In recent years, the Ministry of National Defense has determined that it is difficult to maintain the advanced operation system with limited maintenance assets such as maintenance personnel, facilities, and equipment that the military possesses. Therefore, the application of performance based logistics (PBL) is selected as an assignment for military operation. The Red shark PBL project is an on-going project that was signed in 2011 for the temporary inspection and maintenance of Red shark by the company L and the Navy. In this paper, we analyze the performance index and application effects of the F-117 PBL project currently being pursued by the US Army in order to improve the performance index for the Red shark PBL project, and study the management environment and logistics support characteristics of the Red shark weapon system. In addition, the predicted value of operational reliability and maintenance level set up in the development of the Red shark, and the repair and failure case of Blue shark and Haesung-I were analyzed. As a quantitative index, combat readiness, mean time between failures, cost of repair and customer wait time were selected. And qualitative index were selected as technical satisfaction, management satisfaction, subcontractor satisfaction and battle unit satisfaction. In order to set the weightings for each performance index, the relative importance of each performance index was divided into five levels and compared and analyzed using hierarchical analytical decision making techniques. The importance of quantitative performance index are in order of combat readiness, mean time between failure, cost of repair, customer wait time, and the importance of qualitative performance index are in order of technical satisfaction, battle unit satisfaction, management satisfaction, and subcontractor satisfaction. Weights were assigned to each index according to the results. In order to set the target value for each performance index, we analyzed the RAM predicted value of Red shark and the repair case of Blue shark and Haesung-I. The target value of the combat readiness was estimated by multiplying the predicted value of the combat readiness of the Blue shark and the Haesung-I flight body. And the target value of the mean time between failure was estimated by average the predicted value of the Blue shark and the Haesung-I flight body. The target value of the cost of repair was determined using the Blue shark’s cost of repair. The target value of the customer wait time is predicted using that of the Haesung-I flight body. As a result of 4th performance evaluation of Red shark, the problem about each performance index was confirmed, and some unnecessary performance index were removed and weights were adjusted through the questionnaire. Among the quantitative performance index, the mean time between failures and the cost of repair were excluded. The reason is that the mean time between failures is determined at the design of the Red shark, and is not suitable for the characteristics of the PBL project to measure the performance for a certain period of time. For the cost of repair, the failure occurred only once during the evaluation period and the target value was set too low. In the case of qualitative performance index, the evaluation was done through the questionnaire, so the subjective opinion of the questionnaire tended to be over-reflected. The most important performance index of the Red shark PBL project were proved to be combat readiness and customer wait time, and will be used in the evaluation of Red shark’s 6th performance and to be performed in the future.|최근 들어 국방부는 첨단 무기체계를 군이 보유하고 있는 정비인력과 시설, 장비 등 제한된 정비자산만으로는 적정 가동상태를 유지하기가 어렵다고 판단하여, 성과기반군수(PBL: Performance Based Logistics) 적용을 국방운영 효율화 과제로 선정하여 이행 중이다. 홍상어 PBL 사업은 2011년 제작사인 L사와 해군이 홍상어 임시검사와 정비에 대해 계약을 체결하여 현재 진행 중인 시범사업이다. 본 논문에서는 홍상어 PBL 사업에 대한 성과지표를 개선하기 위해 현재 미군이 추진 중인 F-117 PBL 사업 등의 성과지표 및 적용 효과 등을 분석하고 홍상어 무기체계의 운용환경 및 군수지원 특성 등을 연구하였다. 또한, 홍상어 개발 시 설정한 운용가용도, 운용신뢰도, 정비도 등의 예측값과 수년 간 해군에서 운용해 온 유사 무기체계인 청상어와 해성-I의 정비업무 및 고장사례를 분석하여 홍상어 PBL 사업의 성과지표를 정량적 지표와 정성적 지표로 분리했다. 정량적 지표로는 전투준비태세, 평균고장시간간격, 발당고장수리비용 및 고객대기시간을 선정하였고, 정성적 지표로는 기술만족도, 관리만족도, 하청업체만족도 및 전투부대만족도를 선정하였다. 성과지표별 가중치를 설정하기 위해 성과지표별 상대적 중요성을 5단계로 나눈 후 계층분석적 의사결정기법을 이용하여 비교·분석하였다. 이 기법에 따라 정량적 성과지표의 중요도는 전투준비태세, 평균고장시간간격, 발당고장수리비용, 고객대기시간 순으로, 정성적 성과지표의 중요도는 기술만족도, 전투부대만족도, 관리만족도, 하청업체만족도 순으로 분석되어, 이 결과에 따라 지표별 적절한 가중치를 부여하였다. 성과지표별 목표값을 설정하기 위해 홍상어의 RAM 예측값과 청상어 및 해성-I의 정비사례를 분석하였다. 전투준비태세의 목표값은 청상어와 해성-I 비행체 부분의 전투준비태세 예측값을 곱하여 추정하였고, 평균고장시간간격의 목표값은 청상어의 예측값과 해성-I 비행체 부분의 예측값을 평균하여 산정하였다. 발당고장수리비용의 목표값은 당시 청상어 수리비용 사례밖에 존재하지 않아 청상어 고장수리비용 사례를 목표값에 적용하였다. 고객대기시간의 목표값은 청상어와 해성-I 고객대기시간의 예측값 편차가 너무 크고, 홍상어의 경우 해성-I과 같이 해외에서 도입되는 부품을 다수 사용하여 해성-I 비행체 부분의 고객대기시간을 적용하였다. 홍상어에 대한 4차 성과평가 결과 성과지표에 대한 문제점이 확인되어 설문조사를 통해 일부 불필요한 성과지표를 제거하고 가중치를 조정하였다. 정량적 성과지표 중에는 평균고장시간간격과 발당고장수리비용을 제외시켰다. 그 이유는 평균고장시간간격은 홍상어 설계 시 결정된 값으로 정비업체의 노력으로 인한 변화가 극히 작을 것으로 판단하여 일정 기간 성과를 측정하는 PBL 사업의 특성에 적합하지 않으므로 제외했고, 발당고장수리비용은 평가기간에 고장사례가 단 1회 발생하여 분석이 곤란하고, 목표값이 너무 낮게 설정되어 있어 현실성이 모자란다고 판단하여 제외했다. 정성적 성과지표의 경우 설문조사를 통해 평가가 이루어지므로 설문대상자의 주관적인 의견이 지나치게 반영되는 경향이 있어 4가지 모두 제외했다. 본 연구를 통해 홍상어 PBL 사업의 가장 중요한 성과지표로는 전투준비태세와 고객대기시간임이 최종 입증되었고, 향후 수행될 홍상어 6차 성과평가에 활용할 예정이다.