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선박에서 배출되는 대기오염물질관리 개선방안에 관한 연구

Title
선박에서 배출되는 대기오염물질관리 개선방안에 관한 연구
Author(s)
손용구
Keyword
미세먼지, 대기오염물질, 황산화물, 질소산화물, 해양환경관리법, Key words : fine dust, air pollutant, sulfur oxides, nitrogen oxides, Marine Environment Management Law
Publication Year
2018
Publisher
한국해양대학교 해양금융․물류대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11786
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000105281
Abstract
최근 국민건강을 위협하고 있는 미세먼지도 대기오염물질의 한 종류이며, 중국으로부터 유입되는 봄철 황사먼지로 대한민국 국민들은 수 십 년 동안 일상생활에 많은 불편을 느끼고 있고 또 얼마나 이 불편함이 지속될 지도 모르는 상황이다.

부산은 항구도시이다. 미세먼지 발생원인자 중에 선박에서 배출되는 대기오염물질을 눈여겨 봐야한다. 선박의 연료인 벙커C유속에 함유된 황산화물,질소산화물등의 대기오염물질도 미세먼지 속에 돌아다닌다.



2017년 9월 정부는 미세먼지 관리 종합대책을 발표했다. 그러나 대부분 육상기인 오염원에 대한 부분이고 국제해사기구(IMO)의 선박으로부터 오염방지를 위한 국제협약(MARPOL 73/78) 부속서Ⅵ 수정안에 의거 2020년까지 전해역의 해상부분에 대한 대책은 선박의 연료 황 함량 기준을 현행 3.5%에서 0.5%로 강화하고, 배출가스통제구역(Emission Control Areas, ECA)지역 황 함유량은 0.1%로 강화해야 한다.



2019년부터 2025년까지 LNG선박 충전 인프라 구축 추진, 정박중인 선박의 대기오염 배출저감을 위한 육상전력공급시설(Alternative Maritime Power, AMP) 구축 및 운영을 발표했으나 근본적인 대기오염 저감대책 으로는 미흡한 수준이다.



정부의 미세먼지 대책이 화력발전소나 차량 등 육상부문에서만 집중된 나머지 항만 내 운행되는 선박배출 미세 또는 초미세먼지를 간과한 듯 하고 앞으로 노후 선박 조기폐선 및 친환경선박의 건조, 항만 내 미세먼지 저감에 대한 다양한 대책을 수립해서 적용해야 할 것이다.

본 연구에서는 대기오염원 중에 큰 비중을 차지하고 있는 선박에서 발생되는 오염원을 체계적으로 관리하여 제도적, 기술적 저감방안을 제시하고 현행 해양환경관리법 등 법적으로 개선방안을 제시하였다. 본 연구는 친환경해운관련 국제규범, 국내외 법률 및 제도, 해외 친환경해운 사례 등을 문헌조사를 통하여 정리하고 전문가 의견을 수렴하여 선박으로부터 배출되는 대기오염물질 개선방안을 제시하였다|Fine dust, which threatens the public health, is a kind of air pollutant. It is a yellow dust coming from China. The people of the Republic of Korea have been experiencing many inconveniences in everyday life for decades, Busan is a port city. Air pollutants emitted from ships should be considered among the causes of particulate matter. Airborne pollutants such as sulfur oxides and nitrogen oxides contained in the bunker fuel C , which is the fuel of the ship, also travel in fine dust.



In September 2017, the government announced comprehensive measures for fine dust management. However, in accordance with the amendment to Annex VI of the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships of the International Maritime Organization (IMO), by 2020 the sulfur content standard should be increased from the current 3.5% to 0.5% and the sulfur content of the Emission Control Areas (ECA) should be increased to 0.1%.



The government's measures for fine dust have focused only on the land sector such as thermal power plants and vehicles, so it seems that they overlooked fine or ultra fine dusts discharged from ships. Various measures should be established and applied.



In this study, systematic management of pollution sources originating from vessels occupying a large portion of air pollution sources is proposed, and institutional and technological reduction measures are proposed and legal measures such as the current Marine Environment Management Law are proposed. This study summarizes international standards on environment-friendly shipping, domestic and overseas laws and systems, and examples of overseas eco-friendly shipping, and suggests ways to improve air pollutants emitted from ships by collecting expert opinions
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해운항만물류학과 > Thesis
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