한국해양대학교

Detailed Information

Metadata Downloads

글로벌 정기선 해운기업의 M&A에 따른 경영성과

Title
글로벌 정기선 해운기업의 M&A에 따른 경영성과
Author(s)
이성재
Keyword
정기선 해운기업의 M&A, M&A of Global Liner Shipping
Issued Date
2020
Publisher
한국해양대학교 글로벌물류대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12359
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000283994
Abstract
세계 금융위기 이후 해운산업은 장기 불황의 늪에 빠졌고, 운임하락으로 인한 과다경쟁으로 악재가 거듭되었다. 이러한 해운 위기 상황을 극복하기위 해 일부 글로벌 정기선 해운기업은 규모의 경제, 선대확충, 비용절감을 위해 전략적 인수합병(M&A)을 추진하기에 이르렀다. 이러한 글로벌 정기선사들의 M&A는 정기선 해운시장 전체에 막대한 영향을 미치며 시장 내 질서를 재편했다.

이와 같이 최근 주요한 해운환경 변화 요인이 되고있는 글로벌 정기선사들의 M&A사례 분석을 통한 실태조사와 객관적인 경영성과 지표를 조사 분석해 글로벌 정기선사들의 M&A가 해운산업에 어떠한 영향을 미치고, M&A추진 기업들에게는 어떠한 경영성과가 나타났는지를 고찰하는 연구가 필요하다.

이 연구는 주요 글로벌 정기선사들의 M&A사례를 분석하고, 이들 글로벌 정기선 해운기업들의 M&A효과를 양적인 측면과 경영성과적인 측면에서 객관적으로 진단하고, 과연 이러한 전략적 M&A가 그 이전과 이후의 내부적 환경에는 어떠한 영향을 미치고 있는지를 확인해 보고자 한다.

해운업계에서는 1990년대 중후반부터 대형 해운사를 중심으로 인수합병(M&A)이 이루어졌고, 해운 경기 침체로 해운사의 수익성 개선과 경영 효율화 방안으로 최근까지 M&A전략이 많은 관심을 끌고 있다. 이런 상황에서 해운사의 M&A 효과를 제대로 평가하고 이후 성공적인 M&A를 달성하기 위한 전략을 새우는 것이 필요하다. 이에 본 연구를 통해 글로벌 해운사의 M&A의 배경과 목적, 동기 및 사례연구를 통한 경영성과 분석을 통해 M&A성과 여부를 고찰 하고자 한다.
| Since the global financial crisis, global shipping industry has been mired in a prolonged slump, and it has been plagued by falling freight rates and fierce competition. To overcome such a shipping crisis, some global shipping companies have come to push for M&As for economies of scale, fleet expansion and cost-cutting villages. The M&As of such global regular carriers have had a huge impact on the overall shipping market for regular ships, reshaping the order in the market.

As such, we felt the need to examine and evaluate the M&A situation of global regular shipping liners and their impact, which have recently been a major source of change in the shipping environment. In other words, we need to examine how the M&A of global liners has affected the shipping industry and how it has worked for M&A companies.

The study analyzed the M&A cases of major global shipping companies, objectively diagnosed the M&A effects of these global liner shipping companies in terms of both quantity and management performance, and confirmed how these M&As are affecting the internal environment since the relocation, and referred to the shipping companies in the future.

In the shipping industry, mergers and acquisitions were conducted around large shipping companies from the mid- to late 1990s, and M&A strategies have drawn keen attention until recently as a way to improve the profitability of shipping companies and streamline management due to the sluggish shipping industry. Against this backdrop, it is necessary to properly assess the M&A effects of shipping companies and map out strategies to achieve successful M&As. Through this study, we want to examine the background, purpose, and management performance of global shipping companies.
Appears in Collections:
해운항만물류학과 > Thesis
Files in This Item:
200000283994.pdf Download

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse