-02 -
dc.contributor.alternativeName Kim, So Yeon -
dc.contributor.department 대학원 KMI학연협동과정 -
dc.contributor.affiliation 한국해양대학교 대학원 -
dc.description.degree Master -
dc.subject.keyword LLMC, 선박소유자 등의 책임제한제도, 책임제한 배제사유 -
dc.type.local Text -
dc.title.translated A Study on Conduct Barring Limitation of Shipowner's Liability -
dc.contributor.specialty 해양정책융복합전공 -
dc.identifier.holdings 000000001979▲000000006780▲000002329948▲ -
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KMI학연협동과정 > Thesis
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