LNG벙커링선 횡동요 저감을 위한 탱크 유동제어에 관한 실험적 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | 조효제 | - |
dc.contributor.author | 이태경 | - |
dc.date.accessioned | 2021-01-31T08:40:01Z | - |
dc.date.available | 2021-01-31T08:40:01Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12489 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000341529 | - |
dc.description.abstract | To reduce a roll motion of the 5.1k LNG bunkering vessel with IMO type C tanks, a new cylindrical tank is developed. The coupling effect between the roll motion of vessel and inner-tank flow is investigated by a series 1:100 scale model tests in two-dimensional basin. The vessel fitted with two cylindrical tanks was designed and built. The series of model tests with the vessel in five different load conditions are conducted, namely Empty(0%), 20%, 40%, 60%, 80% of volume loaded conditions in regular waves and irregular waves. Due to the developed tanks with a swash bulkhead and a swash hole, a roll resonance frequency of the vessel is shifted and roll motion of the vessel with developed tanks is reduced comparing with IMO type C tanks in both regular waves and irregular waves. | - |
dc.description.tableofcontents | 1. 서 론 1 1.1 연구필요성 1 1.2 연구현황 5 1.3 연구내용 7 2. 이론 해석 8 2.1 주파수영역 응답해석 8 2.1.1 자유표면 경계조건 9 2.1.2 물체표면 경계조건 11 2.1.3 경계치 문제와 유체력 15 2.1.4 파강제력과 전달함수 17 2.2 횡동요 운동방정식의 유체력 계수 22 3. 모형 실험 25 3.1 실험장비 25 3.2 실험모형 27 3.3 실험조건 34 4. 결과 및 고찰 39 4.1 자유횡동요시험 39 4.2 규칙파 중 횡동요 응답 43 4.2.1 탱크 내 액체적재율에 따른 횡동요 응답 비교 44 4.2.2 탱크형식에 따른 횡동요 응답 비교 49 4.3 불규칙파 중 횡동요 응답 59 4.3.1 불규칙파 및 횡동요 응답비교의 시간이력 60 4.3.2 횡동요 응답의 스펙트럼 비교 62 4.3.3 횡동요 응답의 유의치 비교 73 5. 결론 75 감사의 글 76 참고문헌 77 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | LNG벙커링선 횡동요 저감을 위한 탱크 유동제어에 관한 실험적 연구 | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2020. 8 | - |
dc.contributor.department | 대학원 조선해양시스템공학과 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 대학원 조선해양시스템공학과 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 이태경. (2020). LNG벙커링선 횡동요 저감을 위한 탱크 유동제어에 관한 실험적 연구 | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲200000001758▲200000341529▲ | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.