한국해양대학교

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극지해역 운항선박기준의 적용상 한계 및 개선방안

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dc.contributor.advisor 이윤철 -
dc.contributor.author 임승지 -
dc.date.accessioned 2019-12-16T02:45:03Z -
dc.date.available 2019-12-16T02:45:03Z -
dc.date.issued 2017 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11483 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002380066 -
dc.description.abstract 지구온난화 등의 기상이후 현상으로 인하여 극지해역의 해빙면적이 감소되었고, 항로단축과 자원개발 그리고 신사업 등의 경제적 이점으로 인하여 극지해역으로의 선박 유입량이 증가하고 있다. 하지만 극지해역을 운항하는 선박의 안전과 해양환경보호를 위한 국제규범은 상세하지 못하였으며 법적 강제력을 갖지 못한다는 한계를 지녔으므로 이를 해결한 국제규범이 필요하다는 국제사회의 합의가 도출되었다. 이에 따라 국제해사기구(IMO)의 MSC와 MEPC를 중심으로 ‘극지해역 운항선박기준(POLAR CODE)‘이 제정되었고, 2017년 1월부로 발효되었다. 이는 극지해역의 특수성을 반영한 최초의 상세규범이자 법적강제력을 지닌 강행규범으로서의 가치를 지닌다. 극지해역 운항선박기준(POLAR CODE)은 안전조치를 위한 PART I과 오염방지조치를 위한 PART II로 이루어져있으며, 각 PART는 강행규범인 A편과 권고규범인 B편의 구성을 띠고 있다. 극지해역 운항선박기준(POLAR CODE)이 지니는 중요성을 인식한 채 안전부문, 보안부문, 해양환경보호부문에 대한 기준의 내용을 분석하도록 한다. 따라서 극지해역의 특수성을 잘 반영하였는지 극지해역의 안전과 환경보호라는 목표의 실효성이 있는지를 중점으로 살펴보고, 이를 통하여 극지해역 운항선박기준(POLAR CODE)의 한계점을 살펴보도록 한다. 극지해역으로의 선박유입량이 점차 증가할 것임을 고려할 때, 극지해역의 선박안전과 환경보호에 대한 국제규범의 중요성 또한 높아 질것으로 보인다. 그러므로 앞에서 살펴본 한계점에 대한 분야별 개선방안을 알아보고, 극지해역 운항선박기준(POLAR CODE)에 대한 우리나라의 대응방안을 알아보도록 한다. |Global warming is bringing rapid change to the Arctic. The melting of sea ice and glaciers is increasing faster than scientist predicted. Consequently, the number of ships operating in the Arctic Ocean has increased because of the accessibility to to Arctic and the efficiency from shortening of the sea route. As a result, the interest of the international community in the safety of marine vessels operating in polar waters and the protection of the polar marine environment has begun to be shared. Although guidelines for vessels operating in Arctic Ocean were enacted in 2002, it has limitations as recommendation. In the meantime, The International Code for Ships Operating in Polar Waters(POLAR CODE) has been developed io supplement existing IMO(International Maritime Organization) instruments in order to increase the safety of ships operation and mitigate the impact on the people and environment in the remote, vulnerable and potentially harsh polar waters. Finally, Polar Code which is detailed regulations with legal force emerged in the world. Polar Code is intended to regulate the nature of commercial shipping in the Arctic and Antarctic by setting minimum standards for ships transport through Polar Waters. This region of the world is unique, and has certain characteristics that make it both attractive and dangerous. The purpose of this Polar Code is to ensure the safety of ship operation and the protection of the polar environment by addressing risks present in polar waters and protect the polar environment. The Polar Code entered into force 1 January 2017 upon entry into force the associated amendments to MARPOL(International Convention for the Prevention of Marine Pollution from Ships) and SOLAS(International Convention for the Safety of Life at Sea). Maritime Safety Committee at its ninety fourth session on 21 November 2014 adopted the safety-related provisions of the introduction and the whole of parts Ⅰ-A and Ⅰ-B of the International Code for Ships Operating in Polar Waters(Polar Code), by which it adopted, the new chapter XIV(Safety Measures for Ships