부산 신항 개발에 따른 국적 선사 및 컨테이너 터미널 운영사의 운영 참여 모델에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 이기환 | - |
dc.contributor.author | 김경륜 | - |
dc.date.accessioned | 2020-07-22T04:18:02Z | - |
dc.date.available | 2020-07-22T04:18:02Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12371 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000283952 | - |
dc.description.abstract | This paper studies on participation model of the terminal operator in enchancing competitiveness of Korean ship owners, terminal operators and Busan Port. Particularly, it would be focused on Busan container terminal that is being expaned through Busan New Port project. Recently, Exsiting "North Port Terminal" is being closed down due to redevelopment and instead, "New Port" terminal is expanding. However, although the port project is a national project, foreign capital accounts for more than half of Busan's container terminal operators, and Korean shipping companies and operators are at a disadvantage. Busan Port also has good infrastructure and geographical strength compared to competitive ports, but it is somewhat lacking in terms of profitability and competitiveness. The biggest reason is that the low rate and competitiveness have weakened despite the fact that it has many strengths and scales compared to the major ports due to the small and large number of operating systems through the reckless development of the North and New Ports. While the author works in the operation team of the shipping company and manages the ships coming to the Busan container terminals, a lot of vessel focuses on specific terminals, make a berth congestion each terminal and make unnecessary loss due to the difference in the congestion level of each terminal. Therefore, this paper studied ways to prevent these losses and maximize the efficiency and profitability of Busan container terminal. To do this, large-scale consolidation of operators can lead to reduced competition among operators, cost-efficiency, sales force rationalization and inducement of supplier advantage. This paper is to identify the type and operation status of Busan container terminal operators and to derive the optimal operator model to identify and supplement problems through SWOT and management analysis. This study presents two models, Model A, which integrates HPNT and BNCT, New Port 2-4 terminal, and PNIT, Model B, which integrates BPT and DPCT, and HJNC and Part 2 of New Port 2 after securing new port 2-5 terminal operation rights. And after the completion of the consolidation, the operator presented a reasonable consolidation scenario that operators could change each other's terminals. In addition, it suggested that public and private joint procurement is the best in terms of cost and efficiency as a funding plan for terminal development and integration. | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1 장 서 론 1 제 1 절 연구의 배경 & 목적 1 제 2 절 연구의 방법과 구성 5 제 2 장 부산 컨테이너 터미널 운영사의 형태 및 현황 6 제 1 절 부산 컨테이너 터미널 운영사 형태 6 1. 하역 전문형 운영사 6 2. 선사형 운영사(CO) 7 3. 재무투자자형 운영사(FIO) 7 제 2 절 부산 컨테이너 터미널 운영 현황, 문제점 및 시사점 8 1. 부산항 터미널의 환경 변화 8 2. 문제점 및 시사점 18 제 3 절 국내 해운 기업의 컨테이너 터미널 지분 투자 사례 19 1. 한진해운-HJNC 투자 사례 19 2. 현대상선-HPNT 투자 사례 19 3. 고려해운-BNCT 투자 사례 20 4. 장금상선-BIT 투자 사례 20 제 3 장 부산 컨테이너 터미널 SWOT 분석 및 경영 분석 22 제 1 절 부산 컨테이너 터미널 SWOT 분석 22 1. 강점 요인 (Strength) 22 2. 약점 (Weakness) 30 3. 기회(Opportunity) 35 4. 위협(Threat) 36 제 2 절 부산 컨테이너 터미널 경영 분석 41 1. 기업경영분석의 의의 41 2. 부산 컨테이너 터미널 비율분석 42 3. 연구 대상 및 구성 43 제 3 절 터미널 운영사 모델별 통합을 위한 경영 분석 63 1. 모델 A 경영 분석 64 2. 모델 B 경영 분석 64 제 4 장 터미널 운영사의 운영 참여 모델 제시 65 제 1 절 필요성 67 1. 현대상선 선복량 및 물량 증가 대비 67 2. 북항 폐쇄 대비한 터미널 확보 68 3. 수익성 개선 가능 69 4. 선석 활용도 향상 72 제 2 절 신항 터미널 재편에 대한 정부 및 공공기관 의견 및 방침 73 1. 신항 2-5단계 터미널에 대한 정부 방침 74 2. KMI 의견 75 3. BPA 의견 76 제 3 절 모델 제시 77 1. 모델 A 개시 (2022년) 78 2. 모델 A 확장 & 모델 B 개시 및 통합 (2022~2026년) 79 3. 모델 A & 모델 B와의 터미널 SWAP 준비 (2026년 ~ 2028년) 80 4. 모델 A와 모델 B 터미널 SWAP (2028년 ~) 81 제 4 절 결론 82 제 5 장 터미널 운영사 모델의 자금 조달 방안 83 제 1 절 공공 부문의 조달 83 1. 정책 금융 84 2. 부산항만공사(BPA) & 한국해양진흥공사(KOBC) 금융 지원 85 제 2 절 민간 부문의 조달 86 1. 상업은행 대출 86 2. 비금융권 대출 87 3. PEF (Private Equity Fund) 88 4. 프로젝트 파이낸싱 (Project Financing) 88 5. 메자닌 금융 (Mezzanine Financing) 89 제 3 절 공공 + 민간 공동의 조달 90 1. 개발 단계에서의 자금 조달 방안 91 2. 운영권 투자를 위한 자금 조달 방안 92 제 6 장 결론 93 제 1 절 연구의 요약 및 결론 94 제 2 절 연구의 한계 및 향후 연구 방향 94 감사의 글 97 참고 문헌 98 | - |
dc.format.extent | 103 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 부산 신항 개발에 따른 국적 선사 및 컨테이너 터미널 운영사의 운영 참여 모델에 관한 연구 | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2020. 2 | - |
dc.contributor.alternativeName | KIM KYEONGRYUN | - |
dc.contributor.department | 대학원 해운경영학과 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 대학원 해운경영학과 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 김경륜. (2020). 부산 신항 개발에 따른 국적 선사 및 컨테이너 터미널 운영사의 운영 참여 모델에 관한 연구. | - |
dc.subject.keyword | 컨테이너 터미널, GTO, 터미널 운영사 | - |
dc.title.translated | A study on participation model of Korean shipping company and container terminal operators : focused on Busan new port | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲200000001565▲200000283952▲ | - |
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