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국내 조선업 중대재해의 통계적 분석을 통한 조선업 안전교육체계 개선방안에 관한 연구

Title
국내 조선업 중대재해의 통계적 분석을 통한 조선업 안전교육체계 개선방안에 관한 연구
Author(s)
이진우
Keyword
중대재해, 불안전한 행동, 불안전한 상태, 안전교육, 안전훈련 표준체계
Issued Date
2018
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11543
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000008076
Abstract
우리 조선업은 기술적인 분야에서 세계를 선도하는 역할을 수행하고 있으나 조선업에서는 매년 2,000여명의 재해자가 발생하고 있으며, 이중 약 40명은 사망하고 있는 등 근로자의 안전측면에서도 과연 우리 조선업이 세계적인 수준인지는 의문이 들 수밖에 없다. 조선업은 선박 및 해양플랜트 등의 건조에 필요한 다양한 소재와 부품이 기계, 금속, 화학, 철강, 전자, 전기 등과 같은 제조업 전반에 걸쳐 포함되어 있어 다양한 인력이 동시다발적으로 투입되어 작업이 이루어지기 때문에 재해의 위험성이 상시 존재하고 있어 지속적으로 재해가 발생하고 있다. 따라서 조선업에서는 재해를 예방하기 위한 기술적, 교육적, 관리적 조치 등을 취해 지속적으로 재해율이 감소하고 있지만, 2015년 기준 조선업 8,438개소에 종사하는 근로자 233,730명 중에서 재해자수는 1,940명(사망 31명), 재해율은 0.83%로 전체 산업 0.50%의 1.7배, 제조업 0.65%의 1.3배에 이르는 높은 수치를 차지하고 있어 조선업 근로자의 안전문제는 시급히 해결해야 할 과제이다. 따라서 국내 조선업 중대재해의 통계적 분석과 문헌조사 및 조선업 근로자 설문분석을 통하여 조선업의 문제점을 분석하여, 조선업 재해를 예방하기 위해 필요한 교육과정을 파악하고 효율적인 조선업 안전교육체계를 마련하는 것은 매우 의미가 있다.

이에 본 연구에서는 이론적 고찰을 통해 산업재해, 안전관리, 안전교육에 대하여 정의하였고, 문헌 및 통계자료를 고찰하여 국내외 산업재해 현황을 분석하였으며, 조선업 근로자의 안전교육 형태와 재해의 관계를 실증분석하기 위하여 설문조사를 실시하였다.

본 연구에서 제안한 조선업 중대재해를 감소시키기 위한 방안을 요약하면 아래와 같다.

첫째, 조선업 안전훈련 표준체계를 마련해야 한다.

현재 산업현장에서 이루어지는 안전교육은 조선소별로 안전교육의 종류 및 수준이 상이하거나 교육품질이 미흡한 문제점이 있다. 따라서 이러한 문제점을 해결하고 체계적인 교육과정을 운영하기 위해서는, 조선업의 특성을 이해하고 조선업계에서 요구하는 교육내용을 파악하여 전문 강사에 의한 교육을 수행・평가하며, 공인된 기관을 통해 교육생의 교육이력 및 증서를 관리할 수 있는 체계를 구축해야 한다.

둘째, 조선업 안전교육과정의 표준화를 시행해야 한다.

조선업 중대재해를 감소시키기 위해서는 (1) 고소작업안전교육, (2) 비계작업안전교육, (3) 크레인작업안전교육, (4) 줄걸이작업안전교육, (5) 밀폐공간안전교육 등과 같이 조선업 사고 다발 작업에서 근로자의 안전을 확보할 수 있는 교육과정에 대한 표준화가 우선적으로 필요하다.

셋째, 조선업 안전교육 관리체계를 정비해야 한다.

조선업 사고 다발 작업인 크레인작업, 비계 작업, 줄걸이작업, 밀폐공간작업 등을 수행할 때 산업안전보건기준에서 요구하는 위험방지 조치를 명확히 수행하도록 법을 명확히 할 필요가 있으며, 근로자에 대한 주기적인 재교육을 강제화할 필요가 있다.