Operating in Polar Waters) of International Convention for the Safety of Life at Sea(SOLAS) to make use the provisions of the International Code for Ships Operating in Polar Waters mandatory. Also, Marine Environment Protection Committee at its sixty eighth session on 15 May 2015 adopted the environment related provisions of the introduction, the parts Ⅱ-A and Ⅱ-B of the Code and the associated amendments to International Convention for the Prevention of Marine Pollution from Ships(MARPOL) Annexes Ⅰ(Prevention of Pollution by Oil), Ⅱ(Control of Pollution by Noxious Liquid Substances in Bulk), Ⅳ(Prevention of Pollution by Sewage) and Ⅴ(Prevention of Pollution by Garbage). Polar Code consists of Introduction, Parts I and II. The introduction contains mandatory provisions applicable to both Parts I and II. Part I is subdivided into Part I-A, which contains mandatory provisions on safety measures, and Part I-B containing recommendations on safety. Part II is subdivided into Part II-A, which contains mandatory provisions on pollution prevention, and Part II-B containing recommendations on pollution prevention. Therefore, this paper will review the background of enactment, main contents, legal status and development trends of Polar Code. In addition, the goal of this paper is to identify and analyze the core of standards related to Marine Safety, Marine Security and the Protection of marine environment of Polar Code. Moreover, this paper will draw the limitations of Polar Code, and suggest desirable improvement measures for those limitations related Marine Safety, Marine Security and Marine environment. In addition, at the same time, it aims to suggest counterplans for the policy, industry and research fields in Korea. -
dc.description.tableofcontents 第1章 序論 1 제1절 연구의 목적 및 배경 1 제2절 연구의 내용 및 방법 4 第2章 極地海域 運航船舶基準의 槪念과 動向 7 제1절 제정 배경 및 필요성 7 Ⅰ. 배경 7 Ⅱ. 필요성 14 제2절 주요 내용 27 Ⅰ. 안전조치에 관한 규정 28 Ⅱ. 오염방지조치에 관한 규정 32 제3절 법적 지위 34 Ⅰ. 의의 34 Ⅱ. 법적 지위 35 제4절 발전 동향 37 Ⅰ. Non-SOLAS 선박에 관한 적용 37 Ⅱ. 인적요소의 교육 및 훈련 43 Ⅲ. 극지연안국 국가체계 44 Ⅳ. 대형선의 비상상황 대응체계 45 Ⅴ. 전문용어의 표준화 46 Ⅵ. Polar Code의 시행 46 第3章 安全 및 保安 관련 基準의 適用과 限界 47 제1절 기준 및 적용 48 Ⅰ. 물리적 측면에서의 안전기준 및 적용 48 Ⅱ. 인적자원 측면에서의 안전기준 및 적용 56 Ⅲ. 체계적 측면에서의 안전기준 및 적용 61 Ⅳ. 보안에 관한 기준 및 적용 75 제2절 한계 85 Ⅰ. 안전관련 기준에 관한 한계 85 Ⅱ. 보안관련 기준에 관한 한계 89 第4章 海洋環境保護 관련 基準의 適用과 限界 93 제1절 기준 및 적용 93 Ⅰ. 구조적 측면에서의 해양환경보호 기준 및 적용 93 Ⅱ. 배출규제관련 해양환경보호 기준 및 적용 95 Ⅲ. 해양환경보호관련 권고규정의 기준 및 적용 97 제2절 한계 98 Ⅰ. MARPOL 협약에 관한 한계 98 Ⅱ. 신규오염원에 관한 한계 101 第5章 改善方案 및 對應方案 103 제1절 분야별 개선방안 103 Ⅰ. 안전기준에 대한 개선방안 103 Ⅱ. 보안기준에 대한 개선방안 107 Ⅲ. 해양환경보호 기준에 대한 개선방안 110 제2절 우리나라 대응방안 114 Ⅰ. 정책분야의 대응방안 114 Ⅱ. 산업분야의 대응방안 116 Ⅲ. 연구분야의 대응방안 119 第6章 結論 121 參考文獻 129 -
dc.format.extent vi, 133 p. -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. -
dc.title 극지해역 운항선박기준의 적용상 한계 및 개선방안 -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2017-08 -
dc.contributor.alternativeName Lim SeungJi -
dc.contributor.department 대학원 해양정책학과 -
dc.contributor.affiliation 한국해양대학교 일반대학원 -
dc.description.degree Master -
dc.subject.keyword 극지해역, 국제협약, 북극해, 안전, 해양환경보호, 보안 -
dc.title.translated A study on Limitation and Improvement Measures concerning the Application of the International Code for Ships Operating in Polar Waters -
dc.contributor.specialty 해사법무전공 -
dc.identifier.holdings 000000001979▲000000007040▲000002380066▲ -
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