항로표지는 육상의 교통시설과 같이 해상교통안전시설로서 해상교통의 안전을 도모하고 선박운항의 능률성을 향상시키는데 이바지하는 시설이다. 해양활동자들이 쉽게 항이나 해안에 접근하기 위하여 등대 등 다양한 항로표지를 설치하여 운영하였다(국승기, 2013). 항로표지에는 등광을 이용하는 광파표지가 있으며, 선박에서 광파표지의 불빛을 관측할 수 있는 범위를 명호라고 한다(항로표지법시행규칙, 2020). 항로표지는 해양활동자들을 대상으로 운영하기 때문에 등대의 등광은 전체를 비추어줄 필요는 없어, 등광의 일부를 차광판 등으로 인위적으로 차단하고 있다. 반면에 자연적인 지형으로 인해 차단되는 경우도 존재한다. 동해권에 설치된 항로표지의 명호 범위내 해상교통량조사를 통해 항해여건 및 통항특성 분석을 통해 명호범위의 내 해상이용자현황을 조사하였다. 그리고 도시개발계획과 지형조건을 조사하여 민원을 해소하면서 해상이용자의 불편을 최소화하는 명호를 조정할 것을 제시하였다. 또한, 명호범위 조정 후 해상이용자의 항해안전을 위한 항로표지 서비스를 충분히 제공하는지 여부를 교차방위법을 통해 검증하였다. 검증 결과 민원을 해결하면서 항로표지 서비스 중단을 초래하지 않고, 차폐막을 이용한 명호범위 조정이라는 방안을 제시하여 간단하면서도 적은 예산으로 실현할 수 있는 해양정책을 제안하였다. 본 연구 논문은 변화하는 해상여건 변화와 도시개발계획에 따라 민원을 최소화하면서 안전한 항해여건을 조성하기 위해 명호범위를 조정할 필요가 있는 항로표지에 유용하게 활용할 수 있을 것이라고 판단된다.
Marine Aids to Navigation, similar to traffic systems used in road transportation systems, contribute to promoting safety of marine traffic and improving the efficiency of Navigation. Various kinds of Marine Aids to Navigation - such as lighthouses - are installed and, they primarily operate the access to ports or coasts (GUG and JEONG, 2013). Visual Aids are a vital part of the Marine Aids to Navigation. Under the visual aids, the Arc of Visibility is crucial, and is defined as the portion of the horizon over which lighted aids to navigation – such as lanterns – are visible from seaward. (Aids to Navigation Act, 2020) Since the Marine Aids to Navigation are designed and operated to assist mariners, lighthouse lanterns are not necessarily required to be illuminated as a whole with a 3600 range. Thus, a part of the lantern is artificially blocked with shading plates or in some occasions, the light on the shore side is allowed to be blocked by geographical features. In this study, a marine traffic survey related to the Arc of Visibility was conducted to analyse the characteristics and the effect of the arc of visibility on marine traffic. Moreover, it was suggested that the arc of visibility could be adjusted to minimize inconvenience to seafarers, while addressing the matters arising from the shore-side by investigating urban development plans and geographical features. In addition, it was assessed and verified whether enough aids to navigations were implemented for safe navigation through the cross bearing, after the adjustment for arc of visibility. With the aforementioned verification, this research proposed a simple and a low-cost maritime policy that could be implemented by proposing an approach of adjusting the arc of visibility using a plate, without causing any suspension or discontinuation of the marine aids to navigation services. This research can be utilized for navigation safety while minimizing civil complaints in accordance with urban development plans as well as with the changing sea conditions.