Busan Port is one of the world's major ports as the largest container port in Korea and the second largest transshipment cargo in the world. The importance of transshipment cargo is emerging as the proportion of transshipment cargo in Busan's total volume exceeds 50%. However, with the implementation of the freight vehicle safety fare system from January 2020, logistics costs have risen, which has forced global shipping companies to leave Busan Port. The increase in logistics costs due to the safe fare system is affecting the difficulty of business operation, so it has come to seek a different method from the method of relying on the existing consignment vehicle. Therefore, in this study, we attempted to analyze the problems of the existing operation method when transporting transshipment cargo by grasping the volume of transshipment cargo and vehicle status in Busan Port and analyzing actual transport performance data of transport companies. In addition, in terms of actual transport companies, the method of establishing the operation plan for direct and consignment vehicles was suggested through the problems of the existing method, and the efficiency of the alternative through the actual model was tested.
부산항은 국내 최대이자 세계 환적화물 2위의 컨테이너 항만으로 세계 주요 항만 중 하나이다. 부산 전체 물동량 중 환적화물이 차지하는 비중이 50%를 넘어서면서 환적화물 운송의 중요성이 부각되고 있다. 하지만 2020년 1월부터 화물차 안전운임제도가 시행되면서 물류비가 상승하고 이로 인해 글로벌 선사들의 부산항 이탈을 고려하지 않을 수 없게 되었다. 안전운임제로 인한 물류비 상승은 기업 운영의 어려움에 영향을 미치고 있어 기존의 위수탁 차량에 의존하는 방법에서 다른 방법을 모색하게 되었다. 따라서 본 연구에서는 부산항의 환적화물 물동량과 차량 현황을 파악하고, 운송사의 실제 운송 실적 데이터를 분석하여 환적화물 운송시 기존 운영방식의 문제점을 분석하고자 하였다. 그리고 실제 운송사 측면에서 기존 방식의 문제점을 통해 직영차, 위수탁차량 운영계획 수립 방법을 제시하고 실제 MODEL을 통한 대안이 가지고 있는 효율성을 검정하고자 하였다.