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타이어 제조업의 글로벌 SCM 운영전략에 관한연구

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dc.contributor.advisor 김율성 -
dc.contributor.author 강동조 -
dc.date.accessioned 2019-12-16T02:46:24Z -
dc.date.available 2019-12-16T02:46:24Z -
dc.date.issued 2017 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11521 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002383158 -
dc.description.abstract Globalization of the world economy has intensified competition among companies, and companies are introducing various strategies and management innovations to survive in the global market. Among them, SCM strategy is introduced by global companies since 1990 as a means of management innovation. This shows that various companies have achieved various achievements such as reduction of logistics cost, shortening of lead time, and improvement of customer satisfaction, and so on. Furthermore, "SCM management" has become a hot topic, and every company recognizes the importance of introducing SCM. As a core strategy for securing global competitiveness, every company is strengthening the introduction of SCM and focusing on building efficient SCM. In the tire industry, the importance of SCM strategy is increasing day by day. Therefore, in this study, N-company's study, which requires establishment of new SCM strategy according to national distribution of production bases, verifies why SCM strategy is necessary for manufacturing companies to operate logistics centers in the harbor and adjacent hinterland . As a result of the research, it is found that the N company has improved productivity, increase of sales, reduced logistics cost, decrease of lead time of products, creating new trade volume and added value of logistics were created through new SCM strategy of port logistics center. Although this study seems to be confined to the tire manufacturing sector, it is hoped that this study will be referred to as a CASE STUDY of various companies and various industries, considering that the national dispersion of production bases is a general trend for other companies and industries as well. -
dc.description.tableofcontents I . 서론 1 A. 연구의 배경 및 목적 1 B. 연구의 방법 및 구성 2 II . SCM에 대한 이론적 고찰 4 A. SCM의 개요 4 1. SCM의 정의 4 2. SCM의 등장 배경 및 발전 과정 5 3. SCM의 도입 이유 및 효과 7 B. SCM 선행연구고찰 9 1. SCM의 성공 요인에 관한연구 9 2. SCM의 성과에 관한연구 11 3. 타이어 SCM에 관한연구 15 III . 글로벌 기업 SCM 사례연구 17 A. 삼성전자의 SCM 구축사례 17 1. 추진배경 및 과정 17 2. 추진현황 및 성과 19 B. 하이닉스의 SCM 구축사례 22 1. 추진배경 및 과정 22 2. 추진현황 및 성과 23 C. 아마존 기업의 SCM 운영사례 25 1. 기업현황 및 아마존 물류비즈니스모델 25 2. 아마존의 SCM 전략 27 D. 애플기업의 SCM 운영사례 33 1. 실물 SCM와 디지털 SCM의 융합전략 33 2. 애플의 물리적 공급사슬 운영전략 34 3. 애플의 디지털 공급사슬 운영전략 36 IV . 타이어 산업 현황 39 A. 타이어 산업의 개요 및 특징 39 B. 타이어 산업동향 42 1. 국내 동향 42 2. 글로벌 동향 42 3. 원재료 가격추이 52 V . N사의 SCM 운영전략 55 A. N사 개요 55 B. SCM 프로세스 구축현황 56 1. 추진배경 및 전략과제 선정 56 2. 프로세스 구축현황 59 C. 미국법인의 SCM 운영전략 61 1. 개요 61 2. 구조적 측면의 SCM 전략 62 3. 운영적 측면의 SCM 전략 64 D. 항만 배후단지 물류센터 운영 SCM 전략 67 1. 설립 배경 및 목적 67 2. 물류센터 운영 이전, 운영 이후 SCM 전략비교 73 VI . 결론 86 A. 연구 결과의 요약 및 시사점 86 B. 연구의 한계점 87 참고문헌 89 ABSTRACT x -
dc.format.extent xi, 93 p. -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. -
dc.title 타이어 제조업의 글로벌 SCM 운영전략에 관한연구 -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2017-08 -
dc.contributor.alternativeName Kang, Dong Jo -
dc.contributor.department 해양금융·물류대학원 항만물류학과 -
dc.contributor.affiliation 한국해양대학교 대학원 -
dc.description.degree Master -
dc.subject.keyword SCM, GSCM, S&OP, ,GPN, 항만배후단지, 타이어 -
dc.title.subtitle N사의 항만배후단지 물류센터 운영을 중심으로 -
dc.title.translated A Study on Global SCM Operating Strategy of Tire Manufacturing Enterprise : Focused on a Port Logistics Center Operating of N Company -
dc.identifier.holdings 000000001979▲000000007040▲000002383158▲ -
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항만물류학과 > Thesis
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