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하이퍼레저 패브릭을 활용한 선원승하선관리시스템

Title
하이퍼레저 패브릭을 활용한 선원승하선관리시스템
Alternative Title
Embarkation and Disembarkation Management System for Sailors Using Hyperledger Fabric Platform
Author(s)
이정욱
Keyword
블록체인승하선공인하이퍼레저 패브릭
Publication Year
2020
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12552
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000342610
Abstract
현재 선원법 시행규칙에 따르면 선장 또는 선박소유자는 선원의 승하선 시 선박과 육상사무소에 비치해 둔 선원명부를 해양항만관청에 공인을 받아야 한다. 하지만 선원명부를 직접 해양항만관청에 가져가서 공인해야하기 때문에 그 과정이 비효율적이고 분실의 위험이 있다. 또한, 선박과 육상사무소에 문서를 비치함에 따라 개인정보노출의 위험이 있으며 관리의 불편함이 존재하고 해양항만청이라는 중앙 집중적 데이터베이스에 의존함에 따라 단일 지점으로서의 해킹 위험성이 있다. 본 논문에서는 승하선공인과정에서 신뢰성을 제공하고 자동화할 수 있는 시스템 개발을 목표로 한다. 기존의 중앙 집중적인 시스템의 문제점인 개인정보노출과 신뢰성 침해 문제를 해결하기 위해 허가형 블록체인(Permissioned blockchain)인 하이퍼레저를 사용하여 데이터의 투명성과 무결성을 제공한다. 특히 하이퍼레저는 기존의 블록체인보다 발전된 형태로 처리속도와 데이터 저장의 한계를 개선하였으며 퍼블릭 블록체인과는 달리 비즈니스관계자들만 참여해 보안성과 비즈니스 효율성을 강화하여 비즈니스 프로젝트에 적합하다. 승하선관리시스템을 통해 선원명부 및 선원수첩과 같은 승하선공인 시 필요한 서류를 디지털화하여 분실의 위험을 제거한다. 또한, 블록체인 기술을 통하여 신뢰성을 제공하고, 효율적이고 안전한 관리가 가능하며 기존의 승하선처리과정을 보다 효율적으로 처리할 수 있다.
According to the Seamen Law, a captain or ship owner is required to obtain official approval from the Korea Maritime Port Authority for the list of crew members kept in ships and land offices when embarking and disembarking ships. However, the process is inefficient and there is a risk of loss because the list of sailors must be taken directly to the Maritime Port Authority for approval. In addition, there is a risk of personal information exposure and inconvenience in management as documents are kept in ships and land offices, and there is a risk of hacking as a single point because the Maritime Port Authority is a centralized database.
The objectives of this paper are to develop a system for automating process of official approval for embarkation and disembarkation and providing reliability through it. To do this, we apply Hyperledger fabric.
Hyperledger, a permissioned blockchain, was used to provide transparency and integrity of data to solve the problem of privacy exposure and reliability infringement, which are problems of the existing centralized system. Hyperledger is a more advanced than the existing blockchain, improving the limits of processing speed and data storage, and unlike public blockchains, it is suitable for business projects by enhancing security and business efficiency by involving only business stakeholders.
We expect that the proposed system will eliminate the risk of loss by digitalizing the documents necessary for the authorization of the ship. In addition, the blockchain technology provides reliability, enables efficient and safe management, and enables more efficient handling of existing embarking and disembarking processes.
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컴퓨터공학과 > Thesis
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