한국해양대학교

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해상운송에서 이행보조자 보호에 관한 입법론적 연구

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dc.contributor.advisor 정영석 -
dc.contributor.author 나우경 -
dc.date.accessioned 2021-01-31T08:40:38Z -
dc.date.available 2021-01-31T08:40:38Z -
dc.date.issued 2020 -
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12565 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000342684 -
dc.description.abstract In modern maritime transportation contracts, contractual carriers rarely perform all the transportation tasks by themselves, and they carry out most of the transportation tasks using performance assistants. Various efforts have been made to protect maritime carrier's performance assistants, especially independent contractors, which include insertion of so-called Himalaya clause in bills of lading or establishing international maritime conventions or national maritime laws with so-called Himalaya clauses. But, except the contractual terms, international conventions or national maritime laws are still hesitant to extend the defenses or limitation of liability of maritime carriers to independent contractors. They have only allowed servants or agents of carriers to avail themselves of the defenses and limitation of liability of carriers. This theses is to study why international maritime conventions or national maritime laws have distinguished servants or agents of carriers from independent contractors and is to recommend to extend carrier's defenses and limitation of liability to independent contractors in maritime and port sectors. The criteria to distinguish servants or agents from independent contractors, where both are performance assistants of carriers, seem to have been whether the carrier can interfere with, control, or supervise the performance of the assistants or whether the performance assistants are to be employed by the carriers or the cargo interests. But as transportation environment has been changed, new criteria should be studied and adopted. To provide new criteria for the performance assistants to be protected by allowing them of the defenses and limitation of liabilities of carriers, the concept of "maritime performing party" of the Rotterdam Rules has been studied. A maritime performing party is a performance assistant of a carrier, who performs the contract of carriage in maritime sectors including loading and discharging ports and includes not only the carrier's servant or agent, but also independent contractors such as actual carriers, stevedore and terminal operators. A maritime performing party can take advantage of a carrier's defenses and limitation of liability, but they are directly responsible to the shipper jointly with the carrier. From the concept of a maritime performing party, new criteria to be adopted can be derived. Those should not be the possibility of interference by the carrier with the performance of the assistants, as in the past, but should be the performance activity section, the nature of the job, or the existence of the carrier's request. Then a theory of legislation for Korean Commercial Act to protect the performance assistants of the maritime carriers including the independent contractors are suggested, using the new criteria. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서론 1 제1절 연구의 목적 1 제2절 연구의 범위 및 방법 6 제2장 해상법상 이행보조자 보호의 문제점 10 제1절 이행보조자의 의의와 유형 10 1. 의의 10 2. 이행보조자 유형 17 3. 기존 법리의 한계 22 제2절 현행법상 이행보조자 보호의 문제점 26 1. 실제운송인 27 2. 사용인과 대리인 31 3. 선박사용인 36 4. 소결 38 제3절 이행보조자 보호를 위한 법리와 판례 39 1. 보호약관의 효력에 대한 법리와 판례 39 2. 이행대행자(독립계약자)를 보호하는 법률 사례 46 제3장 국제해상운송협약상 이행보조자 51 제1절 서설 51 제2절 헤이그/비스비 규칙의 이행보조자 52 1. 성립배경 및 입법현황 52 2. 이행보조자관련 규정의 내용 54 제3절 함부르크 규칙의 이행보조자 64 1. 성립배경 및 입법현황 64 2. 이행보조자관련 규정의 내용 65 제4절 UN국제복합운송협약의 이행보조자 71 1. 성립배경 및 입법현황 71 2. 이행보조자관련 규정의 내용 72 제5절 소결 74 제4장 로테르담 규칙상의 이행보조자 77 제1절 서설 77 제2절 로테르담 규칙상 이행보조자 79 1. 이행당사자 79 2. 해상이행당사자 83 3. 선장 및 선원 84 제3절 로테르담 규칙의 이행보조자와 제3자와의 관계 87 1. 이행당사자 87 2. 해상이행당사자 91 3. 선장 및 선원 95 제4절 소결 96 제5장 해상운송에서 이행보조자의 보호에 관한 입법론 99 제1절 서설 99 제2절 보호해야 할 이행보조자 범위 101 1. 개요 101 2. 이행보조자 구분 요건 102 제3절 해상운송 이행보조자 보호를 위한 입법론 106 1. 개요 106 2. "해상이행당사자"개념 도입 107 3. 해상이행당사자의 책임 116 제4절 소결 124 제6장 결론 129 참고문헌 139 -
dc.format.extent 138 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.rights 한국해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. -
dc.title 해상운송에서 이행보조자 보호에 관한 입법론적 연구 -
dc.title.alternative A Study on Protection of a Performance Assistant in the Carriage of Goods by Sea -
dc.type Dissertation -
dc.date.awarded 2020. 8 -
dc.contributor.alternativeName WOOGYUNG NA -
dc.contributor.department 대학원 해사법학과 -
dc.contributor.affiliation 한국해양대학교 대학원 해사법학과 -
dc.description.degree Doctor -
dc.identifier.bibliographicCitation 나우경. (2020). 해상운송에서 이행보조자 보호에 관한 입법론적 연구 -
dc.subject.keyword 이행보조자 -
dc.subject.keyword 독립계약자 -
dc.subject.keyword 독립적 계약자 -
dc.subject.keyword 로테르담 규칙 -
dc.subject.keyword 히말라야 조항 -
dc.subject.keyword 사용자 책임 -
dc.subject.keyword 해상운송계약 -
dc.subject.keyword 해상이행당사자 -
dc.subject.keyword 선박사용인 -
dc.subject.keyword 실제운송인 -
dc.subject.keyword 사용인 또는 대리인 -
dc.identifier.holdings 000000001979▲200000001758▲200000342684▲ -
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해사법학과 > Thesis
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