중국 동북지역 국경도시 국제물류 효율성 비교 분석
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | 오용식 | - |
dc.contributor.author | JIANG XIUJING | - |
dc.date.accessioned | 2021-01-31T08:40:24Z | - |
dc.date.available | 2021-01-31T08:40:24Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12541 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000343357 | - |
dc.description.abstract | 중국 동북지역은 일찍이 신 중국 경제발전에 크게 기여한 바 있지만 현재는 경제와 산업구조의 불균형, 국유기업이 위주로 되어있는 경직된 체제와 매커니즘, 낙후한 관념과 사고방식 등으로 인해 동북지역 낙후화를 초래하고 있다. 현재 세계화 과정이 가속화 됨에 따라 국경지역과 인접한 동북지역의 국경도시 역할은 날로 중요해지고 있다. 따라서 대외 무역거래가 가장 빈번한 동북지역 6개 국경도시 즉 네이멍구자치구 후룬베이얼시, 랴오닝성 단둥시, 헤이룽장성 무단장시, 헤이허시, 자무쓰시, 지린성 옌볜주의 효율성을 개선하여 경영수준을 제고 하는 것은 동북지역 물류산업을 추진, 나아가 경제부흥을 가져다줄 수 있는 하나의 기회이다. 본 논문은 중국 동북지역 6개 주요 국경도시의 물류산업의 효율성 평가, 변화추이를 분석하여 효율성 개선, 관리, 경영수준의 제고에 필요한 개선점을 도출하는데 있으며 중국 동북지역 국경도시를 연구대상으로 삼고 DEA 모델, Malmquist 생산성 지수법을 이용하여 국제물류의 효율성에 대해 연구하였다. 본 논문은 2013-2017년 동북지역 국경도시의 지역 교통운수업과 창고 및 우정업 종사자수, 지역 교통운수업과 창고 및 우정업 고정자산투자액을 투입지표로 선택하고 통상구 수출입물동량을 산출지표로 사용하였다. 각 국경도시들의 기술효율성, 순수기술효율성 및 규모효율성을 비교하기 위해 DEA 모델을 사용하였고, 그후 Malmquist 지수방법을 사용하여 총요소생산성, 기술효율성변화, 기술진보변화, 순수기술효율성변화 및 물류효율성변화를 동태적으로 분석하였다. 이러한 방법을 이용하는 것은 동북지역의 낙후원인을 밝히고 동북지역 국경도시들 간의 경쟁력 비교, 지역 경쟁력을 향상하여 중국 동북 물류산업의 발전 촉진에 현실적 의의를 부여해주며 동북지역 물류 효율성 향상을 위한 개선점을 제공해주기 위해서다. | - |
dc.description.abstract | Northeast China has made tremendous contributions to the economic development of New China. However, due to the imbalance of economic and industrial structure, the rigid system mainly based on state-owned enterprises, backward concepts and thinking methods have caused the backwardness of Northeast China. With the acceleration of the process of globalization, the border area plays an increasingly important role in the northeast region adjacent to the border area. Therefore, to improve the efficiency and the management level of the border cities in Northeast China, Hulunbeier City, Inner Mongolia Autonomous Region, Dandong City, Liaoning Province, Mudanjiang City, Heihe City, Jiamusi City, and Jilin Province, which is the most frequent foreign trade exchange, is to promote the Northeast an opportunity for regional logistics industry and even economic renaissance. This paper analyzes the efficiency evaluation and change trend of the logistics industry in 6 major border cities in Northeast China, and draws the necessary improvement points for efficiency improvement, management, and improvement of the management level, and takes border cities in Northeast China as the research object , Using DEA model and Malmquist production index method to study the efficiency of international logistics. This paper selects 2013-2017 the amount of investment in fixed assets in the transportation industry, warehouses and postal industry in the border cities of the Northeast region, regional transportation, warehouses, and postal industry as input indicators, and the port import and export cargo throughput as output Out indicators. The DEA model is used to compare the technical efficiency, pure technical efficiency and scale efficiency of the border cities, and then the Malmquist index method is used to dynamically analyze the total factor productivity, technical efficiency changes, technological progress changes, pure technical efficiency changes and logistics efficiency changes. This method is used to find out the reasons for the backwardness of Northeast China, compare the competitiveness of border cities in Northeast China and improve regional competitiveness. This is of practical significance for promoting the development of China's Northeast logistics industry and can improve the logistics efficiency of Northeast China. | - |
dc.description.tableofcontents | 제 1 장 서 론 1 1.1 연구배경 및 목적 1 1.2 연구방법 및 구성 2 제 2 장 중국 동북지역 국제물류의 현황 4 2.1 중국 동북지역의 개괄 4 2.2 동북지역 국경도시 통상현황 8 제 3 장 선행연구 분석 20 3.1 중국 통상구 관련 선행연구 20 3.2 국제물류 효율성 관련 선행연구 22 제 4 장 실증연구 설계 25 4.1 DEA와 Malmquist 25 4.2 표본 데이터 특성 31 제 5 장 실증분석 37 5.1 DEA 모형 연구분석 37 5.1.1 기술효율성 분석결과 37 5.1.2 순수기술효율성 분석결과 39 5.1.3 규모효율성 분석결과 40 5.1.4 규모수익의 변화 41 5.2 Malmquist 생산성 지수 분석 44 5.3 시사점 48 제 6 장 결론 52 6.1 주요 연구결과 52 6.2 제언 53 6.3 향후과제 54 참고문헌 56 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.rights | 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 중국 동북지역 국경도시 국제물류 효율성 비교 분석 | - |
dc.title.alternative | Comparative Analysis on the Efficiency of International Logistics of Border Cities in Northeast China | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.date.awarded | 2020. 8 | - |
dc.contributor.alternativeName | 강수경 | - |
dc.contributor.department | 대학원 무역학과 | - |
dc.contributor.affiliation | 한국해양대학교 대학원 무역학과 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | JIANG XIUJING. (2020). 중국 동북지역 국경도시 국제물류 효율성 비교 분석 | - |
dc.subject.keyword | DEA | - |
dc.subject.keyword | Malmquist 지수 | - |
dc.subject.keyword | 효율성 | - |
dc.identifier.holdings | 000000001979▲200000001758▲200000343357▲ | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.