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우리나라 물류기업 경영성과 비교분석에 관한 연구

Title
우리나라 물류기업 경영성과 비교분석에 관한 연구
Author(s)
박흥근
Keyword
자료포락분석, 물류산업, 물류기업, 경영성과, 효율성 분석
Publication Year
2018
Publisher
한국해양대학교 해양금융·물류대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11578
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000011239
Abstract
우리나라 물류산업은 경제발전과 더불어 꾸준히 성장해 왔다. 물류산업에 대한 규제 완화, 종합물류기업 인증제 시행, 국내 3자 물류시장 확대, 물류시장 글로벌화 및 정보통신기술의 발달 등으로 전문물류업체들이 성장하게 되었으며, 크게는 CJ대한통운, 한진, 세방, 인터지스 등 기존의 물류를 주 사업으로 하는 전통적인 물류기업들과 현대글로비스, 판토스, 롯데로지스틱스, 삼성로지스틱스 등 재벌기업 자회사 형태인 물류기업이 모기업과 계열사 물량을 기반으로 전통적인 물류기업에 비하여 상대적으로 비약적 성장을 이룬 2자 물류기업 들이 있다. 이러한 국내 물류산업의 성장 변화와 함께 국내 물류산업과 물류기업들의 효율성을 분석한 연구가 그동안 많이 수행되었다.

하지만 국내 물류산업 혹은 물류기업의 전반적인 효율성을 평가하였던 기존 연구들과는 달리 본 연구는 먼저 국내 주요 물류기업을 재벌기업 자회사 형태인 2자 물류기업과 전통적인 물류기업인 3자 물류기업 그룹으로 구분하고 이들 기업들의 효율성을 그룹 내에서 비교 분석하였다.

이에 본 연구에서는 우리나라 물류기업의 효율성 분석을 통해 물류기업의 경쟁력 제고 및 물류산업의 경쟁력 강화 방안에 대해 논의 하고자 한다. 본 연구의 측정방법은 영리 및 비영리 조직의 다양한 수익에 대한 업무 효율성을 측정하는데 유용하다고 증명된 자료포락분석(DEA)의 CCR 및 BCC모형을 이용했다. 산출 지표는 매출, 영업이익과 당기순이익으로 선정하고, 투입 지표는 종업원 수와 매출원가 등으로, 산출 지표와 투입 지표 모두는 가장 최근치인 2016년도 공시된 금융감독원 전자공시시스템(dart.fss.or.kr)의 수치를 활용했다. 이에 따라 산출된 효율성 점수를 2자 물류, 3자 물류 업체 별로 구분하여 비교분석하여, 다음과 같은 시사점을 도출 했다.

효율성이 높은 2자 물류기업들은 우리나라 대기업의 물류 자회사로서 모기업 및 계열사들의 물량을 바탕으로 높은 내부거래 비율(현대글비스 및 판토스의 경우 2016년 내부거래 비율 71%임)의 특성상 안정적이고 지속적인 물동량을 처리하면서 물류비 절감으로 인한 높은 수익성을 담보하기 때문인 것으로 보인다. 상대적으로 효율성이 떨어지는 2자 물류기업들 중에서 롯데로지스틱스는 시설투자 확대로 미래성장 동력을 확보하고자 하였으며, 한익스프레스는 한화-삼성 간 빅딜에 따른 Captive 물량 추가확보로, 한솔로지스틱스도 운영효율화로 인한 원가절감 등의 노력으로 기업 성장과 이익개선에 주력하고 있는 것으로 파악되었다.

