중국 선박공업은 중국 산업구조의 업그레이드를 촉진하는 전략적 산업이며 선진국과 경쟁할 수 있는 유일한 산업이다. 개혁개방 이후에 원자재와 노동력, 토지의 가격 우위가 중국 경제의 급성장을 뒷받침해왔고 조선업의 수출도 빠르게 확대되고 있다. 그런데 현재 중국 조선소는 국제선박시장에서 노동집약적이고 부가가치가 낮은 선박 건조에 주력하고 있며 제조업 '미소곡선'의 밑바닥에 있다. 그리고 최근 몇 년 동안 국내 원자재, 노동력, 토지와 에너지의 시장가격이 점점 오르고 있으며, 세계의 다른 발전중 국가들한테 낮은 요소로 인해 원가를 투입하여 국제 시장에 적극적으로 참여하고 있다. 기업가와 학자들은 중국 선박공업 경쟁력 상실을 우려하기 시작했다. 또한 중오염형 산업인 중국 선박공업도 갈수록 엄격해지는 국내외 환경법규에 직면하고 있는 문제를 닦고 있다 . 산업 기업가와 학자들은 어떻게 환경보호를 강화하면서 경쟁력을 유지할 수 있을지 관심이 가지고 있다. 녹색 제조는 선박공업의 지속하게 기능개발 전략의 구현으로 조선소의 경쟁에서도 빛을 발할 수 있다. 자원과 환경 요인을 함께 고려하며 중국 조선업의 녹색 전 요소생산성지수를 평가하는 것은 산업 발전을 분석하는 효과적인 방법이다. 우선 패널 모델링 시스템을 사용하여 노동 투입, 에너지 투입과 오염 배출에 통하며 중국 선박 공업의 녹색 전 요소 생산성에 미치는 영향을 살펴본다 측정 결과를 보면서 중국 선박공업의 녹색 전 요소생산성은 일정한 주기적 변화를 보이고 있으며 이는 주로 시장의 주기적 영향으로 해석되었다 . 지역별로 데이터를 바탕으로 살펴보면 중국 조선업의 녹색 전 요소 생산성 증가가 녹색 기술 진보와 녹색 기술 효율의 시너지 효과로 나타난 것때문이다. 중국 조선업의 녹색 전 요소 생산성 평균치가 전 요소 생산성 평균보다 낮으며, 이는 환경 법규를 고려하지 않은 채 전통적인 평가 방법 부분에서 전 요소 생산성을 높게 평가했음을 의미한다. 그리고 절대 베타수렴검사에 기초해 지역별 조선업 녹색전요소 생산성 증가의 차이를 분석하며 그 결과 에 따르면 중국 선박의 산업 발전은 전반적으로 절대적인 추세이며 균형을 이루고 있다. 또 중국 동부중부서부 3개 주요 조선센터의 수렴치는 조선센터마다 뚜렷한 융합 추세를 보이고 있다. 요컨대 중국 조선업 발전의 내부 성장의 차이는 시간이 갈수록 줄어들고 있다. 연구를 더 갈수록 중국 조선업의 녹색 전 요소 생산성 결정 요인을 동적 패널 모델로 회귀 분석한다. 기술 진보의 시차를 감안하여, 분석은 연구개발 투자가 일반적으로 미래의 녹색 전 요소 생산성 향상을 촉진한다는 것을 발견했다. 이와 함께 환경관리 인프라 정비가 환경성과에 계속 영향을 미칠 수 있다는 점도 고려됐다. 녹색 전 요소 생산성의 지체 항목을 도입해, 녹색 경쟁력을 높이는 방법을 종합적으로 검토했다. 결론에 대하며 높은 기술 수준으로 인해서 녹색 전 요소 생산성율을 현저하게 높일 수 있다 . 반면, 국제 시장에 대한 과도한 의존은 녹색 전 요소 생산의 성장을 저해하고 있다.환경 규제가 녹색 전 요소 생산성 성장에 "보상 효과"를 가져왔는데, 이는 "포트 가설" 이론을 검증한다. 이론과 실증분석을 바탕으로 조선업의 녹색 전 요소 생산성을 높이는 정책적 시사점을 제시한다 .기존의 중국선박공업 녹색전요소 생산성 연구와 비교하여 본 연구의 혁신은 다음과 같은 세 가지 측면에서 나타난다. 첫째는 우선 비기대산출지표를 도입해 환경요인을 투입산출모델에 내부화하고, 중국 선박공업의 친환경 전 요소생산률을 혁신적으로 평가한다. 중국 선박공업의 녹색 전 요소생산률이 전통 전 요소생산률보다 낮다는 새로운 관점을 제시한다 다음으로, 전통적인 전 요소 생산성과 녹색 전 요소 생산성의 비교 분석을 통하며 중국 조선업의 녹색 전 요소 생산성의 분해 지표를 종합적으로 고찰하였다. 이 연구는 각 지역 조선업의 녹색 전 요소 생산성 증가의 수렴성을 테스트했다. 그 결과에 따러 각 지역 조선업의 녹색 전 요소생산률이 갈수록 같아지고 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 환경규제를 주요한 자체변수로 하는 동적 패널 모델이 구축되었며 거시경제 추세로 기술진보와 수출의존도가 제어변수로 사용되었다 . 결론은 '포터 가설'을 뒷받침하는 증거를 제공한다 환경 법규가 중국 조선업 발전에 긍정적인 역할을 한다는 증거를 제공했다.
