유·가스 부존지역 탐사현장에서 취득된 탄성파 자료를 활용하여 지하 저장소에 대한 구조 영상을 얻고자 할 때, 공통중심점 모음, 속도분석, 수직시간차 보정, 중합, 구조보정 등 전통적인 자료처리기법이 순서에 맞게 수행된다. 전통적인 자료처리기법은 각각의 기법이 순서대로 수행되므로 속도분석 결과에 따라 최종 결과가 많이 달라질 수 있으며, 수행자의 주관적인 판단이 수행결과에 많은 영향을 미치는 단점을 가지고 있다. 수직시간차 보정이 원활히 수행되어 얻은 중합 된 자료의 경우, 수직입사 수직반사 된 신호로 가정할 수 있다. 따라서 이와 같은 자료의 경우 단일 트레이스 역산을 활용하여 속도정보를 도출할 수 있을 것으로 사료된다. 본 논문에서는 단일 트레이스 역산을 통해 얻어진 물성정보를 이용하여 속도분석 시 필요한 RMS 속도 및 주시정보를 도출하였으며, 이를 전통적인 자료처리기법에 적용하였다. 해당 과정을 통해 기존 자료처리기법의 문제점인 속도분석과정을 단일 트레이스 역산으로 대체하여 수행자의 주관적 판단이 들어갈 수 있는 단점을 자동화 공정으로 바꿀 수 있었다.
보다 정밀한 지하구조 정보를 도출하기 위해서는 중합 전 자료를 활용한 완전파형역산, 역시간 구조보정 등과 같은 기법들이 사용된다. 이와 같은 기법들은 심도에 따른 속도정보를 초기정보로 제공해야하며, 초기정보는 수행결과에 많은 영향을 미치고 있다. 본 연구에서 제시한 기법을 통해 획득될 수 있는 속도정보는 시간에 대한 속도정보가 아닌 공간에 대한 속도정보이므로 이와 같은 기법들의 초기정보로 활용되어 실제구조와 유사한 지하구조 정보를 도출할 수 있을 것으로 판단된다. Marmousi-2 모델과 SEG/EAGE 충상단층 모델을 수정하여 생성한 인공합성자료와 동해에서 취득된 현장자료를 활용하여 제안된 알고리즘의 타당성을 검증하였다.|In the field of oil and gas reservoir area exploration, conventional seismic data processing such as CMP sorting, velocity analysis, NMO correction, stack, and migration is performed in regular sequence to obtain structural images of subsurface reservoirs. The conventional seismic data processing have the disadvantage that analyst's subjective judgment influence on the processing result. In the case of the stacked data obtained by performing the NMO correction well, it can be assumed signal of vertically incident and reflected. Therefore, it can estimate velocity information using single trace inversion for such this stacked data. In this paper, the RMS velocity and traveltime for velocity analysis are estimated using result of single trace inversion, and applied to the conventional seismic data processing. The new result of velocity analysis is improved by using single trace inversion to overcome the disadvantage of the existing method, and the effect on subjective judgment is replaced by the fully automated process.
To estimate more accurate structure information, techniques such as full waveform inversion and reverse time migration using pre stack data are used. These techniques require velocity information according to the depth as initial information, and initial information influence on the result. The velocity information obtained through the proposed method is information on the space, and if it is used as the initial information, the structure image similar to actual structure can be estimated. The validity of the proposed algorithm was verified by using the synthetic data generated by modifying the Marmousi-2 model, the SEG/EAGE overthrust model, and the field data obtained from the East Sea.