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DP선박의 위치손실 사고 분석을 통한 DPO 교육과정 개선에 관한 연구

Title
DP선박의 위치손실 사고 분석을 통한 DPO 교육과정 개선에 관한 연구
Author(s)
정민영
Keyword
DP선박, LOP사고, HFACS, 베이지안 네트워크, 드라이브 오프, 드리프트 오프, DPO(DP운항사), 다이나믹 포지셔닝 시스템, 위치손실, DP vessel, LOP accident, HFACS, Bayesian Network, Drive-off, Drift-off, DPO, Dynamic Positioning System, Loss of Position
Publication Year
2019
Publisher
한국해양대학교, 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11882
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000180494
Abstract
최근 저유가로 인하여 해양플랜트 산업이 전반적으로 침체되어 있으나, 해양플랜트 작업 및 보수 작업을 위한 DP선박의 운영은 지속적으로 이루어지고 있는 실정이다. DP선박은 업무 목적 상 주로 해양플랜트와 근접하여 작업이 이루어지며, 이는 곧 잠재적인 위험성이 항상 뒤따른다는 것을 의미한다. 해양플랜트 사고는 그 특성상 직·간접적인 피해가 막대하기 때문에 이를 예방하기 위한 연구의 필요성이 강조되고 있다. 하지만 아쉽게도 현재까지 아차사고에 해당하는 DP선박의 LOP사고를 분석하고 그 결과를 반영한 연구는 미흡한 실정이다.

본 연구는 DP선박의 잠재적인 사고요인으로 작용하는 LOP사고의 원인을 분석하기 위하여 최근 6년(2011-2016)간 IMCA에 보고된 LOP사고사례를 검토하였다. 그 결과, LOP사고의 여러 가지 원인 중에서 쓰러스터/추진기가 30.8%로 가장 높은 비율을 차지하였다. 인적오류의 경우, 직접적인 원인에 의한 LOP사고 비율은 13.0%, 간접적인 원인은 4.2%로 확인되었으며 총 사고의 17.2%가 인적오류와 직접 또는 간접적으로 연관되어 있었다.

LOP사고에 영향을 미친 인적오류의 경향을 파악하기 위해 최근 6년간의 LOP사고 중에서 인적오류와 관련된 사고를 HFACS 분류체계로 검토하였다. 그리고 그 결과를 베이지안 네트워크 프로그램인 GeNIe를 활용해 분석한 결과, 기술기반에 의한 인적오류의 조건부 확률은 Drift-off 및 Drive-off에서 60.8%로 가장 높았으며, Time loss 및 Operation abort에서는 48.2%로 확인되었다.

본 연구는 10년간(2001-2010)의 LOP 사고를 동일한 방법으로 분석한 선행연구와 비교·검토하였고 이를 통해 확인된 인적오류의 변화추이를 토대로 기존 DPO 면허 및 교육훈련의 문제점을 파악하였다. 그리고 이러한 문제점을 개선하기 위해 기술기반 오류의 감소 및 DP작업 관리자의 효과적인 관리·감독을 위한 개선방안을 제안하였다.|Recently the offshore plant industry has been in a slump overall due to low oil prices. However, the operation of the offshore plants and the maintenance work by DP vessels are ongoing. DP vessels work in close proximity to the offshore plants, which means that potential hazards always follow. If these potential hazards lead to an offshore plant accidents, there will be enormous direct and indirect damage. Therefore, it is important to study to prevent these accidents. Until recently, however, there was a lack of study on the LOP accidents of DP vessels caused by potential hazards and near-misses.

In this study, the author reviewed the LOP accident cases reported to the IMCA over the last six years (2011-2016) to analyze the causes of LOP accidents.

As a result, LOP accidents were caused by a variety of causes and among them, Thruster/Propulsion was the highest cause of the accident at 30.8%. Human error accounted for 17.2% of the total accidents. Among them, 13.0% were accidents caused by direct human error, and 4.2% were accidents caused by indirect causes.

The author classified LOP accidents in the last six years through HFACS to identify the trends of human error that cause LOP accidents. The classified data were then analyzed using the Bayesian network program GeNIe. As a result, the conditional probability of human error due to skill-based was the highest with the ratio of drive-off and drift-off of 60.8%. Next, the ratio of Time loss and Operation abort was 48.3%.

The author compared the above result with the previous study, which studied the LOP accidents in 2001-2010 in the same way. Through this, the author identified the trend of human error and confirmed the problems of the existing DPO license system and training courses.

The author proposed improvement measures for the decrease of skill-based errors and effective management and supervision of DP project managers to address these problems.
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해양플랜트운영학과 > Thesis
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