세계 경제의 글로벌화에 발맞춰 부산항의 물동량은 매년 증가 추세를 보이고 있고, 한진 해운 파산 및 해운동맹의 재정립 등으로 부산항 컨테이너터미널의 운영 효율성 및 생산성 분석의 필요성이 증가하고 있다. 본 논문은 항만공사 공시자료 및 수집된 터미널 내부자료를 바탕으로 부산신항 컨테이너터미널 5개사의 효율성 및 생산성을 분석해보고자 한다. 이를 위해 DEA(Data Envelopment Analysis)로 컨테이너터미널 운영사 간 상대적인 효율성을 분석하고, Malmquist생산성 지수 모형을 활용하여 변화추이를 분석하였다. 기존 선행연구와는 달리 생산성을 세분화하여 설비 생산성, 자본 생산성, 노동 생산성, 선박작업 생산성 이상 4개 분야로 비교 분석 하였다. 자료는 한진해운 파산으로 인한 운영상의 영향이 줄어들고, 해운동맹 재편이 안정화 된 2017년~2019년으로 선정하였다. 분석 결과 부산신항 컨테이너터미널 5개사의 평균 효율성은 2018년 증가하였으나, 2019년 소폭 하락한 것으로 나타났으며, Malmquist 지수의 경우는 매년 2개 터미널을 제외하고 증가하는 것으로 분석되었다. 설비 생산성의 경우 부산신항 남컨테이너터미널보다 북컨테이너터미널에 위치한 운영사들이 높은 것으로 나타났고, 자본 생산성의 경우 국적 선사인 HMM이 기항하는 PHPNT가 가장 높은 것으로 나타났다. 노동 생산성의 경우 HJNC가 가장 높은 생산성을 보였고, 선박작업 생산성의 경우 PNIT가 가장 높은 생산성을 보였다. 효율성 분석과 생산성 분석 두가지 방법의 분석을 통하여 2017년~2019년 간 부산신항 5개사의 효율성과 생산성을 비교해 볼 수 있었다. 이를 통하여 효율성 분석으로는 판단 할 수 없었던 터미널의 세부적인 생산성을 보여주었고 향후 터미널의 효율성 및 생산성 개선을 위한 지표를 제시할 수 있었다. 그러므로 향후 컨테이너터미널의 효율성과 생산성을 비교할 때 효율성과 생산성 두 가지 분석의 동시 진행을 통하여 결과를 깊게 들여다 볼 필요가 있을 것이다.
The necessity for analysis on operations efficiency and productivity of container terminals has increased due to Hanjin Shipping Bankrupt and reorganization of global shipping alliances. In addition, in line with global economic trends, the throughput of Busan port has also gradually increased every year. The purpose of this study is to analyze operations efficiency and productivity of 5 terminal operators of Busan new port based on the related information released by Busan Port Authority and internal data of container terminal. In this research, the relative efficiency of terminal operators and the productivity change were analyzed by using DEA-Malmquist productivity index based on DEA(Data Envelopment Analysis). In order to investigate the productivity more specifically unlike previous studies, the productivity index was decomposed into 4 key factors; the facility productivity, capital productivity, labor productivity and operations productivity. In addition, this study measured relative efficiencies from 2017 to 2019 when the impact of the Hanjin turmoil on the economy had been minimized and the reorganization of global shipping alliances had been stabilized. As a result of the analysis, the average efficiency index of 5 terminal operator of Busan New Port increased in 2018, however, slightly decreased in 2019. Based on Malmquist index, the productivity showed a continuous rise every year except for 2 terminal operators. In case of the facility productivity, northern terminal operators of Busan New Port are higher than that of southern terminal operators of Busan New Port and PSA-Hyundai Pusan New Port(PHPNT) with 50 percent ownership by Hyundai Merchant Marine(HMM) showed the highest figure in the capital productivity. Moreover, Hanjin Newport Company(HJNC) has the highest labor productivity and Pusan Newport International Terminal(PNIT) showed the highest operations productivity between operators. This study found that one of terminal operators marked the high level of productivity while showed low efficiency in a certain index. Therefore, in order to gain in-depth and accurate analysis, it needs to apply both methodologies for efficiency and productivity analysis at the same time, when comparing the efficiency and productivity of container terminal in future studies.