3자 물류기업 중 효율성이 높은 CJ대한통운은 국내 부분에서는 안정적 수익기반인 CL(계약물류) 사업과 과감한 인프라 투자로 높은 성장세를 보이고 있는 택배사업부문에서의 이익증가로 영업이익은 증가하였으며, 해외 부분에서는 글로벌 물류기업을 지향하며 동시다발적으로 M&A 나서면서, 해외의 해당 지역에 일괄운송체계를 갖춰 글로벌 물류 경쟁력을 키워가고 있다. 또 다른 3자 물류기업인 세방, 인터지스, 케이씨티시 및 선광 등은 탄탄한 모기업 경영을 바탕으로 안정적 사업을 영위하면서, 해운·항만 분야에서의 상대적으로 블루 오션 시장을 개척하여 수익 모델을 창출하고 있다. 특히, 선광은 인천에 대규모 항만투자를 통한 미래 항만경쟁력 강화에 힘쓰고 있으며, 동방 및 천일정기화물자동차 등의 업체는 관련 경기침체 및 주력사업의 업체 간 경쟁심화 등의 어려움을 겪는 것으로 나타나는 등 업체별로 차이를 보였다.

주제어: 자료포락분석; 물류산업; 물류기업; 경영성과; 효율성 분석|Logistics industry in Korea has grown steadily with Korean economy development. Professional logistics companies are appearing due to the deregulation of the logistics industry, implementation of the certification system for comprehensive logistics companies, expansion of the domestic logistics market, globalization of the logistics market, and development of information and communication technologies.

There are two kinds of logistics companies in Korea. One is 2PL companies such as Hyundai Glovis, Pantos, Lotte Logistics, and Samsung Logistics, which are subsidiaries of Korean large conglomerates, the other is traditional logistics companies such CJ korea Express, Sebang, Dongbang, Dongbu Express and ect. Based on stable volume of parent company, 2PL companies have achieved comparatively rapid growth compared to traditional logistics companies. In addition to the growth of domestic logistics industry, there have been many studies on the efficiency of logistics industry and logistics companies in Korea.

However, unlike previous studies that evaluated the overall efficiency of the domestic logistics industry or logistics companies, this study firstly classifies major domestic logistics companies as Second-party logistics companies, which are subsidiaries of Korean conglomerates, and Third-party logistics companies called traditional logistics companies, and then compares and analyses the management efficiency of two groups.

This study analyzes the efficiency of logistics companies in Korea and discusses how to enhance competitiveness both of logistics companies and logistics industry. The research methodology of this study used includes the CCR and BCC models of the Data Envelopment Analysis (DEA), which have proven to be useful in measuring the business efficiency of various profits of commercial and nonprofit organizations. The output indicators are sales, operating profit and net profit. The input indicators are the number of employees and the cost of goods. Both the output and input indicators are based on the latest announcement of the Financial Supervisory Service's electronic disclosure system (dart.fss.or. kr). As a result, the efficiency score calculated by the second-party logistics and third-party logistics companies were compared and analyzed, and then come up with the following implications.

Based on the volume of parent companies and affiliates as a logistics subsidiary of Korean large conglomerates, highly efficient Second-party logistics companies have a high internal transaction ratio (in the case of Hyundai Glovis and Pantos, the ratio of internal transactions in 2016 is 71%), And the high profitability due to the reduction of logistics costs. Lotte Logistics, which is relatively inefficient, is trying to secure future growth engines by expanding its facility investment. Han Express also has secured additional captive volumes for the big deal between Hanwha and Samsung, and Hansol Logistics is focusing on company growth and profit improvement.

CJ Korea Express, one of the third-party logistics companies, has increased its operating profit thanks to stable profit growth both in the parcel service business and contracted logistics business. Other three-party logistics companies SeBang, Intergis, KCTC and SunKwang are steadily operating based on solid parent company management and are creating profitable business models by pioneering the relatively blue ocean market in the shipping and port sector. In particular, Sunkwang is trying to strengthen its future port competitiveness by investing in a large port in Incheon, and companies such as Dongbang and Chunil respectively are experiencing difficulties such as the economic recession and intensifying competition among the main business.

Key words: DEA; Logistics industry; Logistics companies; Management performance; Efficiency analysis
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항만물류학과 > Thesis
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