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녹색해운 인프라 구축 우선순위 선정에 관한 연구

Title
녹색해운 인프라 구축 우선순위 선정에 관한 연구
Author(s)
강석환
Keyword
인프라, 우선순위, LNG 추진선, LNG 벙커링기지, LNG 벙커링선
Issued Date
2018
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11632
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000013363
Abstract
국제해사기구의 선박배출가스 규제는 2010년부터 진행됐으며 특히 배출가스

통제해역인 ECA (Emission Control Area)에서는 선박 배출가스 규제가 더욱 강

화되고 있다.

ECA 지역에서는 0.1%(질량기준) 이하의 황 함유량 연료를 사용해야 하고,

2020년부터는 전 세계 해역에서 0.5% 이하의 황 함유량 연료를 의무적으로 사

용하는 규제가 발효돼 대응이 시급한 상황이다.

2016년부터는 질소산화물 규제인 Tier Ⅲ (현재 Tier Ⅱ 보다 75% 감축 요구)

로 인하여 이에 대응하는 적합한 엔진을 사용해야 한다. 또한 온실가스 감축

관련한 EEDI (Energy Efficient Design Index, 에너지효율 설계지수)는 2013년에

발효돼 2016년부터 1단계에 돌입했다. 2005년 배출량을 기준으로 2020년 20%,

2025년 30%의 온실가스를 감축해야 한다.

이 같은 선박 배출가스 규제에 대응하기 위해 조선 및 해운분야에서는 다양

한 해결방안을 개발 중이나 선박용 연료를 기존 화석연료에서 LNG로 전환하는

것이 가장 확실한 대안으로 평가받고 있다.

만약 선박 연료를 LNG로 사용할 경우 질소산화물 90% 이상, 황산화물 80%

이상, 온실 가스 20% 이상, 그리고 PM 90% 이상을 감축할 수 있다.

이에 따라 한국 정부는 국제적인 환경규제에 대비하여 ‘LNG 추진선 관련 산

업 진흥위원회'를 설립하고 정부 소유 관공선부터 LNG 추진선으로 건조하여

LNG추진선의 활성화를 도모할 예정이다.

본 연구는 글로벌 녹색해운 선도국가들의 LNG 추진선을 중심으로 한 인프라

구축 현황들을 살펴보고 동시에 국내의 LNG 추진선을 포함한 제반 인프라 현

황들도 조사하였다.

해외 녹색해운 선도국가들은 이미 정부와 기업 간의 유기적인 협력을 통한

선제적 투자로 LNG 추진선의 안정적 운용을 위한 제반 인프라가 구축되었거나

구축 중에 있고, 또한 그러한 투자를 유도하기 위해 다양한 인센티브 정책을

통해 현재의 녹색해운 인프라가 구축되었다.

하지만 한국은 LNG 벙커링 기지 및 LNG 벙커링 선이 전무한 상황이다. 지

난 금융위기의 여파로 인한 한진 해운의 파산 이후 더욱 힘들어진 한국해운이

생존을 넘어 경쟁력을 갖추려면, 현재의 국제적 환경 규제 강화를 오히려 반전

의 기회로 삼아야 한다.

이러한 관점에서 LNG 추진선을 중심으로 한 녹색해운 인프라 구축 우선순위

를 파악하기 위한 설문조사를 실시하였고, 그 결과 LNG 추진선을 위한 3가지

주요평가항목의 우선순위에서는 시설투자, 인센티브 정책 및 운용시스템 구축

순으로 중요한 것으로 분석되었다.

또한 시설투자의 세부평가 요인 중에서는 LNG 추진선 신조가 가장 중요하고

그 다음으로 LNG 벙커링 기지 확보, LNG 벙커링 선 확보 순으로 중요한 것으

로 확인되었다.

마지막으로 비록 이러한 인프라들의 우선순위가 선정되었다 하더라도 글로벌

녹색해운 선도국가들이 기 구축한 사례와 동일하게 향후 LNG추진선의 안전하

고 안정적인 운용을 위한 인프라 구축을 위해서는 정부의 역할이 가장 중요한

것으로 확인된 것이 본 연구의 중요한 의미라 할 수 있다.|The International Maritime Organization (IMO) has begun to regulate ship emissions

more tightly from 2010, especially in the Emission Control Area (ECA).

In the ECA region, sulfur-containing fuels should be used at less than 0.1% (by

mass) from 2016, engines suitable for Tier III (currently requested to reduce 75 % less

than Tier II), which is a nitrogen oxide regulator, should be used. From 2020, it is

imperative to respond to regulations requiring mandatory use of less than 0.5%

sulfur-containing fuel in the world's waters. And EEDI (Energy Efficient Design Index)

for reducing greenhouse gas emissions went into effect in 2013 and already entered

the first stage from 2016. As of 2005, 20% CO2 emissions by 2020 and 30% by 2025

should be reduced.

In order to respond to such ship exhaust gas emission regulations, various solutions

are being developed in the shipbuilding and shipping Industries, but conversion of

marine fuels from existing fossil fuels to LNG is considered as the most obvious

alternative.

If ship fuel is used as LNG, it can reduce sulfur oxides more than 80%, nitrogen

oxides more than 90%, green house gases more than 20%, PM more than 90%.

In response, the Korean government established an LNG fuel propulsion vessels

related industry promotion committee in preparation for international environmental

regulations, and to build LNG fuel propulsion vessels for the government owned

vessels to promote LNG fuel propulsion vessels.

This thesis investigated the status of infrastructure construction focused on LNG

fuel propulsion vessels in the global leading green shipping countries as well as the

current status of infrastructure including domestic LNG fuel propulsion vessels.

Overseas green shipping leading countries have already established or are in the

process of establishing or constructing infrastructure for stable operation of LNG fuel

propulsion vessels. In order to induce such investment, Green shipping infrastructure

should be established through preemptive investment by the organic cooperation

between government and shipping industries.

However, there are no LNG bunkering bases and LNG bunkering vessels in Korea.

Nevertheless, in order for Korean shipping companies to become more competitive

after the collapse of Hanjin Shipping Company Limited due to the world economic

crisis, the current strengthening of international environmental regulations should be

an opportunity for reversal.

From this point of view, this thesis conducted a survey to ascertain the priority of

establishing a green shipping infrastructure focusing on LNG fuel propulsion vessel.

As a result, the three main evaluation items for LNG fuel propulsion vessels were

found to be important in the order of facility investment, incentive policy, and

operation system.

In addition, among the detailed factors of facility investment, it is found that the

most important thing is to build LNG fuel propulsion vessels, followed by securing

LNG bunkering bases and securing LNG bunkering vessels.

Finally, even if these infrastructure priorities are selected, it is important to note

that the role of the government is the most important factor in establishing

infrastructure for safe and stable operation of LNG fuel propulsion vessels in future,

as is the case with global green shipping leading countries.
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