The shipbuilding industry is a strategic industry that promotes the upgrading of Chinese industrial structure, and it is also the only industry that can compete with rivals in developed countries. Since the implementation of the reform and opening-up policy, the price advantages of raw materials, labor and land have supported the rapid growth of China's economy for many years, the export of the shipbuilding industry has also been rapidly expanding. However, at present, Chinese shipyards are mainly engaged in labor-intensive, low value-added ship construction in the international ship market, and staying at the bottom of the "smiling curve" of the manufacturing industry. Additionally, the market prices of domestic raw materials, labor, land and energy have gradually increased in recent year, and other developing countries in the world have actively participated in the international market at a lower factor input cost, which has caused concerns about the loss of competitiveness of the shipbuilding industry. In addition, China's shipbuilding industry, as a pollution-intensive heavy industry, is also facing increasingly tight environmental regulations at home and abroad. How to maintain the competitiveness while investment in environmental protection is a matter of concern for industry entrepreneurs strengthening and scholars. Green manufacturing is a manifestation of the sustainable development strategy of the shipbuilding industry, and it can also make shipyard stand out from their competitors. Taking into consideration of resources and environmental factors at the same time to evaluate the green total factor productivity index of China's shipbuilding industry is an effective method to analyze industrial development. To begin with, the panel model system was used to examine the effects of capital labor input, energy input, and pollution emissions on the green total factor productivity of China's shipbuilding industry. The green total factor productivity of China's shipbuilding industry shows a certain cyclical change, which is mainly explained by the market's cyclical influence. Observing the data of various regions, the growth of green total factor productivity of China's shipbuilding industry result from the combined effect of green technological progress and green technical efficiency. The average value of green total factor productivity of China's shipbuilding industry is lower than total factor productivity average, which means the evaluation method of China's shipbuilding industry productivity without considering environmental regulations partially overestimated the total factor productivity. Then, based on the absolute β convergence test to analysis the differences in the growth of green total factor productivity of the shipbuilding industry in various regions. Results tell that the shipbuilding industry as a whole has an absolute convergence trend and tends to equilibrium. Meanwhile, the convergence of the three major shipbuilding centers in the east, middle and west regions of China's shipbuilding industry shows a clear convergence trend in each shipbuilding center. In a word, the internal growth difference of the development of China's shipbuilding industry gradually decreases with time. Further step, the dynamic panel model is adopted to perform regression analysis on the determinants of green total factor productivity in China's shipbuilding industry. Considering the time lag of technological progress, the analysis finds that R&D investment often promotes the increase of green total factor productivity in future. At the same time, considering the completion of the environmental governance infrastructure, it will continue to affect the environmental performance. The lag of green total factor productivity was introduced to explore the way of improving the green competitiveness from a comprehensive perspective. The conclusion shows that a higher technical level can significantly increase green TFP, and excessive dependence on the international market hinders the growth of the green TFP. Environmental regulation has brought about a "compensation effect" on the growth, which supports the "Porter Hypothesis" theory. Based on theoretical and empirical analysis, the policy enlightenment for improving the green total factor productivity of the shipbuilding industry is given. Compared with the existing research on the productivity of the shipbuilding industry, the innovation of this research is reflected in the following three aspects: First, introducing unexpected output indicators and internalizing environmental factors into the input-output model, innovatively evaluating the green total factor productivity of China's shipbuilding industry. Which draw a new view that the green total factor productivity of Chinese shipbuilding industry was lower than traditional total factor productivity. Secondly, comparative analysis of traditional total factor productivity and green total factor productivity, a comprehensive investigation of the decomposition index of green total factor productivity of China's shipbuilding industry. This research tested the convergence of the growth of green total factor productivity of the shipbuilding industry in various regions. The results show that the green total factor productivity of the shipbuilding industry in various regions increasingly converge. Finally, a dynamic panel model is established with environmental regulation as the main independent variable, while the macroeconomic situation, technological progress, and export dependence are controlled variables. The conclusion offers evidence to support "Porter Hypothesis" that environmental regulation has a positive effect to the development of Chinese shipbuilding industry.