글로벌 금융위기 전후 국적 외항선사의 현금보유수준에 관한 실증분석
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 이기환 | - |
dc.contributor.author | 김경환 | - |
dc.date.accessioned | 2019-12-16T03:05:29Z | - |
dc.date.available | 2019-12-16T03:05:29Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11836 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000178989 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 기업의 현금보유수준에 관한 실증연구를 국적외항선사의 글로벌 금융위기 전·후를 고려한 패널 데이터 분석을 이용해 분석해 보고자 한다. 기업은 미래의 불확실성을 가진 상황에 대비하기 위해 다양한 방법을 가지고 있다. 부채를 줄여 향후 기업의 비용을 줄이거나 유동성을 가진 현금성 자산 등을 늘려 발생되는 비용을 대비할 수도 있다. 특히, 해운 기업은 세계경제와 밀접한 연관이 있고 외환 및 금융시장 변동성에도 매우 민감한 기업형태를 가지고 있어 미래 불확실성에 대비한 현금보유수준에 대한 고려가 매우 중요하다고 볼 수 있다. 이를 바탕으로 국적 외항선사 43개 기업의 1999년부터 2017년까지 19년 동안의 자료를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, Opler, et al.(1999)의 연구에서 기업의 현금보유수준은 일정한 수준의 목표치를 가진 다는 것을 이용하여 국적 외항선사에 적용하면 국적 외항선사도 일정 수준의 현금보유수준을 목표치로 갖고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 글로벌 금융위기 전과 후에 현금보유수준 변동에 차이가 있는지를 분석한 결과 국적 외항선사의 현금보유수준은 글로벌 금융위기로 인하여 유의하게 증가하는 것으로 분석되었다. 기업의 현금흐름 변동성으로 측정한 기업별 위험은 다른 기업과 마찬가지로 국적 외항선사의 현금보유수준에 유의하게 양(+)의 영향을 주었다. 셋째, 일반 기업과 마찬가지로 국적 외항선사도 기업의 규모는 거래적 동기로써 기업의 현금보유 수준에 부(-)의 영향을 주었다. 그러나 국적 외항선사의 규모변수로 자산보다는 선박장부가의 규모가 더 의미가 있었다. 부채의 비용, 규모, 만기 모두 현금보유수준에 음(-)의 영향을 주었다. 규모보다는 비용과 만기 요인이 더 의미 있는 요인이었다. 기업의 성장 및 투자기회 확대에 관한 요인은 국적 외항선사에서는 유의한 결과를 얻지 못하였다. 미래 성장을 위한 자본조달로서의 현금보유보다는 생존을 위한 현금보유 동기가 더 큰 것으로 분석되었다. 본 연구는 세계 경제와 매우 밀접하고 변동성이 큰 특징을 가진 국적 외항선사의 현금보유 특성을 분석하고 글로벌 금융위기로 인한 국적 외항선사의 현금보유수준 변화를 분석하였다는데 의의를 가진다.|This study aims to analyze the empirical study on the cash holdings of company by using panel data analysis considering the before and after of global financial crisis of Korean Ocean-going shipping companies. The business have various means of preparations prior to future uncertainty. Paying down debt to reduce the next business operating expenses or increasing liquidity cashable assets may be a good ready for incurred expense. Shipping firms in particular has close connection with world economy that its business type is very sensitive to foreign exchange and financial market changes; therefore, taking the cash holdings for future uncertainty into consideration is very important. So with that, the following is the result of analyzing 43 Korean Ocean-going shipping companies for 19 years specifically from 1999 to 2017. Firstly, Opler, et al.(1999)’s study shows that the cash holdings of firm aims constant target level. Likewise, this study finds that it is also true with Korean Ocean-going shipping companies. Secondly, as a result of comparing with before and after of global financial crisis, the cash holdings of Korean Ocean-going shipping companies shows a significant change due to global financial crisis. Korean Ocean-going shipping companies’cash flow volatility affects positively on the cash holdings as same as the other established firms. Thirdly, as transactional motive, Korean Ocean-going shipping companies’ business scale negatively affects on the cash holdings like the other business. However, the size of the ship’s book value was more meaningful than the assets, when considering representative variable of size of Korean ocean-going shipping companies. The cost, size, and maturity of the debt have negative impact on the cash holdings. Cost and maturity are more significant factors than the size. The factors related to the growth of firms and the investment opportunities were not found to be significant in Korean Ocean-going shipping companies. This analyzation shows that the survival motivates the cash holdings more than the capital finance for future growth. This study is meaningful in analysing the characteristics of cash holdings of Korean Ocean-going shipping companies which are closely related to the global economy and have high volatility and the change of cash holdings by the global financial crisis. | - |
dc.description.tableofcontents | 1. 서론 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구의 구성 6 2. 해운업의 특성 및 현황 2.1 해운업의 주기성 7 2.1.1 장기 해운경기 순환주기(Long shipping cycles) 7 2.1.2 단기 해운경기 순환주기(Short shipping cycles) 8 2.1.3 계절 해운경기 순환주기(Seasonal shipping cycles) 9 2.2 해운업의 수익 10 2.2.1 운임수익 10 2.2.1 대선수익 13 2.2.1 선박 매각 수익 14 2.3 해운업의 비용 15 2.3.1 선비(Operating costs) 15 2.3.2 정기검사비(Periodic maintenance costs) 16 2.3.3 운항비(Voyage costs) 16 2.3.4 화물 취급비(Cargo-handling costs) 17 2.3.5 자본비(Capital costs) 18 2.4 해운기업의 현금보유 특성 및 국내 현황 19 3. 이론적 배경 및 선행 연구 3.1 이론적 배경 21 3.2 선행 연구 23 4. 실증분석 4.1 패널데이터 분석 28 4.2 데이터 30 4.3 국적 외항선사의 현금보유 평균회귀성 30 4.4 변수 설정 및 추정 방법 32 4.5 실증분석 39 4.5.1 금융위기 효과 분석 39 4.5.2 금융위기 효과를 제외하고 기업별 위험을 고려한 분석 43 4.5.3 금융위기 효과와 기업별 위험을 함께 고려한 분석 46 4.5.4 기업별 위험과 금융위기 더미변수의 교호작용항을 포함한 분석 48 5. 결론 5.1 연구의 요약 및 결론 51 5.2 연구의 한계 및 향후과제 53 감사의 글 54 참고문헌 55 | - |
dc.format.extent | 68 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 글로벌 금융위기 전후 국적 외항선사의 현금보유수준에 관한 실증분석 | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2019-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Kim, Kyung Hwan | - |
dc.contributor.department | 대학원 해운경영학과 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 대학원 해운경영학과 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.subject.keyword | Cash holdings, Panel data analysis, Korean ocean-going shipping company, Global financial crisis, 현금보유수준, 패널 데이터 분석, 국적 외항선사, 글로벌 금융위기 | - |
dc.title.translated | An Empirical Study on the Amount of Cash Holdings in Korean Ocean-going Shipping Companies Before and After 2008 Global Financial Crisis | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲200000001028▲200000178989▲ | - |
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