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소형선박용 고속디젤기관에서 연료 성분 및 엔진부하 변화가 대기오염물질 배출에 미치는 영향에 관한 분석

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dc.contributor.author 이경열 -
dc.date.accessioned 2019-12-16T02:55:59Z -
dc.date.available 2019-12-16T02:55:59Z -
dc.date.issued 2018 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11708 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000105195 -
dc.description.abstract Ship’s fuel oil with a high viscosity and high impurities is likely to cause incomplete combustion of diesel engine, and is therefore highly likely to cause emission of air pollutants such as PM (Particulate matter), NOx (Nitrogen oxides), SOx (Sulfur oxide) from the ship. Recently, restrictions on the emission of air pollutants are being more tightened on the ship. So it is required to develop more effective national policies on the reduction of air pollutants emission from the ship. In order to do so, it is necessary to analyze the factors that affect the emission of air pollutants from diesel engines for the ship and use its results to establish policies for reducing emissions. This study investigated that the increase in sulfur content of MGO (Marine Gas Oil) used as ship’s fuel oil has some effect on kinetic viscosity rise, SFC (Specific Fuel oil Consumption) improvements and the increase in SOx (Sulfur Oxide) emissions on high speed marine diesel engine under MCR 500 ㎾. SFC (Specific Fuel oil Consumption) improvements is due to the kinetic viscosity increase of fuel oil which affects the reduction of friction loss in attached fuel oil supply pump, etc. And this study also found that increased sulfur content in fuel oil does not affect the emissions of NOx(Nitrogen Oxide), THC (Total Hydrocarbon Content) and CO (Carbon monoxide), but an increase above a certain level of sulfur content affects the increase in PM (Particulate matter) emissions. -
dc.description.tableofcontents 1. 서론 1 2. 선박 대기오염물질 배출규제 현황 및 제반 여건 5 2.1 선박 대기오염물질 배출규제 현황 5 2.1.1 질소산화물(NOx) 배출규제 5 2.1.2 연료유 황 함유량(% m/m) 규제 8 2.1.3 블랙카본(B.C) 9 2.2 대기오염물질 배출에 관한 제반여건 분석 11 2.2.1 배출규제 수준의 결정 11 2.2.2 국내 선박 대기오염물질 저감정책 현황 및 문제점 13 2.3 입자상물질(PM) 2차 생성과정 14 3. 소형선박용 고속디젤기관의 연료유 분석 19 3.1 소형선박용 고속디젤기관의 연료유 사용 현황 19 3.2 연료유 샘플 확보 및 분석 결과 21 4. 엔진시험 장치 및 시험방법 27 4.1 엔진시험장치 27 4.1.1 엔진 27 4.1.2 동력계 30 4.1.3 냉각수 공급제어장치 31 4.2 배기가스측정장치 32 4.3 엔진시험 및 배기가스측정 장치 개략도 33 4.4 엔진시험방법의 선정 38 4.5 배출량 측정값 보정 41 5. 실험 결과 및 고찰 43 5.1 .360 PS 고속디젤기관의 대기오염물질 측정 결과 43 5.1.1 ISO 8178-E2 cycle 운전 시 측정결과 44 5.1.2 ISO 8178-E3 cycle 운전 시 측정결과 48 5.2 430 PS 고속디젤기관의 대기오염물질 측정 결과 51 5.2.1 ISO 8178-E2 cycle 운전 시 측정결과 52 5.2.2 ISO 8178-E3 cycle 운전 시 측정결과 57 6. 결론 62 참고문헌 64 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. -
dc.title 소형선박용 고속디젤기관에서 연료 성분 및 엔진부하 변화가 대기오염물질 배출에 미치는 영향에 관한 분석 -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2018-08 -
dc.contributor.department 대학원 기관시스템공학과 -
dc.description.degree Master -
dc.title.translated A Study on the Influence of Fuel Component and Load Changes on the Emission of Air Pollutants of High Speed Diesel engine for Small ships -
dc.identifier.holdings 000000001979▲200000000563▲200000105195▲ -
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기관시스템공학과 > Thesis
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