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일대일로(一帶一路) 이니셔티브에 따른 프리모리예Ⅰ&Ⅱ의 발전 전략에 관한 연구

Title
일대일로(一帶一路) 이니셔티브에 따른 프리모리예Ⅰ&Ⅱ의 발전 전략에 관한 연구
Author(s)
박춘매
Keyword
프리모리예Ⅰ&Ⅱ
Publication Year
2019
Publisher
한국해양대학교 해운경영학과
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12302
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000216845
Abstract
With the deepening of economic globalization, the uncertainty of the world political economy has become more apparent. With the complicated international situation, it is necessary for the international community to achieve a sense of mutual benefit and interconnection. The proposal of the “the Belt and Road Initiative” is the most favorable opportunity under the new era. It not only has an advantage in economic and cultural policies and an equal and tolerance cooperation platform, but also creates a suitable environment for the in-depth cooperation between China and Russia. China and Russia are bordered by each other and have a profound economic and culture exchange. Trade relations have become an important part of the Sino-Russian strategic partnership of cooperation, especially in recent year. With the support of the senior leaders of the two countries and the government, trades are frequent and close. The trade between China and Russia has gone upstream despite the global economic environment is nonideal due to the economic crisis. China has become the world’s largest energy consumer while facing the sustained and rapid economic development, broaden the diversification of energy imports has become an inevitable trend.
As a land neighbor of China, Russia is currently in a relatively stable relationship with China. Russia’s unique geographical advantages and abundant energy resources have made it possible for Sino-Russia energy cooperation. In recent years, the economics of Russia is in a downturn and urgently need technical support from China to support its economic development and achieve the goal of reviving its economy. Therefore, Russia’s energy cooperation with China has naturally changed from a possibility to a reality and it has increasingly become a complementary partnership for mutual benefit.
In May 2015, both heads of the state of China and Russia signed the “Joint Statement of the People’s Republic of China and the Russian Federation on the Construction of the Silk Road Economic Belt and the Construction of the Eurasian Economic Union.” This strategy will inevitably accelerate regional integration and cooperation between China and Russia, including energy. With the official opening of the Vladivostok port in Russia, a major land and sea transport is officially opened which breaks the original reginal pattern and form a ring of Northeast Asia integration.
In the context of the “the Belt and Road Initiative”, the development status and development strategy of the international transportation corridors of “Primorye Ⅰ” and “Primorye Ⅱ” will be analysed and a more reasonable development direction for the development trend and development goals of these two international transportation corridors will be suggested in the paper too.|최근 강대국들을 중심으로 무역전쟁 등의 국가 간 분쟁이 반복되며 세계 경기의 미래 동향은 갈수록 예측이 힘들어 지고 있다. 글로벌화가 심화됨에 따라 세계 여러 나라들이 자국 내 경제활동을 국외로 확대하고 있는 추세이고, 국가 간 경제협력은 반드시 두 국가 모두 자국의 이익을 창출할 수 있어야 함을 전제로 한다. 중국과 러시아 사이에 논의되고 있는 ‘일대일로(一帶一路)’ 이니셔티브는 양국 간 경제·문화·정책적 협력 플랫폼을 제공한다는 측면에서 중국과 러시아 양국에 모두 이익이 되는 정책으로 평가받고 있다.
중국과 러시아는 지리적으로 서로 마주하고 있으며, 역사적으로 경제 및 문화 교류에서 우방국가로서 깊은 협력 관계를 유지하고 있다. 특히 무역의 측면에서 최근 몇 년간 중국과 러시아는 전략적 협력 관계를 지속해 오고 있으며, 양국 고위층 지도자와 정부의 지원으로 두 국가 간 무역량은 지속적으로 증가하고 있다. 중국은 세계 최대의 에너지 소비국으로 20세기 후반 경공업을 기반으로 급속한 경제 발전을 이뤄내었으나 최근 환경문제가 세계적인 이슈로 대두되며 지속 가능한 발전의 필요성에 직면하게 되었다. 이에 대한 해결 방안으로 에너지 수입원의 다양화를 꾀할 필요가 있게 되었다.
러시아는 최근 몇 년 간 지속된 경기침체에 대응하기 위해 긴급 경제 개발을 지원하였고 외국의 첨단 기술을 확보하여 자국의 경제부흥을 이루기 위해 노력하고 있다. 이러한 중국과 러시아의 상이한 상황은 양국이 협력을 통해 상호 이익을 창출할 수 있도록 하는 토대가 되었다.
러시아의 풍부한 에너지 자원과 중국의 기술지원은 여러 실증 연구를 통해 양국에 상호 보완적인 요소로 파악되었다. 이러한 사실을 바탕으로 러시아의 지리적 특징을 활용한 양국의 에너지 협력은 현실화 되었으며 현재 러시아와 중국은 상호 이익을 위한 보완적인 동반자 관계가 되었다.
2015년 5월 중국과 러시아는 실크로드 경제 벨트 건설과 유라시아 경제 통합 건설에 관한 공동 성명서에 서명했다. 러시아의 블라디보스토크 자유항을 포함한 양국 간의 해상 및 육상 운송의 개시를 통해 러시아의 에너지자원과 중국의 목재 및 농수산물 교역의 확대가 기대되고 있으며, 이를 기반으로 향후 두 국가 간 지역 통합과 경제적 협력을 가속화 할 수 있을 것이다.
본 연구의 주요 목적은‘일대일로(一帶一路)’ 이니셔티브의 배경, 러시아의 “프리모리예Ⅰ”및 “프리모리예Ⅱ”의 국제 운송 회랑의 개발 현황 및 개발 전략을 분석하고 향후 두 국가 간 상호 이익의 토대가 될 개발 방향을 제시한다. 이를 위해 프리모리예 I 및 II의 SWOT 분석을 통해 도출한 발전 전략 요인들을 바탕으로 AHP 분석을 진행하였으며 이를 통해 발전방안의 우선순위를 도출하였다.
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해운항만물류학과 > Thesis
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