우리나라 해운업은 2016년 대형해운회사의 법정관리 및 그 이후 이어진 파산선고 사태로 인해 대한민국 상선대 3백만톤 가량 순감소를 보일만큼 큰 변화를 겪고 있다. 이는 일차적으로 국제경쟁 격화로 인한 해당 기업의 적자폭 확대로 인한 결과이지만, 해당 기업의 부실로만 해석하기 보다는, 우리나라 상선대의 경쟁력과 밀접한 관련이 있다.
해양수산부 및 선주협회 통계 기준, 우리나라 상선대규모는 여러 악재에도 불구하고, 꾸준히 성장해 왔다. 또한, 우리나라 수출입해상물동량 역시 꾸준한 성장세를 이어가고 있다. 하지만 수출입해상물동량 국적선의 분담률 추이를 보면 주목한 만한 점이 있다. 전제 수출입해상물동량이 꾸준히 증가함에도 불구하고, 국적선의 수송물량은 지난 10년 동안 정체되어 있다. 우리나라 항만을 거쳐 다시 국외로 반출되는 환적을 제외한 수출입물량을 기준으로 하면 국적선의 수송률은 지난 10년 동안 오히려 감소하였다.
이는 국적해운업의 경쟁력에 대해서 심도있는 논의가 필요하다. 대부분 우리나라 제조기업의 수출입 물량으로 추정되는 환적화물 제외 분담률에서도 이렇게 감소세가 뚜렷한 것은 한국 해운업의 국제 경쟁력이 부족하기 때문이다.
선박의 운항 효율 및 비용을 구성하는 많은 부분 중, 금융비용이나 유류비 등은 해운기업 외부에서 일어나는 많은 부분에 영향을 받아, 비용통제력이 약하다. 따라서 본 연구에서는 선박관리의 효율 경영을 통한 경쟁력 향상을 중심으로 연구를 진행하였으며, 통제력이 약한 외부요인보다 통제력이 큰 내부요인의 효율성을 어떻게 강화하여 경쟁력을 증대시킬 수 있을 지를 모색하였다.
최근 모든 산업계가 그러하지만, 해운기업 또한 전통적인 산업형태에서 디지털과 정보화를 통해 지식경영화 되어가는 영향에서 자유롭지 못하다. 기계 및 설비들은 점점 자동화되어가고, 제품/서비스 생산 프로세스마저 최근 사물인터넷(IoT)과 클라우드까지 나아간 기술들은 통해 점점 자동화되어 가는 과정을 거치고 있다.
세계 해운시장의 주도해하고 있는 해운기업 및 선박관리기업을 보더라도 앞으로 우리나라의 선박관리기업은 선박을 운영함에 있어서, 정보와 지식을 어떻게 신속하게 처리하고, 조직 내 전파하고 활용하는지가 중요할 것이다. 또한, 그 결과를 다음 단계의 경영에 되먹임(feedback)할 것인가가 고민해야 하는 지점으로 사료된다.
따라서 본 연구에서는 현재 우리나라 선박관리업계의 지식경영의 현황은 파악하고, 주변을 둘러싼 환경에 대한 인식정도 및 현재 취하고 있는 전략에 대하여 분석하였다. 그리고 그러한 활동으로 어떠한 경영성과를 보이는지 실증분석을 통해 향후 우리나라 선박관리기업의 경영전략 수립을 위한 시사점을 제시하였다.|Korean shipping industry has struggled on 2016, one such by a largest container shipping company's bankrupt. It results approx. 3 million dwt net decreased. Those primarily affected by international competition going deeper also subject company's own deficit. But moreover, it makes reconsidering Korean shipping company's competitiveness.
As per Korea Shipping Administration and Korea Ship Owners' Association statistics indicates, Korea Shipping capacity was keep increased in many decades even some time struggled. Also, Korea seaborne trade volume has been keep increased. Overall seaborne trade volume is keep increased in last decade, but Korea flagged vessels' trade volume share is remain flat. Meanwhile, volume share exclude trans-shipment, which trade destination or origin is Korea, are indicate net decreased in last decade.
As a result, Korean shipping company has be reconsider their own competitiveness. The volume assumed mostly Korean company's trade become significantly decreased, which volume exclude trans-shipment, is could indicate Korea Shipping Competitiveness is decreasing.
The research focused on organization's internal factors. The financial cost and fuel cost is external premises on shipping operation mostly. Those are weak control factors. However, ship management effectiveness and Management performance, which are internal factors, can be have better room to control than external premises. Research reviewed, how improve internal factors for better competitiveness.
All the industry sector are facing now, the shipping companies are also facing and challenging to transform the industry from traditional to future style. Those are includes digitalization and informatization, eventually lead to knowledge management. The factory become automation, and even product and service manufacturing process also gradually become automation with trendy IoT and Cloud technology in theses days.
In view of globally leading Shipping company and Ship Management Company is challenging how fast and effectively spread the information and knowledge within organization, also to feedback next level management stage are considering part.
This research is identify current Korea Ship Management industry's Knowledge Management status, Also Analysis company's surrounding environmental perception and Current Strategy position. This research hopes to guide what position or what strategy going to choose for ship management and shipping company.