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A Corpus-based Genre Analysis of Marine Safety Investigation Reports

Title
A Corpus-based Genre Analysis of Marine Safety Investigation Reports
Author(s)
LIAN TIANXUE
Keyword
marine safety investigation reports, genre, move analysis, multi-dimensional analysis
Publication Year
2018
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11573
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000010446
Abstract
Marine safety investigation (MSI) reports have been valued highly for preventing the recurrence of accidents at sea. The present study aims to generalize the rhetorical moves and linguistic variables featured in MSI reports based on genre theories which emphasize the communicative purpose of discourse in a certain community. A corpus compiled with randomly selected MSI reports made it possible to determine a common structure and linguistic features penetrating the genre of MSI reports. Applying a move analysis, 14 move types were coded in the obligatory sections of the MSI reports analyzed, each move possessing its own objective that contributed collaboratively to the overall communicative purpose. Furthermore, a multi-dimensional approach was employed to tag the linguistic variables and explore the specific linguistic selection in individual moves of the studied MSI reports. The differences between MSI reports of English and non-English speaking nations were also observed and analyzed. The results of this study shed light on the regularities in composing MSI reports which would facilitate the standardization of MSI reports, and provide pedagogical implications for MSI instructors.|해양사고 후 해양안전심판원에 의해 작성되는 재결서(marine safety investigation reports, 이하 MSI 보고서)는 해양사고의 재발을 막는데 크게 기여해 왔다. 본 연구는 장르이론에 기반하여 MSI 보고서에 나타난 수사학적 무브(moves)와 언어학적 변수들을 일반화하는 것을 목표로 한다. 본 연구를 위해 무작위로 선택된 MSI 보고서로 코퍼스를 구축했는데, 이 코퍼스는 MSI 보고서의 장르를 관통하는 공통된 구조와 언어학적 특징을 결정하는 것이 가능하도록 했다. 무브분석을 통해 본 연구는 MSI 보고서의 필수영역에서 각각의 무브가 전체적 의사소통의 목적에 기여하는 그 자체의 목표를 가지는 14개의 무브타입을 확인했다. 나아가, 다차원적 접근법(multi-dimensional approach)을 사용하여 본 연구는 MSI 보고서의 개별적 무브에서 언어학적 변수에 태그를 달고 구체적인 언어학적 선택을 조사했다. 영어권 나라와 비영어권 나라의 MSI 보고서 간의 차이 또한 관찰되어졌고 분석되었다. 본 연구의 결과는 MSI 보고서 작성 시 규칙성에 대해 조명하여 보고서의 표준화를 촉진시킬 뿐만 아니라 MSI 보고서 작성을 지도하는 지도자를 위한 교육학적 함의를 제공한다.
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영어영문학과 > Thesis
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