부산항은 북항과 신항 양항 체제에서 신항으로의 물동량 전이가 가속화됨에 따라 야드장치율이 급속히 증가하는 상황이다. 야드장치율의 증가는 장비의 재조작률(Re-handling)과 반출입 시간 증가와 같은 터미널의 비생산성을 초래하고 있다. 특히 부산항 신항 터미널 운영사 중에서 남컨 터미널 운영사의 경우 북컨 터미널 운영사와 비교해 볼 때 높은 야드장치율과 낮은 터미널 생산성을 보이고 있다. Off-Dock에서 On-Dock으로 전환됨에 따라 야드 공간이 협소해졌으며, 이는 터미널 운영 효율성을 떨어뜨려 결국 생산성을 저하하고 있다. 최근에는 야드 공간 내에 공컨테이너(Empty Container)를 위한 공컨테이너 장치장을 별도로 설치하여 생산성 향상을 꾀하는 터미널이 늘어나고 있다. 컨테이너터미널 장치장에서의 운영계획(Planning) 및 장치장 할당 방식을 변경하기 위함이다. 그럼에도 실제 공컨테이너 장치장의 유무에 따라 터미널 생산성에 어떠한 차이가 있는지 분석한 연구는 부족한 실정이다. 따라서 최근의 추세 및 항만 운영 전체를 고려한 컨테이너터미널의 생산성 측정과 공컨테이너 장치장 설치에 따른 생산성 변화를 측정하는 방안을 마련할 필요가 있다. 결과적으로 터미널 내 공컨테이너 장치장 규모가 작을수록 면적당 처리량이 높아 장치장 작업이 혼잡한 것으로 나타났다. 또한, 공컨테이너 장치장 규모가 작은 터미널이 생산성이 현저히 낮고 하역대기시간이 긴 것으로 분석되었다. 이를 통해 이는 공컨테이너 장치장 운영이 터미널 내 공컨테이너 작업 효율성과 생산성 향상에 기여한다는 것을 확인하였다.
KEY WORDS: 공컨테이너 장치장; 터미널 생산성; 효율성; 야드 장치율
|The situation of container stacking ratio in Busan Port is rapidly increasing from acceleration to transfer the containers from the North port to New Port. The increase of yard stacking ratio makes unproductivity to a container terminal with unnecessary container re-handlings and gate in and out times. Especially, among the operators in Busan New Port, the southern terminal operators are showing the higher yard stacking ratio and the less productivity comparing with those of the northern terminal operators Transferring from Off-Dock to On-Dock, the container stacking area has been being narrow, and it came to make less productivity with low terminal operation effectiveness. Recently, there are the container terminals who are trying to make the higher productivity with newly building the areas for empty container stacking in their container yard. This is for changing the operation plan and allocation method of in container stacking area in container terminal. Nevertheless, the studies about when if a container terminal had the stacking area for empty container or when they did not have are hard to find. Therefore, it is necessary to come up with way to measure the productivity of container terminals and changes in productivity resulting from the installation of empty container yard, considering the latest trend and overall terminal operation. As a result, the smaller the size of the empty container yard in the terminal, the more container per area is processed, and it induces a working congestion in terminal. In addition, it was analyzed that terminals with small empty container yard were significantly less productive and had longer waiting time for loading. So, it has been confirmed that the operation of the empty container yard contributes to improving the efficiency and productivity of the container operation in the terminal.