넷째, 조선업 안전훈련 표준체계를 단계적으로 확대해야 한다.

조선업은 재해의 위험성이 상시 존재하고 있는 업종이지만 현재까지 조선업에서 공통으로 사용되는 표준화된 전문안전교육은 보급되지 않은 실정이다. 따라서 우리 조선업부터 조선업 근로자의 안전을 확보하기 위한 조선업 안전훈련체계를 수행하고 이를 바탕으로 해외 조선업에 표준화된 조선업 안전훈련체계를 전파해야 한다.

이와 같은 연구결과는 우리나라 조선업 근로자를 산업재해로부터 보호하고 우리나라 조선업이 기술측면 뿐만 아니라 안전측면에서 세계를 선도할 수 있는 기회를 제공함으로써 기업 경쟁력을 높이는데 기여할 것이다. |Although Korea's shipbuilding industry is still leading the global shipbuilding market and it’s industry still plays a leading role in the world of shipbuilding technology, there are about 2,000 casualties per year in the said industry and about 40 people of them are fatalities. Based on this, it is doubtful that the Korean shipbuilding industry is world-class in terms of safety of workers. In this industry, various materials and parts such as machinery, metal, chemical, steel, electronics, and electricity are necessary for the construction of ships and offshore plants. Thus, there is always a risk of serious accidents and there is a constant occurrence of serious accidents. The shipbuilding industry fortunately, the accident rate has been steadily decreasing due to technical, educational, and managerial measures taken and implemented to prevent accidents. Nevertheless, of the 233,730 workers in the shipbuilding industry in 2015, 1,940 were injured (31 deaths) and the accident rate was 0.83%, 1.7 times higher than the 0.50% of the total industry and 1.3 times higher than the manufacturing rate of 0.65%. So, safety problems of shipbuilding workers are urgently needed to be addressed and solved. It is important to identify the training courses necessary to prevent industrial accidents and to establish an effective shipbuilding industry safety training system by statistical analysis of serious accidents in domestic shipbuilding yards, literature investigation research, and analysis of the questionnaires obtained from shipbuilding workers. Hence, this study defines industrial accidents, safety management and safety education through theoretical study, status analysis of domestic and overseas industrial accidents via review of literature and statistical data, and analysis of the relationship between safety education methods and accidents of shipbuilding workers.

To reduce serious accidents in the shipbuilding industry, the following proposals are being given:

First, it is necessary to establish a standard system for the shipbuilding industry safety training.

Safety training at each shipyard has different levels and quality and sometimes there are training quality problems. To address those issues and operate systematic curriculum, it is necessary to understand characteristics of the shipbuilding industry and educational contents required by the industry, establish a system for providing and evaluating the training by professionals, and manage training records and certificates of trainees by certified institutes.

Second, it is necessary to standardize the shipbuilding industry safety training curriculum.

In order to reduce the occurrence of serious accidents in the shipbuilding industry, it is necessary to standardize the curriculum that can secure the safety of workers based on the frequently occurring accidents in the said industry such as: (1) work at height training, (2) scaffolding training, (3) crane training, (4) rigging & slinging training, (5) confined space training.

Third, it is necessary to improve the management system related to the shipbuilding industry safety training.

It is necessary to clarify the regulation to request the preventive measures required by the Occupational Safety and Health Standards when carrying out crane work, scaffolding work, rigging & slinging work, and confined space work, and others. Also, periodic safety refresher training should be enforced.

Fourth, it is necessary to gradually expand the shipbuilding industry safety training system.

Although the shipbuilding industry is always in danger due to of accidents, standardized professional safety training, commonly used in the this industry, has not been widely implemented. Therefore, it is necessary to carry out the shipbuilding industry safety training system to secure the safety of the shipbuilding workers, and to spread the standardized shipbuilding industry safety training system globally.

The results of this study will contribute to enhance the competitiveness of the Korean shipbuilding industry by protection of its’ workers from industrial accidents and providing opportunities for the Korean shipbuilding industry to lead the world not only in terms of technology but also in terms of safety.
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