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선박 온실가스 배출계수에 관한 연구

Title
선박 온실가스 배출계수에 관한 연구
Author(s)
조동연
Keyword
배출계수, 온실가스, 선박연료유, 혼합유
Issued Date
2018
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11687
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000016409
Abstract
국가 온실가스 인벤토리의 신뢰성을 향상하기 위해서는 온실가스 배출계수의 정확도 확보가 중요하며, 정확한 온실가스 배출계수를 개발하기 위해서는 연료 특성을 반영한 국가 고유 배출계수의 개발이 요구된다. 국가별로 사용하는 연료의 조성이 다르고 선박유의 분류 또한 제각각으로 되어 있는 현 상황을 고려하여, 본 연구에서는 연료의 성분 및 특성을 반영한 온실가스 배출계수를 개발함으로써 획일적으로 적용되고 있는 배출계수에 대한 오차를 최소화 할 수 있도록 시도하였다.

이를 통해 국내 해운업계에 적용 가능한 보다 더 정확하고 상세하게 분류된 배출계수를 도출할 수 있었으며, 그 결과로써 실제 사용되는 연료유의 성상분석을 통해 도출된 배출계수와 기존 배출계수로 계산된 온실가스 배출량을 비교한 결과 최대 3.59%의 오차가 발생한다는 것을 확인하였다.

또한, 선박용 연료유 분류체계를 재정비하여 실제 산업계에서 사용되고 있는 다양한 종류의 중유가 혼합된 혼합유(Blending Oil)에 대해 특성별 분류를 시도하였으며, 그 방법으로써 국제적인 표준으로 통용되고, IMO의 연료유 분류 기준으로도 사용되고 있는 ISO 8217의 분류체계를 고려한 연료유 분류체계의 도입을 위해 기존의 혼합유 분류체계와 ISO 8217의 분류체계를 적용한 새로운 연료유 분류체계를 제안하였다.

본 연구를 통해 연안 해운분야의 온실가스 배출량을 정확하게 산정하기 위해서는 연안해운용 국가 고유 배출계수와 연료유 분류체계가 반드시 개발되어야 한다는 것을 확인하였다. 향후, 더 정확한 데이터 확보를 위해 국내에서 실제 사용되고 있는 연료유의 샘플링 및 성상 분석을 지속적으로 실시하고 그 결과를 축적하여, 국내 연안해운 분야의 공인된 국가 고유 배출계수와 연료유 분류체계를 개발해야 할 것이다.

|To improve the reliability of the nation’s greenhouse gas inventory, it is important to obtain accurate greenhouse gas emission factors, which in turn may require development of unique emission factors based on the type and characteristics of each fuel. Given the different mixture of chemicals and classifications of vessels between different nations, this study aims to suggest a solution to minimize the gaps between different emission factors used by each country, by inducing emission coefficients that reflect the components and properties of each fuel.

The result of this study suggests more accurate and specific emission factors that can be applied to the shipping industry of South Korea, as well as an error of 3.59% max. which is the result of comparison between an emission factor obtained by a state analysis for fuel oils actually used in the real world and greenhouse gas emissions calculated by existing emission coefficients.

In this study, an attempt was made to classify blending oils mixed with a wide range of heavy oils that are currently used by relate industries, by reorganizing the existing fuel oil classification system for vessels. The study suggests a new fuel oil classification system that reflects conventional classification in addition to ISO 8217 that IMO has adopted as a fuel oil classification standard, as a way to help the nation to develop an effective fuel oil classification system that can be recognized as a world standard.

The findings of this study reconfirmed that accurate assessment of greenhouse gas emissions in the shipping industry needs necessarily the development of emission coefficients and fuel oil classification system unique to the nation. In the future, more studies involving sampling and state analysis of existing fuel oils used in South Korea will hopefully be conducted to contribute to the shipping industry’s effort to develop official greenhouse emission factors as well as a fuel oil classification system.
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기관시스템공학과 > Thesis
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