한국해양대학교

Detailed Information

Metadata Downloads

항만배후단지 물류센터 위험물취급자 안전교육훈련에 관한 연구

Title
항만배후단지 물류센터 위험물취급자 안전교육훈련에 관한 연구
Author(s)
조현준
Keyword
위험물취급자, 교육훈련 프로그램, 교육훈련 성과, 구조방정식
Publication Year
2018
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11599
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000011950
Abstract
위험물 안전사고가 위험물취급자의 부주의로 사고원인의 증가로 인해 현장업무에서의 변화는 안전교육훈련을 통해 인적자원에 대한 투자를 강화해야 한다. 위험물취급자의 현장업무의 변화를 몰고 올 다양한 요인에 대해 본 연구는 교육기대, 교육훈련 환경, 위험물 관리현황이 교육훈련 프로그램의 영향을 알아보고, 교육훈련 프로그램이 교육훈련 성과에 미치는 매개효과를 확인하고자 한다.

부산항에 취급되는 위험물 종류 및 취급현황, 물류단지 위험물저장소 현황, 위험물 처리 실무 관행, 위험물 사고현황 분석, 위험물 관련 법규에 대해 알아보았다. 위험물취급자의 교육훈련 프로그램의 특징 및 현황으로 교육대상자, 교육내용, 교육실적 자료를 나타냈다. 변수의 조작적 정의를 위해 교육훈련 이론적 고찰하였고, 교육훈련 선행연구, 위험물안전관리 선행연구를 하여 가설을 설정하였다. 실증분석을 하기 위해 모집단은 부산항 배후단지 물류센터 위험물취급자를 대상으로 124부의 응답 자료를 분석하였다. 본 연구의 가설 검증을 위해 예비 분석으로서 기술통계 및 요인분석을 하였고, 변수의 신뢰성 및 타당성, 모형의 적합도는 검정 되었다.

구조방정식분석 결과는 첫째, 교육기대는 교육훈련 프로그램에 정(+)의 영향을 미친다. 둘째, 교육훈련 환경은 교육훈련 프로그램에 정(+)의 영향을 미친다. 셋째, 위험물관리현황은 교육훈련 프로그램에 정(+)의 영향을 미친다. 매개효과분석으로 교육훈련 프로그램은 교육훈련 성과에 부분매개효과를 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 관련 실무에 다양한 시사점을 제공하였다. | Hazardous material safety accidents must be strengthened investment in human resources through safety education and training, due to an increase careless handling of hazardous material handlers which causes of accidents and changes in the field work. On various factors driving the change of on-site operations of hazardous material handlers, In this research, we investigated the expectation of education and training, the education and training environment, the present state of hazardous material management on the influence of the education and training program, the education and training program wanted to confirm the mediating effect on the outcome of education and training.

We examined the types and handling conditions of hazardous material handled at Busan Port, current state of hazardous material store in logistics park, practical practice of hazardous materials handling, analysis of hazardous material accident situation, hazardous material related laws and regulations. The characteristics of the education and training program of hazardous material handling persons and the subjects of education and training, contents of education and training, educational achievement materials are shown in the present situation. We examined education and training theory for operational definition of variables, and in hypothesis training preceding research, hypothesis was set up by prior research on hazardous material safety management. In order to conduct empirical analysis, the population analyzed response data of 124 copies of hazardous material handlers of logistics center in the port hinterland. Descriptive statistics and factor analysis, the reliability and validity of the variables, and the fitness of the model were performed as a preliminary analysis to verify the hypothesis of this research.

Structural equation analysis results showed, firstly, educational expectations positively (+) influence on the education and training program. Second, the education and training environment has a positive (+) effect on the education and training program. Third, the current status of hazardous material management positively (+) influences on the education and training program. For the analysis of the mediating effect of education and training program found to affect the effect of partial parameters on the outcome of education and training. The results of this study provided various suggestions for related practices.
Appears in Collections:
항만물류학과 > Thesis
Files in This Item:
항만배후단지 물류센터 위험물취급자 안전교육훈련에 관한 연구.pdf Download

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse