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실내모형실험 및 수치해석을 통한 사질토와 연약점토에 매립된 파이프라인의 극한 인발저항력 산정 비교

Title
실내모형실험 및 수치해석을 통한 사질토와 연약점토에 매립된 파이프라인의 극한 인발저항력 산정 비교
Author(s)
권대헌
Keyword
Buried pipeline, Uplift Behavior, Peak Uplift Resistance, Burial depth, Geogrid, Laboratory Experiment
Issued Date
2018
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11544
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000008291
Abstract
해저파이프라인은 원유 및 가스를 운송하는 중요한 해상 구조물중 하나이다. 지진 및 부력으로 인해 파이프라인은 인발거동을 하며, 이는 파이프라인의 주요 파괴원인이다. 본 연구는 극한 인발저항력에 영향을 미치는 여러 가지 변수를 활용하여 사질토와 연약점토에 묻혀 있는 파이프라인의 극한 인발저항력을 수치해석, 실내모형실험 그리고 기존이론을 통해 비교 산정함에 목적이 있다. 이를 위해 우선적으로 묻힘 깊이와 파이프 직경에 따른 극한 인발저항력을 실내 모형실험과 수치해석을 통해 산정 후 기존이론과 비교하였다. 그리고 지오그리드 보강에 따른 극한인발저항력을 수치해석과 실내 모형실험을 통해 각각 산정 후 비교하였다.|Subsea pipeline is one of the most important structures to transport the fluids such as oil and natural gas in offshore condition. Uplift behavior of the pipeline caused by the earthquake and buoyancy, is one of the reasons for a pipeline failure. The objective of this study is examined and compared peak uplift resistance through the parametric studies with the laboratory experiment, numerical analysis and existing uplift theory. For that peak uplift resistance of a buried pipeline was firstly compared through numerical analysis and laboratory model test with existing uplift theory. The considered parameters were buried depth, pipe diameter and relative density in sand and water content in soft clay. Then the peak uplift resistance was compared numerical analysis and laboratory model test with geogrid reinforcement effect.
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해양공학과 > Thesis
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