본 연구의 목적은 현금흐름관점에서 해운기업 부실화 과정의 특징 및 부실기업과 정상기업의 현금흐름 차이에 대해 연구하고자 한다. 연구대상은 2009년 이후 부실기업의 정의에 속하는 기업 30개 중에서 부실발생 이전 3년 동안 재무제표 자료가 획득 가능한 26개 기업을 선정하였다. 부실발생 시기에 따라 부실집단 A와 부실집단 B로 구분하였고 부실집단 B 와 동일 기간의 재무제표 확보가 가능한 정상기업 93개사를 분석 대상으로 하였다. 연구방법은 첫째, 현금흐름표에서 현금유입금액의 총합을 100%로 하고 현금유입금액과 현금유출금액을 구성하는 각 항목의 구성비를 백분율로 표시하는 수직적 분석을 시행하였다. 둘째, 부실집단 A와 부실집단 B의 부실발생 이전 3년 동안의 현금흐름 유형을 분석하고 차이 여부를 확인하였다. 마지막으로 부실집단 B와 정상기업의 현금흐름 유형의 차이를 분석하였다. 연구결과 첫째, 부실기업과 정상 기업을 수직적으로 분석한 결과, 부실기업과 정상 기업은 영업활동현금흐름에서 차이를 보였다. 둘째, 부실기업의 부실발생 이전 3년 동안의 현금흐름을 분석한 결과, 투자 및 재무활동으로 인한 현금흐름에서 부실집단 A와 부실집단 B의 현금흐름 차이가 나타났다. 셋째, 부실집단 A 과 부실집단 B 현금흐름유형 차이분석 결과, 영업활동 현금흐름은 부실에 가까워질수록 감소하였다. 마지막으로 부실기업과 정상기업의 현금흐름 유형차이를 분석한 결과, 정상 기업은 음(-)의 영업활동으로 인한 현금흐름(E~H 유형) 비중이 부실집단 B 보다 낮은 것으로 나타났다. 본 연구는 해운기업을 현금흐름유형으로 분류한 첫 번째 시도이며 현금흐름정보에 따라 해운기업의 재무적 특성을 분석함에 따라 기존 부실연구의 연구범위 확대 가능성을 확인하였다는 점에서 기여한다. 본 연구 결과는 이해당사자들이 현금흐름 관점의 부실에 대한 이해와 부실 대응관련 정책을 수립하는데 도움이 될 것이다.
The purpose of this study is to examine the characteristics of process of insolvency of Korean shipping companies from the perspective of cash flow and the difference in cash flows between insolvent and normal companies. The subjects of this study were 26 companies for which financial statement data can be obtained for 3 years prior to the occurrence of insolvency among 30 companies belonging to the definition of insolvent companies after 2009. According to the period of insolvency, it was divided into insolvency group A and insolvency group B, and 93 normal companies that were able to secure financial statements for the same period as insolvency group B were analyzed. As for the research method, first, a vertical analysis was performed in which the total amount of cash inflows, the source of funds in the statement of cash flows, was taken as 100%, and the composition ratio of each item composing cash inflows and cash outflows was expressed as a percentage. Second, the types of cash flows for 3 years before the occurrence of insolvency group A and insolvency group B were analyzed and the differences were compared. Finally, the difference between the cash flow types of insolvency group B and normal companies was analyzed. Research results show First, as a result of a vertical analysis of insolvent and normal companies, there was a difference in operating cash flow between insolvent and normal companies. Second, as a result of analyzing the cash flows for the three years before the occurrence of insolvency of insolvent companies, there was a difference in cash flows between insolvency group A and insolvency group B in cash flows from investment and financing activities. Third, as a result of analyzing the difference between insolvent group A and group B cash flow types, the cash flow from operating activities decreased as it approached insolvency. Finally, as a result of analyzing the difference in types of cash flows between insolvent and normal companies, it was found that the proportion of cash flows from negative (-) operating activities (types E to H) of normal companies was lower than that of insolvency group B. This study is the first attempt to classify Korean shipping companies into cash flow types, and it contributes in that it confirms the possibility of expanding the research scope of existing insolvency studies by analyzing the financial characteristics of Korean shipping companies according to cash flow information. The results of this study will help stake-holders to understand insolvency from a cash flow perspective and establish policies related to insolvency response.