한국해양대학교

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컨테이너터미널 자동화 도입선정 모형연구

Title
컨테이너터미널 자동화 도입선정 모형연구
Author(s)
유지원
Keyword
컨테이너 터미널 자동화, 선택모형, 컨테이너 터미널 운영사, 해운선사, 항만공사, 구조방정식
Issued Date
2020
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12425
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000283884
Abstract
컨테이너 터미널은 물류비 절감뿐만 아니라 환적화물의 유치로 국가와 지역경제 발전에 영향을 미친다. 컨테이너 터미널의 연관산업(물류, 금융, 무역, 배후연계산업 등)이 미치는 경제적 파급 효과가 크기 때문에 오늘날 컨테이너 터미널은 경제·산업 관문의 임무를 수행하는 필수 기간시설이 되었다.
최근 세계 경제의 저성장과 초대형 선박의 등장, 높은 인건비, 부족한 노동력에 대한 문제 해결을 위하여 자동화 도입이 급증하면서 각국의 터미널은 중심항으로 위치를 확고히 하고자 자동화 도입을 추진하고 있다.
항만환경에 대응하기 위하여 우리 정부도 『제3차 전국 항만 기본계획 수정계획(2016~2020)』 및 『제2차 신항만 건설 기본계획(2019~2040)』등과 같이 무인 자동화, 친환경 등 차세대 스마트 포트를 구축하기 위한 계획을 발표하였지만, 세계 각국의 선진 컨테이너 터미널과 비교하면 현재 국내 항만은 자동화 초기단계에 머물러있다.
본 연구에서는 이러한 환경변화에 대응하기 위한 컨테이너 터미널 자동화 개발에 앞서, 이해관계자를 중심으로 종합적인 의견을 반영하여 향후 자동화의 원활한 도입을 위한 기초자료로써 인과관계를 파악하고 시사점을 도출하고자 한다.
본 연구는 이해관계자의 의견을 반영하여 컨테이너 터미널 자동화 도입선정에 관한 인과관계 모형을 검증하기 위하여 컨테이너 터미널 자동화 및 항만선택모형 선행연구를 검토하여 요인을 도출하였다. 도출된 요인을 바탕으로 SPSS 25.0과 AMOS 21.0을 활용하여 경로모형구축, 요인분석 및 신뢰도 분석, 구조방정식 모형분석 순으로 수행하였다.
분석결과 요인분석을 통해 외생변수(비용, 생산성, 자동화 기술축적, 안전성, 서비스 향상)와 내생변수(성과향상, 만족도 향상)로 구분하였다. 구조방정식 모형분석을 통해 컨테이너 터미널 자동화 도입선정에 영향을 미치는 요인으로 생산성, 자동화 기술축적, 서비스 향상이 성과향상에 영향을 미치고 생산성은 만족도 향상에도 영향을 주는 것으로 분석되었다. 성과가 향상될수록 만족도에 영향을 주는 유의미한 결과를 도출하였다.
컨테이너 터미널 자동화의 도입을 통해 컨테이너 터미널의 생산성 향상과 기술력 확보 및 질 높은 서비스의 제공을 위한 노력이 필요하다고 판단된다. 이러한 노력을 바탕으로 향후 항만사고 건수 감소, 불특정 대기시간 감소, 효율적 자원이용, 운영비 절감, 처리 물동량 증가 등의 성과향상을 기대할 수 있을 것으로 보인다.
국내의 실정에 맞는 단계적인 자동화 도입을 통해 컨테이너 터미널을 이용하는 선사와 화주의 만족도 향상을 제고하여 글로벌 선사의 기항빈도를 높이는 등 경쟁력을 강화할 필요가 있다고 판단된다.
따라서 본 연구는 선행연구에서 다루지 않았던 컨테이너 터미널 자동화에 관련한 구조방정식 모형에 대해 분석하고자 하였으며, 향후 국내의 컨테이너 터미널 자동화 개발에 있어, 이해관계자의 종합적인 의견을 충족시킬 수 있는 개발방향 설정을 위한 기초적인 자료로 활용될 것으로 기대한다.|Container terminals affect the national and regional economic development by efficiently attracting transshipment freight. Container terminals' associated industries(Logistics, Finance, Trade, Port Hinterland, etc.) also have significant economic ripple effects, making container terminals an essential infrastructure to serve as the gateway to economic and business
With the rapid increase in the construction of Automated Container Terminal, all over the world’s terminal is accelerating competition to establish its position as the Hub-port. since the world's low-growth economic has been rapid, the emergence of extra-large ships, the high labor costs, and the lack of labor force etc.
In order to respond to changing ports, the Korean government also announced『The 3rd National Port Master Plan Revised Plan(2016~2020)』and『The 2nd New Port Construction Plan(2019~2040)』. It includes contents for building next-generation smart ports such as unmanned automation and eco-friendliness. Compared with the advanced container terminals in the world, domestic ports are in preparation stage.
In this research, before developing the Automated Container Terminal to cope with such environmental changes, by reflecting comprehensive opinions about stakeholders centered, we will identify causal relationships and draw implications as basic data for smooth introduction of automation in the future.
In order to verify the causality model of Automated Container Terminal selection based on the opinions of the container terminal stakeholders, this study examined the previous studies on container terminal automation and port selection model to derive factors. The empirical analysis was carried out in order of path model construction, factor analysis, reliability analysis, and structural equation modeling using SPSS 25.0 and AMOS 21.0 programs.
As a result of the analysis, the factors were classified into exogenous variables (cost, productivity, automation technology accumulation, safety, service improvement) and endogenous variables (performance improvement, satisfaction improvement). Through structural equation modeling analysis, productivity, automation technology accumulation, and service improvement have an effect on performance improvement, and productivity has an effect on satisfaction. Also, the performance improved has a significant impact on satisfaction.
In order to actively promote Automated Container Terminal, efforts are needed to improve the productivity of container terminals, secure technology, and provide high service. Based on these efforts, we expect to see improvements in performance such as reduced port accidents, reduced unspecified waiting times, efficient resource use, reduced operating costs, and increased throughput.
It is necessary to improve the satisfaction of ship owners and shippers who use container terminals and increase the frequency port of call and competitiveness of global ship carriers by adopting step-by-step automation appropriate for the domestic circumstances in Korea.
Therefore, this study aims to analyze the structural equation model related to Automated Container Terminal that has not been done before.
According to the future development of domestic container terminal automation, It is expected to be provided as basic data for setting development direction that can satisfy the comprehensive opinions of stakeholders.
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해운항만물류학과 > Thesis
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